Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!
Hallo allemaal,
Ik ben vandaag begonnen met de CSK en tot op heden valt het gelukkig mee. Ik heb geen honger, maar heb het wel al vreselijk koud. Ik blijf naast de kuur wel gewoon werken, en daarnaast ook voor mijn school werken (scriptie) dus ik hoop dat het allemaal te combineren valt. Leuk in ieder geval om te lezen hoe het anderen is vergaan!
Ik ga a.s. zondag beginnen met de kuur, het lijkt me heel erg goed te doen hoewel ik de andere berichten van dit forum enigszins angstaanjagend vond. Ik vind alleen Celastial Seasonings niet zo lekker, dus ik neem denk ik gewoon zonnatura thee. Of vergiftig ik mezelf dan? Blijf trouwens wel gewoon werken (om even terug te komen op een oude discussie), lijkt me toch beter werken voor de afleiding.
Dag 1
Was niet echt zwaar, behalve toen ik het eten van mn kinderen klaar moest maken. Mmmm, lekker broccoli, aardappeltjes en een speklapje. Heb t erg koud gehad gister, vooral ’s avonds. Zelfs met een deken op de bank bleven mijn handen ijskoud. Vandaag maar extra veel cayennepeper in mn sapje. Sap is trouwens erg goed te drinken al vind ik m erg zoet. Vandaag doe ik er wat minder stroop in. De nacht was ook goed, ik heb heerlijk geslapen en werd niet wakker met een honger gevoel. Wel lijkt t alsof het groene poeder zijn werk niet meer doet. Ik ben na gistermiddag niet meer naar de wc geweest.
Maddalena,
jij hebt vorig jaar de kuur ook gedaan – hoe is het dan nadien gegaan met je gewicht: heb je dat een beetje op peil kunnen houden?
wij (kristine en ikzelf) zitten namelijk aan DAG 8 en het lukt nog aardig (het begint uiteraard wel lang te duren nu). Al 4 kilo kwijt en ik word nu alleen een beetje bang dat het er allemaal snel weer aan zou zitten. Ik denk wel dat ik nog heel weinig suiker en koffie zal gebruiken, en veel minder wijntjes dan voordien. Maar hoelang je dat allemaal kan volhouden is maar de vraag.
ik ben 2 maart begonnen en zaterdag de 12de was mijn laatste dag, 11 dagen dus. In het begin moeite gehad met de thee (krampen), dus dronk ik dat alleen voor het slapen gaan, elke ochtend een liter water met zeezout weggewerkt. Was ook moeilijk maar na een half uur leeg je je darmen in één keer. Heerlijk gevoel daarna. Ik moet wel zeggen, hoe onwaarschijnlijk dit ook klinkt, dat ik niet veel afgevallen ben 3 of 4 kilo. Zal waarschijnlijk aan de zout liggen -houdt toch vocht vast?- Ben normaal eigenlijk ook niet dik, deed dit vanwege het ontgiften. Heb elke dag extra lekker gekookt voor mijn gezin. Ze wisten niet wat hun overkwam. Dacht uiteraard veel aan eten, maar weerstond de verleiding. Geen kruimeltje gesnoept. Vandaag is mijn 2de opbouwdag. Mijn dochter vroeg mij of ik al rijstwafel at, ik zei dat dit misschien vandaag gaat gebeuren en wreef verlekkerd in mijn handen, waarna wij allebei in een deuk lag. Maar het werd echter alleen wortelen en vannavond nog fruitsalade genomen. Verheug me al op de groentesoep morgen. Ik heb het in ieder geval gered met zelfs een extra dag erbij. Hoe ik dat volhield weet ik ook niet. Wel veel afleiding gehad. Veel succes voor diegenen die nog bezig zijn.
Dag drie, oftewel nacht drie! Ben vrijdag begonnen en gelijk drie nachtdiensten. Vrijdag en zaterdag heel moeilijk gehad. Beroerd, misselijk, vreselijke hoofdpijn en honger! Vanaf zaterdagnacht weer helemaal ok. Morgen kom ik gelukkig uit de nacht , maar dan komen de kids weer en kan ik de volgende uitdaging aan: KOKEN voor ze!
Heb vorig jaar ook de kuur gedaan en het lukte toen ook, dus zie er niet zo erg tegen op…(slik).
Dag 7. Voel me goed. heb precies minder slaap nodig dan anders ..
Zijn dit hele weekend al vroeger op dan anders (of komt het doordat ik wakker word om te gaan plassen?). Tot hiertoe 4kg kwijt. Hopelijk gaan er nog een paar af ..
Puistjes verdwijnen idd en mijn huid voelt glad aan. Ik heb nog steeds een witte tong (dus ben nog steeds niet volledig ontgift). Ik ben benieuwd naar de dagen na het vasten ..
heb gisteren een wandeling gemaakt om toch wat beweging te hebben.
Voor de rest is het lekkeren luieren, straks een badje, boekje lezen ..
Je krijgt er dus een hele hoop vrije tijd bij!
Leuk om al die berichtjes te lezen op het forum. Morgen ga ik beginnen, vind t erg spannend en ben zo benieuwd of ik t vol ga houden. Ik ben van nature geen doorzetter. Ik ga het samen met een collega doen, en gewoon blijven werken. Kunnne we elkaar ok stimuleren hoor ik. Ben alleen de cayennepeper vergeten dus ik zal mijn 1ste dag zonder moeten doen.
Tot morgen!
Groetjes Danielle
Dag 2
Gister wat hoofdpijn gehad maar lekker de hele middag in de sauna geweest, dat hielp het begin van het ontgiften. Vandaag wel een enorm rommelende buik gehad, was op meters afstand te horen, dat heb ik zelden eerder gehad. Verder voel ik me wel goed, ik heb net op mijn weekendlogeeradres een boekje van een indiase dokter gevonden vol tips over hoe een vastenperiode aan te pakken, dat ga ik nu eens rustig lezen. Ik droom niet van eten, dat kan ik wel goed van me af zetten, wel gaan m’n gedachten al naar de afbouw, ook omdat dat indiase boekje, net als het boekje op deze site, daar nogal ophameren. Zijn er goede en slechte ervaringen van anderen op dit forum met het beeindigen ?
Dag 1
Leuk om dit forum te ontdekken. Ik ben vandaag begonnen met de CSK en wil het in ieder geval 6 dagen doen, misschien 8.
Ik las dat iemand schreef over de hoeveelheden, ik heb nu 4 citroenen in mijn dagfles met anderhalve liter water (ouch, wat zuur), hoeveel gebruiken anderen ?
Verder wil ik er wel gewoon bij gaan werken, anders wordt het zo navelstaarderig hongerig denk ik, ik vind het fijn om afleiding te hebben van de gedachte aan eten.
Ik heb een paar jaar geleden de CSK ook gedaan, toen 8 dagen en voelde me daarna heel wel, herinner me wel dat de laatste dagen zwaar waren. In ieder geval begin ik nu weer met goede moed.
dag 8: ik ben gisteren gestopt en volgens mij was dat maar goed ook. Ik ben bijna fluaw gevallen en dat had ik nog nooit mee gemaakt, dus dat was echt even schrikken voor me. Ik ben nu langzaam weer aan het eten en daar geniet ik van! Wel gezond uiteraard en nog even geen dierlijke producten. Succes allemaal nog!
Ja, hier is alweer een berichtje. Ik ben er echt wel de hele dag mee bezig! Zien dat ook anderen het goed doen, en het goed hebben gedaan, helpt me om het vol te houden.
Nu drink ik dus de hele dag door van mijn flessen (in de natuurwinkel raadden ze me aan om de 20 lepels van elk in 3 liter water te doen). En ik vraag me af of ik nu niet de verkeerde gewoonte aankweek om een hele dag door iets (zoets) te drinken. Dan gun je je maag toch nooit rust? Misschien dat ik na de kuur dan maar een grote fles water naast mij zet, om af te kicken van het citroen en ahornsapje.
DAG 4!
voel me opnieuw kiplekker, nu ik achter mijn bureau zit. Deze morgen wel echt slap. Maar ik kom nu met veel plezier mijn bed uit, om me te gaan wegen. Er is nu 2 kilo af, maar je ziet het al enorm, ik heb mijn taille al terug. Ik hoop dat mijn huid niet al te slap gaat zijn na de kuur, want dat zie je soms toch wel, mensen die dan precies huid te veel hebben. Vanavond een beetje tennissen met kristine, we zullen het wel rustig aan moeten doen, denk ik. Maar het zal alvast helpen om onze spieren wat te verstevigen.
Ik heb intussen een thee geprobeerd, maar meer dan wat rommelingen in mijn buik is daar niet uit gekomen. Vanavond probeer ik de thee van kristine, misschien werkt die beter. Heb nu toch het idee dat mijn darmen eens echt leeg moeten, want anders ben ik toch nog niet helemaal ‘ontslakt’.
Morgenavond gaan we iets drinken met vriendinnen. Ik vrees dat ik mijn fles cs in de auto zal moeten leggen, en af en toe een ‘shot’ zal moeten gaan nemen, anders hou ik het nooit uit, enkel op wat watertjes.
Hoi allemaal,
Ik ook aan csk, inmiddels dag 8 verstrekken en denk dat ik het voor gezien houd. Morgen beginnen met opbouwen…of zal ik er nog een nachtje over slapen….denk dat ik dat maar doe. Vanmorgen 5,5kg lichter dan een week geleden!!! Houd jullie op de hoogte!
Hey, Lion, ga jij nog steeds voor de 7 dagen? En wat bedoel je, dat het laxeermiddel helpt? Heb je dan ook krampen of buikpijn gehad of zo? Want dat heb ik allemaal niet, en ik heb daar ook niet veel zin in. Maar misschien dat ik toch eens naar de apotheek ga om een (licht) laxerende thee.
Ik zit inmiddels aan DAG 3 en alles gaat prima. Ik voel me goed. Voel wel dat ik niet te lang zonder het sap kan. Dan word ik echt slap. Maar voor de rest alles ok; er is al anderhalve kilo af en je ziet het al goed. Ik ben dus super-gemotiveerd om het tien dagen uit te houden. En om de zomer in te gaan bruisend van energie, en met mijn ‘lijntje’ van een paar jaar terug.
Voor ons is het dag 3
Ik heb gisteren een thee van venkel,senna en kamille gedronken. Dit heeft ook geholpen als laxeermiddel.
Vandaag is het een moeilijke dag maar dit komt vooral doordat we zo vroeg zijn moeten opstaan vrees ik. Om 6u45 stonden de dakwerkers hier al om veluxen in onze zolder te plaatsen.
Dag 6. Het gaat nog steeds goed. Hoe verder ik kom hoe sterker ik wordt lijkt het wel.
Ik denk overigens wel dat je het laxeermiddel moet gebruiken want dat helpt bij mij in ieder geval echt goed.
Ik vroeg me nog iets af:
in de natuurwinkel gaven ze mij enkel het recept voor de csk en spraken ze niet over laxerende thee of poeder. Ik doe het dus zonder. Ik heb dan ook geen last van krampen enzo. Zou het voor de kuur echt nodig zijn (natuurlijke) laxeermiddelen te nemen?
Neen, Lion is niet de enige die de kuur aan het doen is. Ik ook, en samen met mij nog twee vrienden. We zitten nog maar aan dag 2 maar het gaat heel goed. Een beetje hoofdpijn, en ik heb het wel vaak koud. Maar ik heb geen honger en voel me heel goed. Ik blijf gewoon werken, en dat gaat ook vlotjes, behalve dat ik nogal veel met de kuur bezig ben (chatten met de twee vrienden, of vanalles opzoeken op het internet, om mezelf een hart onder de riem te steken). Wij drieën zijn dus wel van plan het tien dagen uit te houden…
Oops! Het vorige berichtje was van mij en niet van Lion.
Beetje vaag, maar ja.
Hoi Martijn en Lion,
bedankt voor jullie antwoord.
Op zich zit er wel wat in om de kuur juist te doen als je werkt. Je hebt dan meer afleiding.
Maar ik vind er zoveel nadelen aanzitten. Het lijkt me heel vervelend als je steeds naar de wc moet op je werk of op school. Je moet je sapje meenemen en aan iedereen uitleggen waarom je niet eet en wat je in hemelsnaam drinkt.
Nee. Ik doe het toch maar in mijn vrije tijd. Ik zoek wel naar afleiding. Net als Matthias en Martijn.
Over twee weken ga ik beginnen!
Hoi Sam en Maartje,
Ik ben juist aan het werk tijdens de kuur omdat de tijd dan sneller gaat. De vrije dagen vond ik het moeilijkst. Ik zit nu in dag 5 en ik voel me goed. Gisterenavond heb ik zelfs gesport, ik was iets minder sterk dan normaal gesproken maar het ging aardig. Ben nu 3 kilo kwijt en heb weinig bijwerkingen.
Maartje jammer dat je je niet goed voelde, maar als het zo is kun je denk ik beter stoppen. Ik ga nog even door tot dag 7.
Hoi Sam,
Zoals ik het begrijp moet je tijdens de CSK (tot aan het opbouwen dus) echt niks eten, dus ik denk dat pepermunt e.d. daar ook onder valt. En over het combineren van de CSK met school/werk, zoals in ons weblog te lezen is hebben Matthias en ik de kuur expres gedaan in de zomervakantie, juist om dat probleem te omzeilen. 😉 Alhoewel ik me nieteens zo beroerd voelde tijdens de kuur was ik toch wel blij dat ik niet naar studie hoefde te gaan en zo. Ik heb dan ook respect voor mensen die tijdens de kuur gewoon naar hun werk gaan, en misschien hebben zij ook wel wat tips voor je.
Hoi hoi,
ik heb nog een vraagje, hopelijk wordt er op deze wel gereageerd 😀
Je mag zeker ook geen kauwgum, pepermuntjes o.i.d. eten tijdens de kuur he? Voor een frisse adem?
Toch nog even terug naar mijn eerste vraag. Ik wil wel graag weten hoe iedereen de kuur combineert met school en werk? Is dat wel vol te houden of kan je dat beter doen als je een weekje vrij hebt?
Groetjes en succes allemaal!
Nou….sorry Lion….ik denk dat jij op dit moment de enige bent die de kuur nog doet, want ik heb gisteren avond de knoop door gehakt en besloten dat ik toch maar ga stoppen… De vierde dag voelde ik me beter als dat ik gedacht had, maar gisteren heb ik toch weer een terugslag gehad…veel hoofdpijn en ik voelde mijn hart zo hard bonken, dat ik zoiets had van…dit is toch niet meer normaal…vond het ook een beetje eng. Daarom ga ik vanaf vandaag maar opbouwen…misschien was het omdat ik de nacht daarvoor ook ongesteld ben geworden,…ik weet het niet…
Ik ben in totaal wel 4.3 kilo afgevallen, en mijn huid voeld nog zachter en lekker glad. Mijn tong is weer voor 3/4 gedeelte rose, dus ik hoop dat dat wil zeggen dat ik toch nog voor 3/4 gedeelte ben ontgift… Ik ben nu van plan om het heel rustig weer op te bouwen…de eerste 3 dagen zoals hier staat beschreven, en verder zal het de aankomende tijd alleen maar gezond zijn…want er zijn de afgelopen dagen zoveel lekkere gezonde gerechten door mijn hoofd gegaan….en die mag ik over een paar dagen allemaal weer eten…!!! En wat zal ik nu extra gaan genieten van mijn eten…!!
Nou ik ga zo dadelijk beginnen aan mijn eerste sinasappel. Ik hoop dat mijn darmen er wel goed op reageren…
Nou, Lion en misschien anderen nog veel succes…ik hoop dat het jullie wel lukt!!
M.