Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!

17.778 reacties

  1. Heeeey collegas!!
    Ik ben vandaag met dag 3 begonnen.. Ik vind t allemaal toch erg goed gaan, idd is het gewoon erg saai dat je alleen maar dat sapje mag drinken, maar van hongergevoel heb ik toch niet veel last. Ik eet niet mee met de rest van het gezin omdat ik dan moet aanzien wat voor lekkers zij allemaal naar binnen eten, dat is erg vervelend als je zelf maar dat ene sapje mag drinken.
    Even een vraag: die 3 opbouwdagen horen die bij de 10 dagen kuur (dus na 7 dagen) of komen die er nog eens boven op (dus pas na 10 dagen).
    Groetjes en succes iedereen!

  2. dag 5 – 80 kg

    Jaja, jullie zien het goed … ik ben bijgekomen 🙁 Volgens mijn weegschaal ben ik niet veel vetmassa verloren gisteren en is mijn magere massa vooral toegenomen. Ik vraag mij af of dit is omdat ik niet zo vaak meer plas als ik het begin en omdat ik ben gaan fitnessen en dus ook mijn spiermassa opgebouwd heb??
    Vandaag zijn we dag 5 en toch een goeie 3 kg kwijt! 🙂 Daar ben ik al heel blij mee en is een goede motivatie om nu wat beter om mijn eten te laten en hopelijk nog wat meer van dat overgewicht te verliezen.

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo veel volhoudingsvermogen heb als enkelen onder jullie en ik het dus ook hierbij ga laten. Ik krijg het sapje soms gewoon niet meer binnen (kokhalsneigingen) dus zal ik het weer wat kalmer aan doen waarmee ik bedoel terug wat vast voedsel beginnen eten.
    Ik heb me voorgenomen om de andere 5 dagen nog het sapje te drinken als ontbijt en middagmaal en tussendoortje maar ’s avonds een lekker bord groenten te eten. Als mijn vriend zit te eten, merk ik toch wel dat ik vooral snak naar een beetje groenten en niet naar het vlees of die aardappelen … en dat vind ik al een hele grote vooruitgang!

    Dus, aan alle sappers nog heel veel volhoudingsvermogen en succes gewenst!
    Ik kom na die 5 dagen nog wel eens terug naar de site zien want vond hier toch wel een beetje steun.

    Tot dan,
    Julie

  3. Dank je Sanne! Ik heb gisteren echt met mijn neus gekeken. Gisteravond voelde ik me echt raar. Op dat moment vroeg ik me echt af of dit wel goed is voor een mens. Mijn maag leek te verkrampen, ik was een beetje warrig en mijn hartslag was continu hoger dan normaal gesproken. Ik heb vannacht wel erg lekker geslapen, mijn maag is inmiddels helemaal rustig, dus eigenlijk zie ik er tegenop om iets te gaan drinken, dan komt er weer beweging in. Mijn hartslag is nog steeds iets verhoogd, maar misschien komt dat omdat ik me (on)bewust toch een beetje zorgen maak. Ik heb maar één nier die alles te verduren krijgt op dit moment. Ik heb de huisarts gevraagd of ik aan de kuur mocht meedoen en die zei dat het geen probleem was. Maar goed, ik ga opgewekt en vol goede moed mijn tweede dag in!
    Groeten, Karin

  4. Hai Karin,
    Die peper is noodzakelijk omdat het je metabolisme versnelt. En op de site staat het volgende:
    Zoals alle pepersoorten bevat ook cayenne vitaminen (o.a. B en C), mineralen, spoorelementen en enzymen. In kleine hoeveelheden is cayennepeper stimulerend voor de spijsverteringsorganen (o.a. de nieren), slijmoplossend, ontstekingremmend en heeft het een kalmerende werking. Het houdt bovendien het lichaam uitstekend op temperatuur zodat u zich tijdens de kuur behaaglijk kan blijven voelen; cayennepeper stimuleert de bloedsomloop.

    Succes. Grtjs Sanne

  5. jaaah!
    dag 2 zit erop. Ik werk ’s nachts dus tussen al die dronkenlappen heb ik me staande weten te houden.had niet eens trek in een borrel! ik was wel erg misselijk en moest steeds weeer naar de wc, maar deze keer komt er zo weinig rommel uit me lijf. Ben ik dan toch schoner van binnen dan een half jaar geleden? ik hoop het. maar tien dagen is veel hoor… ik vind het niet erg om niet te eten want het is makkelijk en je hoeft niet eens boodschapen te doen ,maar het is vooral zo saai! zit ik op de bank met dan weer thee dan weer een watertje en dan weer een sappie. Het begint nu al te vervelen. oh ja ik heb wel rare draaierige ogen( of zoiets) beetje duizelig zo nu en dan. M’n plasjes zijn helemaal wit en ruiken ook niet meer zo sterk, nu al na 2 dagen.Heb wel het gevoel van lichte pijn in me zij af en toe. ja die lever en me nieren zijn flink aan het werk. nou spaze en tot morgen!

