Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!

17.779 reacties

  1. Zo Maartje, het lijkt er op dat we op dit moment de enige twee zijn die nog iets schrijven of bezig zijn met de kuur. Ik ben bijna aan het einde van dag 3 en ik voel me goed. Ik heb ook prima en veel geslapen de afgelopen nachten. Ik merk dat ik nog niet zoveel gewicht verloren heb en ik heb door al die vloeistof nog steeds een vol gevoel in mijn buik. Verlangen naar eten deed ik al op dag 1 en ik denk dat het alleen maar erger wordt. Maar als ik me de rest van de dagen zo blijf voelen red ik de 7 dagen zeker.

  2. Dag 5 is net begonnen…. Dag 4 is veel beter gegaan als dat ik gedacht had…ik heb geen hoofdpijn gehad en ik voelde me veel beter als de dag daarvoor. Tot nu toe voel ik me vandaag ook heel erg fit…dus ik denk dat ik zodadelijk maar weer even 45 min krachttraining ga doen op de sportschool.(krijg ik het misschien ook een beetje warmer van, want ik heb het wel nog steeds erg koud…en het weer zit natuurlijk ook niet erg mee nu!) Ik heb wel nog steeds erg veel zin om allemaal gezonde, lekkere gerechten te maken, en die dan gezellig SAMEN met mijn vriend op te eten… Dat samen eten mis ik toch wel….samen eten is veel gezelliger…
    Ik denk trouwens dat ik de aankomende tijd veel bewuster zal gaan eten, en er veel meer van zal genieten…ipv “automatisch” eten zonder er bij wijze van spreken over na te denken…. Nou zoals jullie wel kunnen lezen ben ik toch wel al weer erg veel met eten bezig…elke dag meer…ik hoop dat ik het blijf volhouden!! Maar ik ben in iedergeval al erg trots op mezelf dat ik het tot nu toe al heb volgehouden….en ik voel me al een heel stuk “schoner”….!
    M.

  3. dag 2: tot nu toe heb ik alleen last van hoofdpijn en vermoeidheid. En ik ben er achter gekomen dat eten het leven een stuk leuker maakt. De 10 dagen ga ik zeker niet redden maar dat was ik ook al niet van plan. De 7 dagen wel. Tenzij ik echt ziek wordt dan zoals het meisje dat flauw viel. Maar dat zien we dan wel weer.

  4. hoi hoi..het ging zo lekker, en tocvh ben ik halverwege dag vier gestopt, ik viel flauw, en had de hele nacht alleen maar op de wc gezeten (alle verhoudingen goed, heb wel al mijn hele leven een spastische darm, misschien toch niet ideaal bij deze kuur..) ik ben toch 3 kilo afgevallen, dat is mooi meegenomen, en nadat ik nu rustig weer aan het opbouwen ben voel ik me ook super!
    toch ergens goed voor geweest, maar onder het kotto “het moet wel leuk blijven” ben ik toch eerder gestopt dan gepland.jullie succes allemaal!

  5. Dag 4. Nou dag 3 is uiteindelijk toch zwaarder geworden als dat ik had gedacht.
    De ochtend ging heel goed, maar vanaf een uur of twee heb ik weer veel hoofdpijn gehad, en was ik heel erg moe en ik begon ineens heel veel trek te krijgen in “vast” voedsel…wel alleen maar gezonde dingen gelukkig, maar dat was eigenlijk wel heel vervelend. Ik dacht voor het eerst,… “dit ga ik geen week volhouden…” Als ik mijn ogen dicht deed, zag ik alleen maar lekker en gezond eten voorbij komen…. Maar ik heb het weer volgehouden gisteren, ik hoop wel dat ik me vandaag iets beter ga voelen…! Maar ik zal er maar vanuit gaan dat dit de ergste dag word, want volgens het boekje gaat het vanaf morgen beter…. Nou ik hou jullie wel weer op de hoogte….
    M.

  6. Dag 3. Het gaat nog steeds heel goed, ik heb gisteren wel wat last van hoofdpijn gehad, maar verder ging alles goed. Ik heb gisteren zelfs nog 45 min krachttrainig gedaan en dat ging ook goed, alleen was ik daarna wel veel moe-er als anders… Vannacht heb ik eindelijk ook beter geslapen, ik denk dat dat komt omdat ik gisterenavond maar heel weinig groene poeder erin heb gedaan…misschien wel te weinig, want ik kon vanmorgen ook niet…dus vanavond toch maar weer iets meer… Ondertussen is het wel weer gelukt hoor,…na een liter zout water!!! Gatver wat is dat vies zeg!!! (maar werkt wel!)
    Nou ik begin in ieder geval dag 3 weer goed, ik voel me tot nu toe elke ochtend heel fit, en in de loop van de dag krijg ik minder energie… Dus ik zal er nu nog maar even gebruik van maken en mijn huis weer eens goed onder handen nemen…. Ik laat morgen wel weer van me horen….succes iedereen!!!
    Oja,…ik weet niet of je het groenepoeder mag weg laten…Ik krijg trouwens geen krampen van het citroensap…kloppen de verhoudingen wel. Heb je niet te veel citroenen erin zitten…
    M.

  7. Ben nu eind dag vier en moet zeggen dat t best meevalt. Alleen ’s avonds als mn vriend aan t koken en eten is, denk ik wat doe ik mezelf toch aan. Het eten ruikt zo lekker en ik kijk nu al uit naar volgende week donderdag, dan mag ik weer sinaasappels! En, morgen ben ik al op de helft!

  8. hoi hoi..ben nu bezig met dag drie, em ik moet zeggen dat ht me heel erg meevalt.Ik heb geen trek in iets, mis nog niets, het brouwsel vind ik redelijk goed te drinken…alleen nu, dag drie heb ik zo gauw als dat citroenspul drink,nou zeg 10 minuten later,krampen en moet ik meteen naar wc om “water” te poepen, is dat normaal??Ik neem dus ook niet die groene poeder, is toch alleen voor de stoelgang..??
    succes allemaal

  9. Dag 2. Jammer dat er verder niemand meer zijn ervaringen hier neer zet,…ik vind het namelijk wel leuk om te vergelijken… Maar ja, ik zal braaf een stukje over vandaag schrijven. De eerste dag ben ik echt goed door gekomen, ik heb echt ook helemaal geen honger gehad…(dit is best raar voor iemand die altijd honger heeft… 🙂 ) Wel heb ik vannacht weer niet goed geslapen,…maar niet meer zo’n krampen gehad als de nacht ervoor gelukkig!! Ik ben vandaag de dag goed begonnen, ik heb namelijk net 35 min op de hometrainer gefietst…! Verder wil ik vanmiddag nog naar de sportschool om wat krachttraining te doen…want ik wil graag mijn spieren behouden tijdens deze kuur…
    Jullie horen morgen ofzo wel weer of ik de puf er ook voor had om te trainen…! En natuurlijk hoe deze dag verder is gegaan…
    M.

  10. Ik ben zo net begonnen met mijn eerste dag…
    Het citroensap mengsel vind ik gelukkig nog lekker ook,…dus dat is een goed begin!
    Gisterenavond heb ik mijn eerst groenepoeder drankje gehad, en ik denk dat ik vandaag iets minder op mijn thee lepeltje moet doen, want ik heb de hele nacht met buik krampen op de wc gezeten…. Of is dit normaal? Op zich wel goed dat die rommel er gelijk uit is,….maar dit hou ik natuurlijk geen nachten vol zo!! Ik vind lekker slapen toch ook wel fijn…!! Gelukkig heb ik de hele week vrij….dus als het zo wel nachten door gaat zal ik overdag maar een dutje moeten doen…
    Ik ben benieuwd hoe deze week verder gaat verlopen….ik hou jullie op de hoogte!!
    M.

  11. Ik wil ook binnenkort beginnen en heb de ahornsiroop al gekocht. Het liefst begin ik nu al, maar ik wacht even tot ik de drukke periode achter de rug heb op school.

    Daarom vraag ik me ook af hoe jullie het combineren met school en werk? Aangezien het best wel effect op je heeft.

  12. Halo..ik ben vandaag begonnen met de kuur..het itroensap brandde wel in mijn keel, maar dat komt vast dordat ik al daaagen kriebelhoest heb, vond het wel lekker (nog wel…vraag me nog maar eens over en dag of 4)heeft iemand tips over wat wel of niet te doen, is mijn eerste keer, voel me een beetje licht in mij hoofd, verder alles onder controle!succes allemaal

  13. Ik stap in op deze koude donderdag. Mijn eerste dag. Ben met veel plezier begonnen. Ik heb de kuur al eerder gedaan en weet dat er nog dagen gaan komen die zwaar zijn. Vandaag en morgen moet ik werken en heb ik afleiding. Het weekend is het moeilijkst voor mij. Maar ik ben vastbesloten vol te houden. Ik heb er met niemand overgepraat. Dat vind ik makkelijker.

  14. Dag 7 is net aangebroken en ik ga het echt wel volhouden! Dat wil niet zeggen dat het van een leien dakje gaat, je merkt gewoon dat je lichaam gemaakt is om te eten en niet om niet te eten, dus de zin in ‘iets vasts’ heb ik ook. Maar het is wel eens goed dat zo te ervaren, en ook te merken dat je 10 dagen kunt ‘draaien’ op niet-eten. Dus daar geef ik niet aan toe.
    M’n lichaam kan ook niet zomaar zonder meer weer allerlei vast voedsel aan, dat merk ik wel. Langzaam opbouwen straks, zondag mag ik sinaasappels!! mmm…

    Het enige waar ik verder echt last van heb is de uitslag op m’n handen (ruwe eczeem-achtige plekken, droog, af en toe jeukend). Dat had ik hiervoor soms een beetje, maar door de kuur komt dat nu echt tot uitbarsting. Terwijl in het CSK-boekje staat dat zoiets vooral op dag 2 en 3 voorkomt, daarna zou het over moeten gaan. Nou, bij mij kwam dat op dag 4/5 pas opzetten en het is nog niet verminderd…ik hoop wel écht dat dat de komende dagen anders wordt! Anders is het misschien een goed idee de kuur na ongeveer een maand te herhalen? Heeft iemand ook zoiets ervaren? Tips? Ik smeer er trouwens bewust niks op, probeer het uit te laten woeden.

    Iris, mooi dat het beter gaat met je keel! Zet ‘m op hè! Was het voor jou nu de 1e opbouwdag vandaag? Of morgen?

    Groetjes, Kersti

  15. Nou, dag 5 zit er (bijna) op!
    Het gaat op zich allemaal goed, maar ik wil gewoon wat vasts binnen krijgen, dat mis ik ontzettend!
    Met mijn keel gaat het beter, heb maar 1 snoepje genomen dus dat moet niet zo erg zijn neem ik aan.
    Verder heb ik ook geen last van rare geurtjes of hoofdpijn, wel een beetje van koude. Maargoed, ik doe er ook geen peper in, dus misschien mijn eigen schuld. Gewoon net als … al zei; een extra vest aan. Ik doe morgen nog een dag, dan heb ik er 6 op zitten, en op dag 7 begin ik langzaamaan op te bouwen.
    Succes!
    Groeten Iris

  16. Hallo, Vandaag is dag 7 aangebroken. Dennis en ik hadden het gister eigenlijk een beetje gehad. Ik werk expres langer, sterker nog ik neem de langste dienst aan terwijl me een vroege is aangeboden. Nou geloof me… normaal sta ik voor aan de rij omdat aan te nemen. Ben later ook maar even uit gaan leggen waarom… Wilde voorkomen dat ze straks denken dat ik de lange diensten leuk vind en dat moeten we niet hebben natuurlijk haha! Maargoed.. we gaan het redden.. wel gaan we weer opbouwen. Maar heel minimaal. Ik ga strakkies wat fruit halen. En ga vandaag ook weer wat anders drinken… verse jus denk ik! we gaan de 10 dagen niet met de ahorn redden maar wel met minimaal te eten. Maar vooral erg gezond. Voor de mensen die gaan beginnen of nog een aantal dagen voor de boeg hebben. HEEL VEEL SUCCES!!! Je moet maar zo denken wat is nou 10 dagen op een jaar!

    Grtzzzz Den en Rach

  17. Daar ben ik weer, op dag 5, dus ik ben (bijna) halverwege! Ik voel me goed, lekker leeg, stink niet, en word steeds schoner. Heb het wel duidelijk kouder dan normaal (dus voor mij wèl peper!), maar dat is niet zo raar. Extra vest aan en niet zeuren, is mijn devies.

    Gisteren heerlijk naar de sauna geweest, dat was echt super! Ook een massage gehad, inclusief darmen (rechtsom, zoals aangeraden wordt in het boekje van de CSK). Dat vonden ze lekker joh, ze gingen er helemaal van borrelen haha!

    Ik merk ook aan mijn huid dat er troep uit gaat, heb soms wat uitslag op m’n arm en hand en dat is nu duidelijk erger geworden (had ik wel verwacht), hopelijk wordt het straks ook duidelijk minder…afwachten maar!
    Succes iedereen!

    O, en voor degene die vroeg of zuurtjes/keelsnoepjes OK zijn: volgens mij is het echt de bedoeling dat je niks maar dan ook niks anders binnenkrijgt dan de kuur voorschrijft; ik kauw zelfs geen kauwgom deze dagen (gewoonlijk wel), omdat je dan ook wat xylitol en pepermunt e.d. tot je neemt, en ik wil het reinigingsproces zo puur mogelijk laten verlopen. Maar als je echt erge keelpijn hebt…misschien helpt een zacht theetje? Sterkte met je keel!

  18. Vandaag is alweer de 7de dag. Danny heeft een zware week voor de boeg dus die heeft net een sinasappel gegeten, en begint dus vanaf vandaag met opbouwen. Ik probeer de 10 dagen vol te maken, hoewel ik zowel maandag als dinsdag een drukke agenda heb.

    Ik voel me wonderbaarlijk fit en ik met nu echt dat mijn lichaam zich aan het reinigen is, heb veel pukkeltjes op mijn gezicht. Ik ga er altijd maar vanuit dat het eerst erger moet worden voor het verbeterd, dus laten we het beste hopen.

    We hebben gelukkig geen rare bijwerkingen gehad zoals hoofdpijn, het koud hebben en een rare lichaamsgeur.

    We zijn zelfs gisteren naar een verjaardag van vrienden geweest, waar we beide aan alle verleidingen hebben kunnen weerstaan… toastjes, drankjes, etc. dat was toch wel een overwinning!

    Ook zijn we beide behoorlijk afgevallen, Danny bijna 8 kilo en ik 4 kilo.

    verder willen we iedereen succes wensen die gaan beginnen of ook bezig zijn!

  19. Even een (misschien dom) vraagje….Op deze site wordt tijdens de opbouwdagen aangeraden als ontbijt, lunch en diner een 1/4 liter Ahorn te nemen en 1 sinaasappel. Betekent dit nou 1 sinaasappel per dag of 3 in totaal?

  20. Dag 3…
    Het gaat goed met mij. Ik heb het niet meer zo koud en verder ook geen bijverschijnselen. Gelukkig.
    Ik krijg de groene poeder wel weg, lekker is anders maar misschien omdat ik altijd al kruidenthee drink is het makkelijker, dat wet ik niet. Maar ik denk Dennis & Rachel, dat de tabletten ook oke zijn. Als er hetzelfde inzit…Heb je dit niet gevraagd in de winkel waar je ze hebt gekocht, weet je het meteen. Nu, succes ermee, ook voor de rest.

    Groeten Iris

  21. Hoi hoi,

    Daar zijn we weer! We hebben dag 4 strakjes achter de rug.. Bij Dennis gaat het erg goed. Die kan de drank goed handelen. Ik op zich ook wel, maar merk dat ik het vies begin te vinden. Maar ik geef niet op hoor! Ik heb het ook nog niet echt koud gehad.. is dat raar??? Dennis ook niet. Dus die peper laat ik nog even voor wat het is… haha
    Ook heb ik ipv die groene poeder tabletten gehaald.. wat een bende is dat spul zeg. Ook als ik mijn neus dicht knijp proef ik het! Die tabletten zijn beter denk ik.. zo niet dan hoor ik het graag! Ik ga lekker vroeg naar bed, dan denk ik er niet zo over na! Op voor dag 5 morgen!

    Grtzzz Den en Rach

  22. ik doe de kuur elk jaar één keer en ben nu met m’n zesde bezig. Zit in de derde dag en ik zie uit naar het einde van de kuur. Ik voel me altijd fantastisch en hou het beter vol om gezond te eten. Sterker nog de eerste weken na de kuur heb ik geen eens zin in de zaken waar ik normaal gesproken direct voor zwicht: chips en bier!

  23. Dag 2!
    Gelukkig heb ik het minder koud dan gisteren. Het gaat me allemaal goed af, alleen wil ik wel wat eten, niet omdat ik honger heb maar meer om het eten zelf. Ik wil wat ‘vasts’ binnen krijgen. Hebben jullie dat ook?
    Ik heb nog wel een vraagje, mag je ook geen zuurtjes of zo in deze dagen? Ik heb wat last van mijn keel en wil graag van die verkoudheidssnoepjes, is dat een probleem denken jullie? Ik heb thuis toch al veel snoepjes zonder suiker en ook zuurtjes, omdat ik daar niet goed tegen kan ivm mijn candida, dus zou dit geen kwaad kunnen???

    Bedankt en succes allemaal!
    Groeten Iris

  24. Ik ben vandaag m’n 2e dag in gegaan, en het gaat prima. Ik werk gewoon door, en heb geen hongergevoel, dat vind ik nog het meest wonderbaarlijke! Ik vind de groene poeder echt erg vies, drink het snel op met dichtgeknepen neus… Het werkt redelijk (ik neem een volle theelepel), maar er komen geen ládingen uit – is dat bij anderen anders? Het is trouwens een lekker gevoel om ‘leeg’ te zijn vind ik, voelt heel puur. Ik ga absoluut voor de 10 dagen!
    Voor iedereen die nu bezig is: veel succes! Oh ja, en voor Dennis & Rachel: je kunt de cayennepeper er beter niet uit laten denk ik, want die stimuleert je bloedsomloop waardoor je het niet (te) koud krijgt. Er vindt immers geen verbranding van eten plaats in je lichaam, dus het kan wel wat extra warmte gebruiken. Ikzelf doe een theelepel cayennepeper in het sap dat ik meteen voor de hele dag maak; misschien hadden jullie er meer in gedaan.
    Groetjes, Kersti

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie