Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!
opbouwdag 2
Nou ik ben nu echt blij dat ik het achter mijn rug heb maar ga het over een maand of 2 nog een keer doen. Heb nog steeds hoofdpijn en ook een aardig beleg op mijn tong. de opbouwdagen gaan ook goed heb vandag enkelt geen ahornsap en citroen over mijn wortelsgedaan. Krijt het ineen so zuur dat ik de wortels maar zo opgegeten heb. Ben sinds giesteren vaak licht in mijn hoopd, ben ook nog wel ongestelt geworden alles tegen dus. Nog een dag en dan zit het erop. Groetjes Isolde
Hoera! Het zit erop voor mij. Einde dag 10… alleen nog de opbouwdagen. Ben best wel een beetje trots op mezelf.
Zo over het algemeen een interresante ervaring. Iedere dag was weer anders. Ik voelde me zo soms wat slapjes of mijlen ver weg of dan weer vol energie. En oh, wat róók dat eten lekker! Maar geen honger gehad, dat niet.
En ik denk dat het me wel goed heeft gedaan. Ik ben in ieder geval van m’n hoofdpijn af.
Aan iedereen die de csk doet of gaat doen, veel succes gewenst! ^-^
Citroensapkuur : dag 4 – 73,1 kgr
Ik ben al bijna halfweg met mijn vastenkuur. So far, so good, m.a.w. het valt nogal mee.
Gisteren had ik wel last van hoofdpijn door de giffen die vrijkomen en voelde ik me wat slapjes, maar dit is normaal. Het nadeel is dat je dan geen Dafalgan’tje kan nemen, want je mag echt niets anders dan het mengsel, thee en water nuttigen.
Want anders hypothekeer je het effect van je vastenkuur.
Ander nadeel is dat je tong helemaal wit beslagen wordt en je adem geen te frisse geur krijgt, maar met een busje Rexona en een extra douche en tanden- (en jawel tong-)poetsbeurt kan je dit wel camoufleren.
Je mag dus best geen citroensapkuur volgen als je ziek bent of medicatie moet nemen.
Eigenlijk onstaan veel klachten of ziekten doordat het lichaam vervuild is. Daardoor kan het lichaam niet meer adequaat functioneren. Het gevolg hiervan is dat het immuunsysteem omlaag gaat en men zich futloos voelt. Alle energie is immers nodig voor het verwijderen van afval en slakken uit het lichaam. Na de reiniging zit je weer boordevol energie en gebeuren er allerlei interessante en verrassende reacties in je lichaam.
Dus we houden vol ondanks het feit dat ik straks weer lekker ga koken voor de kinderen en frietjes en kroketjes moet bakken.
Ik hou mijn vorderingen bij op mijn blogje met adres : http://frankspencer.skynetblogs.be
dag 10
Ik heb het gehaald, nog even 3 dagen opbouwen en dan zit het erop. Mijn tong is wel nog erg belegt en ruw, denk dat ik het over een maand of 2 nog een keer doe. Ben nu 4 kg afgevallen, voel me verder wel goed. Moet morgen naar twee verjaardag, best wel lastig. Iedereen kijkt raar dat je niets neemt enkelt water maar ja da komen we ook weer doorheen. Groetjes Isolde
Dag 3 : We zijn al zover – voorlopig valt het allemaal wel mee met het hongergevoel. Alleen op de momenten waarop de anderen eten heb ik het wel efkens lastig, maar dan probeer ik aan andere dingen te denken en zo lukt het wel.
Zaterdag is sowieso een dag, waarop ik amper tijd heb om te eten : taxichauffeur spelen voor de kinderen naar turnen, judo en allerhande verjaardagsfeestjes, boodschappen doen, wassen en plassen : de zaterdag is meestal zo druk dat hij al voorbij is vooraleer hij bij wijze van spreken begonnen is.
Het vervelendste aan mijn reinigingskuur is dat ik mij telkens moet verantwoorden en iedere keer hetzelfde liedje moet zingen. Zoals gisteren op het werk : ik had me voorgenomen om mijn vastenkuur te verzwijgen en zo normaal mogelijk te doen. Niet dat ik me ervoor schaam, maar toch …
Maar je kan niet als koffie-verslaafde koffie blijven weigeren en lunchpauzes en soeppauzes overslaan. Als ik met een thee afkwam bekeek iedereen me als “een alien” aan, totdat ik de ware reden bekende aan mijn twee naaste collega’ s.
Natuurlijk wist een uurtje later al het gehele gebouw dat ik op dieet was, terwijl ik helemaal niet op dieet ben en daarop moest ik telkens de zin (of onzin volgens sommigen) van mijn kuur verdedigen. Dit is nog het lastigst van al : de meesten bewonderen het wel, moet ik toegeven. Toch waren er enkelen die meewarig hun wenkbrauwen fronsten.
Voor die laatste groep mag ik nu uiteraard niet opgeven nu de lastigste dagen er aan komen.
Over de middag deed ik mijn wandelingske door het centrum van Kortrijk om mijn collega’ s niet te zien smullen in de refter. Eigenlijk was dit ook geen lumineus idee, want overal zie en ruik je eten : je passeert de frituur met die typische geur, in de etalages lachen de chocoladekoeken en taartjes je toe.
Maar neen, ik heb op mijn tanden gebeten en me uiteraard niet laten gaan …
dag 9
Nou gelukkig nog maar 1 dag ik krijg langsam toch echt trek. In het begin had ik er niets van maar sinds giesteren is het moeilijker. Had eerst te veel ahorn sap in het drankje gedaan, nu gemindert maar dat valt echt tegen. Ook voelt de lasten dagen mijn tong niet zo lekker in mijn mond, erg veel haast geel beleg en ruw. Gelukkig hoef ik nog maar 1 dag en dan mag ik opbouwen, kijk er erg naar uit. Ik ga het echt volhouden. Groetjes Isolde
Dag 1 – vandaag ben ik er mee gestart : ik gebruik wel laxerende thee ipv het groene poeder – ik veronderstel dat het effect hetzelfde is.
Ik heb nog geen honger gehad, het grote voordeel is dat ik het mengsel behoorlijk lekker vind.
Als je er van walgt of het gewoon niet lust, begin je er best niet aan.
Ik blijf gewoon doorwerken – daar is de verleiding van een volle ijskast veel minder als thuis – bovendien heeft mijn vrouw een weekje nachtdienst, zodat ons sociale leven op een laag pitje staat.
Ik ben eens benieuwd naar het vervolg …
Zo daar ben ik weer vandaag laatste dag, maar ben er gisteren mee opgehouden Was om 06:00 opgestaan toen van Eindhoven naar Heemstede door naar Alkmaar file en nog eens file en toen weer terug weer file. Vervolgens moest ik ’s avonds nog werken ik was zo flauw van het citroensapmengsel dat ik een kopje bouillon genomen heb dat was een echte opknapper vervolgens naar en vriend gegaan waar dropjes op de tafel lagen mmmmmm wat lekker een dropje. Ik vind het goed geweest heb prima mijn best gedaan. Het is nu 09:15 ga zo lekker verse sinaasappeltjes halen en daar is lekker van genieten. Martijn en Matthias
bedankt heb veel steun gehad aan de site en aan de ervaringen van anderen ben me er een heel anders mens door gaan voelen en ga de kuur zeker in het voorjaar nogmaals herhalen. Iedereen verder veel succes groetjes Manon
dag 8
Vanmorgen heb ik wat meer last van licht in mijn hoofd maar verder voel ik me gewoon goed.Heb inmiddels ook ondervonden dat het citroensapmengsel warm beter te drinken is dan kout en het groen poeder in pepermintthee gaat ook beter. Op naar de lasten 3dag vandag mee gerekent en dan even opbouwen. Hoop dat we er baat aan hadden en de kilo’s er afblijfen. Gr. Isolde
Omdat ik het wel leuk vond om iedereens ervaringen te lezen, dacht ik laat ik ook eens wat schrijven.
Ik ben nu bezig met dag 8 en het gaat eigenlijk prima. De eerste paar dagen waren echt het zwaarst. Verder weinig bijwerkingen gehad, alleen wat hoofdpijn in het begin. Wel zo nu en dan een flink hongergevoel, maar ik houd me voor dat het ‘valse’ honger is. Verward, duizelig of extreem moe voel ik me ook niet, wel krijg ik het steeds kouder (normaal ben ik al een koukleum), maar een kruikje doet wonderen. Beweging heb ik genoeg gehad. Ik heb de afgelopen dagen hardgelopen, wat gefietst en 2 uurtjes gesurft (was afzien want kreeg het binnen no-time koud). Alhoewel ik het niet voor het afvallen doe (maar het is altijd handig), ben ik toch best wat kwijt, gister woog ik ruim 5 kilo minder. Al mijn broeken beginnen dus af te zakken.
Al met al is het me niet tegen gevallen. Wat soms irritant was/is het hongergevoel, allerlei gedachten over eten en de opbouwdagen (ik had gedacht dat ik al de 1e dag ergens mijn tanden in zou mogen zetten, maar helaas alleen sapjes). Belonig voor het afzien zou voor mij een prachtig roze tong zijn; ben benieuwd…
For all you citroensappers out there: veel succes!
dag 7
Ben maar 3kg afgevallen valt wel even tegen, denk dat ik wat minder ahornsap erin doe. Ja de citroenen zijn ook zo sappig, toen dacht ik ik doe maar wat meer in de oplossing maar evenveel ahornsap, volgens mij was dat te veel. De ene keer was het 80ml de andere haast 100ml per liter, does gewoon te veel. De laasten 4 dagen doe ik nu gewoon 8 eetlepels in een liter, kijken of dat dan beter gaar. Verder voel ik me gewwon goed soms wat zwefend maar verder gewoon actief. op daar de volgenden dagen. Groetjes Isolde
dag 8 ja nog 2 dagen verheug me nu wel op de jus. Gisteren eten gekookt en ik taal er zelf niet naar. Vind het zowiezo al heeeel goed van mezelf. gisteren bij mijn vriendin op de weegschaal gestaan 4 kilo kwijt das toch ook leuk. Succes iedereen en tot morgen Groetjes
Manon
Dag 5
Het gaat heel goed voel me lekker. enkelt als ik ergens op visite ga een beetje opgelaten. Iedereen wil dan weten warom je geen koffie wil en alleen maar water en ik wil niet iedereen vertellen dat ik die csk doe. Ze vinden het vaak stom en om elke keer uit te leggen dat ik het gewoon goed vind voor mijn lichaam heb ik ook geen zin. Nou ja vanavond op dansles en zaterdag een verjaardag. Zondag mag ik weer opbouwen en daarna zit het erop. Ik ga wel doorzetten. Groetjes Isolde
dag 7 Gisteren naar de sauna geweest was heerlijk. Na afloop helaas wel wat hoofdpijn. Te snel van warm naar koud, maar ja das nu weer over. Voel me nog steeds beter dan ooit. Zie er wel weer naar uit om weer wat te gaan eten, maar dat ik me zo goed voel is me eigenlijk meer waard ik denk dat ik in ieder geval na de kuur altijd een fles ahorn siroop in huis zal hebben. Groetjes Manon
Zo, doe nu voor de tweede keer doe ik deze kuur. De vorige keer ging t prima…maar ik was trillerig. Nu weet ik wat me te wachten staat. Ik las net over die aanslag op je tong. Dat kreeg ik pas zo halverwege en het verdween ook weer…Na die kuur voelde ik me zo goed en had ik veel behoefte aan ‘puur’voedsel. Heel gek gevoel. Tijdens de vorige kuur keek ik ook veel naar kookprogramma’s en las ik kookboeken (doe ik anders helemaal nooit…) Ik hoop dat t deze keer ook een succes wordt. Nu is het de eerste keer en heb ik barstende hoofdpijn! Succes iedereen en volhouden he!
ben er mee bezeg de eerste dag heb wel hooftpyn maar dat zal wel weer over gaan
Zondag dag 6 ik begin nu met aftellen ook een fijn idee . dag 5 heb ik veel trek of gerommel in mijn maag gehad. Naar de markt iedereen aan het eten pizzabroodjes, chocola, heerlijk ruikende stroopwafels. Nou laat ik er maar over ophouden. Voel me ondanks geen eten erg energiek, slanker (een paar kilo denk ik heb geen weegschaal) en vooral goed ! Nog even over dat beslag op de tong bijna geen beslag gehad, heel even een klein beetje wit, is dit belangrijk en waarom heb ik hier geen last van als iemand dit weet mail me ff. Thanx !Vandaag ga ik heerlijk genieten in de sauna ! Iedereen nog een fijne zondag. Manon
4. dag
Het gaat heel goed soms wat licht in mijn hoofd. Heb ook wel nog soms lichte hoofdpijn. Drink elke dag die twee liter citoernoplossing en nog 5 liter thee, dus genoeg. Het beleg op mijn tong valt ook mee, heel klein beetje wit. Als het zo verder gaat is het goed vol te houden, heb geen honger en de trek woord ook steeds minder. dus ik ga ervoor Groetjes Isolde
Dag 2
Het gaat goed met me de hoofdpijn is minder en kwam echt niet van de citroenkuur. Verder heb ik geen moeite als de rest van mijn familie en de oppaskinderen aan het eten zijn. Voor de gezelligheid ga ik er met mijn sapje of thee erbij zitten. Enkelt als ik soms de kast of koelkast open doe dan moet ik tegen me zelfs zeggen nee dat mag je nu niet. De snoephand gaat vanzelfs naar voren, maar ik ben sterk en doe het niet. Ik heb ook echt geen honger enkelt soms een kauwbehoefde. De goene poeder doet ook zijn best must er vannacht eruit en bij het winkelen vanmorgen was er gelukkig en Wc. Was vanmogen 1,4 kg lichter, ook leuk vind ik. Groetjes Isolde
Dag 4
Ik voel mij fantastisch! Honger heb ik niet, wel een enorme trek zo nu en dan. Ik spreek met niemand af rond de etens tijden, en als ik thuis ben vlucht ik m,n kantoor in om maar geen eten te ruiken. Ik doe verder rustig aan, weinig afspraken, veel thuis.
Die groene poeder is veraderlijk!! Ik was op weg naar A,dam, ik ben 3x gestopt in een half uur. Hiervoor moest ik levensgevaarlijke capriolen uithalen in het verkeer met als hoogtepunt een bekeuring voor in het openbaar m,n behoefte doen……
Die agent had nog nooit van CSK gehoord!
OP de terugweg stond ik in de file, ik kocht bij een tankstation een flesje spa blauw (ijskoud) het geen mijn darmen ook niet ten goede kwam, weer ellende en enkele stops.
Je moet er wat voor over hebben om af te vallen en te ontslakken!
Ik ga zeker de 10 dgn volmaken. Droom intussen van heerlijke visjes en grote ossenhazen en fantastische wijnen!
Succes iedereen!
De laaste dag
Vandaag dag 7 is voor mij de laaste dag. Het ging me makkelijk af en ben 5 kil kwijt. Ik denk dat als ik weer ga eten dat er 2 aankomen dus dat er 3 blijvend af zijn.
Ik ga nu wel volhouden om veel te drinken want ik met aan mijn huid en mijn lichaam dt het dat heel prettig vind
Mijn tong is weer helemaal roze dus ik ga er vanuit dat de kuur is geslaagd.
morgen de opbouwdag op mijn gevoel en dan kijk ik weer herlijk uit naar een boterham met worst of een tostie
succe allemaal
Goedemorgen, vandaag de 4e dag voel me super!!! Wat een energie en val nog af ook SUPER gewoon geen honger helemaal niet. Proost en succes iedereen. Beslagen tong heb ik nog steeds niet echt misschien dat iemand me kan vertellen hoe dat komt. Bedankt groet Manon
Ben vandag 29 september 2005 begonnen met de Citroenkuur tot nu toe valt het wel mee. Had giesteren erge hoofdpijn zonder kuur, vandag ook nog maar gelukkig wat minder. Het groene poeder in de thee, heb het in de pepermuntthee gedaan, was goed te drinken. Heb me voorgenomen het 10 dagen vol te houden , nu nog maar 9 1/2 dag. Woord vervolgd groetjes Isolde
Zo daar ben ik weer 3e dag inmiddels. Het gaat me buitengewoon. Ben aan de csk begonnen, omdat ik niet op vakantie kon gaan. Dit is een lichamelijke vakantie voel me piekfijn. Beslag op de tong heb ik niet echter ook een kwestie van poetsen denk ik anders wordt je smaak toch wel wat flauw na verloop van tijd. Mensen kijken wel wat vreemd niets eten helemaal niets nee niets, maar tot nu toe gaat het me goed af iedereen succes groet manon
Zo daar ben ik weer 3e dag inmiddels. Het gaat me buitengewoon. Ben aan de csk begonnen, omdat ik niet op vakantie kon gaan. Dit is een lichamelijke vakantie voel me piekfijn. Beslag op de tong heb ik niet echt ook een kwestie van poetsen denk ik anders wordt je smaak toch wel wat flauw na verloop van tijd. Mensen kijken wel wat vreemd niets eten helemaal niets nee niets, maar tot nu toe gaat het me goed af iedereen succes groet manon