  6. O ja, dat wilde ik nog even vragen: is die peper noodzakelijk? En zo ja, waarvoor? Dat kan ik nergens vinden. Dat maakt het sap toch een stuk minder lekker…

  7. hallo daar ,jullie sappers!
    ben nu de tweede dag bezig en krijg nu toch echt wel honger, me buik maakt voortdurend geluiden. Ik neem dus nog maar een thee en zometeen nog een ‘sappie’. Sterkte aan iedereen die t moeilijk heeft en tot de volgende update.

  8. hallo Karin,
    de eerste dag is de ergste vind ik, naargelang de dagen passeren gaat het steeds vlotter. Alhoewel ik altijd razende honger heb gehad als ik net ging slapen. Niet te doen…maar toen lag ik al in bed en probeerde ik vlug in te slapen. Morgen begin ik na 6 dagen terug normaal te eten. groetjes en probeer vol te houden. Groetjes

  9. Vandaag is mijn eerste kuurdag en ik moet zeggen: het gaat goed, maar ik vind het wel erg zwaar. Vanmorgen en begin vand e middag had ik nergens last van, zelfs de sap smaakte me goed. Rond half vier kreeg ik enorme honger, dus ik blijf goed sap drinken, maar het verdwijnt niet echt. Door dat nare ‘hongerige’gevoel in mijn buik word ik een beetje misselijk. Op deze momenten vind ik de spa ook een stuk minder lekker en krijg af en toe zelf kokhalsneigingen. Vooral de pepersmaak vind ik dan verschrikkelijk. Dat maakt het vervelend. Maar ik laat me niet uit het veld slaan en het honger-gevoel zal ook wel weer weggaan. Ik hoop hier op het prikbord een beetje steun te vinden, want ik wil de zeven dagen graag volhouden.
    Groetjes, Karin

  10. hoi Jolanda,
    ik denk dat ge inderdaad beter blijft verder sporten maar dat kan ook op een minder intensieve manier. Gewoon een beetje uw spieren in werking houden zal wel voldoende zijn zodat deze niet wegkwijnen!! Als ge al veel aan sport doet zal een dagje of 10 minder sporten niet zoveel kwaad doen aan uw spiermassa. In elk geval veel succes met uw kuur. Ik ben morgen aan dag 6 en stop ermee. Mijn doel was een dag of 5 en dat heb ik gehaald. Bij mij ging het meer over het feit dat ik een kilootje of 3 kwijt wil en daar ben ik nu. Nu alleen nog een kwestie van het zo te houden. Groetjes en tot later.

  11. Hallo sappers, ik ben van plan binnenkort weer eens een sapkuur te gaan doen, om weer eens goed de darmen enzo te reinigen. Ik maak me alleen een beetje zorgen om het spierweefsel wat ik evt ook hiermee kwijt raak. In het verleden merkte ik dat ik me zo slap voelde dat sporten niet vol te houden was, met name hardlopen niet. Ik hoor dat jullie wel gewoon doorgaan met fitnessen en andere activiteiten, ik sport normaal heel veel en zou het zonde vinden als deze kuur ten koste gaat van mijn zorgvuldig opgebouwde spiermassa! Kun je dit op een of andere manier voorkomen? Bijv extra vitamines met aminozuren slikken? Als ik mijn spieren op ga eten ben ik ook zo weer zwaarder dan voor de kuur omdat je verbranding lager wordt, en is je hart ook geen spier? Hopelijk weet iemand hier antwoord op.
    Verder wens ik iedereen heel veel succes toe!
    Groetjes Jolanda

  12. Heey..
    Ik ben vandaag met de 2e dag begonnen.. Gister is goed verlopen, alhoewel ik rond 4 uur even buikkrampen kreeg, maar ben in bad gaan ligeen en dat heeft goed geholpen.
    Hoe gaat het met de andere ontslakkers?
    Wat ik wel moeilijk vind is om niet mee te eten met de rest van het gezin.. Maarja da tmoet dan maar voor het goede doel..
    Groetjes

  13. Dag mede ontslakkers…
    Ik ben vandaag op dag 4, naarmate de dagen vorderen word het minder zwaar. De eerste twee dagen was ik slap en lusteloos en had ik vreselijke hoofdpijn en ongelovelijke last van mn darmen. Dat is nu gelukkig weg. Ik doe de csk 2 keer peer jaar om op gewicht te blijven en voor mijn gezondheid. Het is echt zwaar, maar ook een kick om toch die 10 dagen te halen. Voor mij is de kop er in elk geval af en hoop ik vol te houden, hoewel ik soms ook wel verschikkelijk veel zin heb in een kopje koffie of gewoon een broodje pindakaas..
    Trouwens, reactie op het vorige berichtje: je mag het doen zolang jij denkt dat goed is, drie dagen kan ook, maar met 10 dagen heb je gewoon het beste resultaat, dat is echt waar!
    Grtjs
    Sanne

  14. Hallo allemaal,
    Dit is vandaag mijn tweede dag van de derde kuur alweer. De eerste keer heb ik het 8 dagen volgehouden en de tweede keer 5 dagen.
    Nu probeer ik het weer 8 dagen vol te houden.
    Vind het wel moeilijk hoor!
    Maar ik ga voor die kilootjes eraf.
    Ben in een korte tijd heel veel (5kilo) aangekomen en die wil ik er ook in een zo kort mogelijke tijd weer af.
    Natuurlijk is het wel fijn dat je tegelijkertijd ook ontslakt. Dan kun je weer opnieuw beginnen met gezond eten!
    Weet iemand hoeveel dagen je het minimaal moet doen? Ik dacht 5 maar later hoorde ik weer 7.
    Veel succes allemaal nog!!
    Lissa

  15. Hoi Peggy,
    ook bedankt voor een woordje te schrijven want ik heb hier al ondervonden dat, als ge niemand echt aanspreekt dat uw vragen onbeantwoord blijven. Dit vind ik wel een beetje jammer aan deze gastenboek. Ik vind het leuker als ge elkaar van dichterbij kunt steunen. Nu, gij zijt er vanaf en proficiat met uw 3 kilo verlies, denk wel dat er 1.5 kg. blijvend zal zijn indien ge een beetje oplet. Maar ja, als ge zijt zoals mij, een echte bourgondiër reken er dan maar niet teveel op.
    Nu, we kunnen nog altijd later eens de kuur overdoen want zo’n plat buikje als ik nu heb, dat is al heel lang geleden en het voelt echt fijn aan. Groetjes en tot later

  16. Dag Julie
    inderdaad, de eerste 2 dagen moet ge veel meer plassen dan daarna. Denk dat dit ergens normaal is want naarmate de kuur vordert houdt u lichaam wat meer vocht vast (denk ik). Een soort van beschermingsmechanisme zeker. groetjes

  17. dag 3 -79.3 kg

    gisteren gaan fitnessen, voelde wel goed dat ik minder energie heb dan normaal.
    Ook niet veel afgevallen zoals ik al voor vreesde want is iets te snel gegaan de eerste 2 dagen denk ik.

    Is mij ook opgevallen dat ik minder vaak moet plassen als de eerste 2 dagen hoewel ik nog altijd mijn 2 liter drink. Heeft iemand anders dat ook ondervonden.

    Joke, ik gebruik ook een weegschaal die de vetmassa apart meet van de magere massa. En bij mij werkt hij zoals ik zou verwachten.
    Mijn magere massa is ook wel verminderd maar ik denk dat dat is omdat je vaker plast en misschien ook wel wat spierweefsel afbreekt. In jouw geval denk ik niet dat dat het geval is aangezien je toch behoorlijk wat sport.
    Dus de enige raad die ik je kan geven is: vervang je batterijen eens!
    Ik heb zelf al bij mijn weegschaal gemerkt dat als de batterijen niet meer vol genoeg zijn, die soms zeer afwijkende metingen weergeeft (enkele kilo’s verschil).
    Ook altijd op hetzelfde moment van de dag wegen en niet direct na een douche omdat het water dan een vertekenend beeld geeft.
    Laat me iets weten of het beter is met nieuwe batterijen, ok?

    Zo, dat was het voor vandaag,
    Julie

  18. Machtelt, dank je voor je reactie! Eigenlijk is het ook best een overwinning, 8 dagen en voor jou 6, zeker weten! Straks ga ik voor het eerst een sinaasappel eten. Ben in 8 dagen 3 kilo kwijt, ook leuk, maar zit er vast zo weer aan en dat is niet erg. Zaterdag beloon ik mezelf met heerlijk uit eten bij de mexicaan!!! Mijn vriend en ik gaan ook elk weekend en dat glaasje wijn..ik kan niet wachten!!! Machtelt hou vol en verheug je maar vast op dat etentje met die heerlijke wijn! Proost! Groetjes, Peggy

  19. ik ben nu op dag 4 en het gaat me prima af. Dag 1 vond ik het moeilijst tot nu toe, maar dat was meer mentaal.

    Hoe weet ik hoeveel magere massa ik verlies? Ik ben nu 2,5 kilo kwijt, maar op de weegschaal gaat het vetpercentage omhoog i.p.v. omlaag!!!! Ben wel wezen sporten gisteren en fiets toch ook wel wat. Weegschaal weggooien?

    Julie hoe doe jij dat?

  20. hallo Peggy
    nee, je bent niet de enige die vroeger stopt, ik doe de kuur maar 6 dagen en ga die opbouwdagen zelfs niet doen. misschien als ik het 10 dagen zou doen dat dit wel nodig zou zijn. In de natuurwinkel zei de mevrouw mij dat ge dit 5 tot 10 dagen kan doen. Naargelang ge zelf wil. Voor mij is dit een soort van sneldieet, wat de anderen ook mogen vertellen, ik denk dat iedereen die kilootjes toch het belangrijkste vinden. Geef toe, 3 kilo verliezen in een paar dagen, ge zoudt voor minder. Daar ik ook niet zoveel hoef te vermageren doe ik dit ook maar 6 dagen. In het weekend moet (mag) ik altijd uiteten en dit ga ik niet laten. Niet alleen voor het eten maar ook voor het lekkere glaasje wijn. Na 6 dagen vind ik voor mezelf dat ik genoeg bewezen heb. Groetjes.

  21. Ben nu met de 8e dag bezig, heb me voorgenomen de komende twee dagen te gaan opbouwen, wil in het weekend eindelijk weer brood en andere lekkere dingen eten…wel vind ik dat je maar erg weinig mag hebben in die opbouwdagen, jullie niet? Ik prop ze mooi in twee dagen. Heb het een beetje gehad. Zijn er nog meer mensen die eerder stoppen of ben ik een slappeling?

  22. Hallo!
    Ik ben vandaag begonnen aan de kuur. Het is mijn eerste keer dus ik ben benieuwd.. Het is niet echt nodig om af tevallen, alhoewel ik de vakantiekilos er graag af zou willen hebben.. maar zou het ook voor het mentale willen doen. Ik heb volgende week een belangrijke week met aantal testen dus kan ik het goed gebruiken. Het sapje smaakt me niet al te vies!
    gr

  23. dag 3 – 79.8 kg

    zo, dag 2 zit er op en nog 8 dagen te gaan!
    Gisteren ging al wat beter dan de 1ste dag. Fitness is wel uitgesteld tot deze avond en zal dus deze avond de grote verleiding (kebab) moeten weerstaan 🙁
    Ik ga wel mee fitnessen want ben van die 3 kilo al 1 kilo magere massa kwijt en wil mijn spiergehalte toch op pijl houden. Dus wordt het extra op de tanden bijten deze avond als ik alle anderen zie smullen van hun overheerlijke kebab … zelfkwelling noemen ze dat dus.
    Ik laat jullie morgen weten of ik die heb kunnen weerstaan.

    Ik heb het sapje ook wat aangepast, ik doe nu slechts 8 eetlepels siroop erin en 15 lepels citroensap zonder cayennepeper. Vind het sapje nu geen enkel probleem om te drinken.
    Ondanks die 2 liter die we moeten drnken heb ik toch nog altijd het gevoel alsof mijn mond droog is en ik dorst heb, strange …

    zo tot morgen,
    Julie

  24. Ik begin morgen aan mijn tiende en laatste dag … opgeven nu zou jammer zijn. Ik voel me heel fit, lichamelijk en geestelijk … en wat mooi meegenomen was voor mij : ik weeg 8 Kg. minder. Alleen voor dit laatste is het moeite deze kuur te doen. Het gebeurt maar zelden met dieeten dat er op minder dan 10 dagen 8 Kg. gewichtsverlies is. En nu duimen dat ik het “slechte” eten kan laten … dan blijven de kilootjes eraf.
    Succes aan de beginners … het is zo voorbij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie