Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!
Voor mij zit het erop. Kreeg de laatste twee dagen heftige rugpijn ondanks 3 l drinken. Misschien heeft de menopauze hier iets mee te maken. Dinsdag dus begonnen met de opbouw naar eigen gevoel. Avonds eerste boullion. Heerlijk. Eet nu gewoon van alles, alleen maar tot ik geen hongergevoel meer heb.
Was van 58 kg 3,5 afgevallen, vet 26.5 (ben 53) dus dat is perfect. Heerlijk hoe alles lekker zit. Kreeg een box chocolates cadeau. Jeetje,
die halve die ik heb geproefd proefde onzettend zoet. Niet echt lekker. Mijn idee van de smaak van een slokje koffie verkeerd klopt ook niet meer helemaal. Het was niet vies, maar zeker niet lekker.
Fascinerend. Verheug me op lekker gezond te koken in het weekend.
Iedereen die bezig is: Sterkte en succes.
Eliza
Even een vraagje aan ervaren vrouwelijke sapkuurders. Ik heb ruim een maand geleden de CSK gedaan en nu blijft mijn menstruatie uit. Is dit normaal. Ik ben in totaal 6 kilo afgevallen, waarvan 4 blijvend. Als iemand dit ook ervaren heeft, maar later toch weer gewoon ongesteld is geworden (bv na twee maanden ofzo), wil ik dit graag ter geruststelling weten.
Groetjes, Jorien
DAG 5
Zo het zit er al bijna weer op
Ik zit er hard over te denken om het maar 7 dagen te doen het valt me niet zwaar het gaat eigenlijk bijna vanzelf maar ik het vorig weekend ook al een verjaardag af gezegt omdat ik weet dat het daar een vreet verstein wordt en nu een zaterdag heb ik weer een verjaardag en zondag ook ik weet dat ik dan niet mee kan eten maar dan hoef je ook niet aan iedereen uit te leggen wat je hebt gedaan wan t de meningen zijn er bij mij in de omgeving er over verdeelt
succes
Gisteren begonnen met mijn 1e dag csk. Het valt me reuze mee. Had gedacht honger te krijgen maar een slok van het mengsel en het is meteen over. Het groene poeder smaakt ook goed en tot nu toe vind ik het niet moeilijk vol te houden. Een echte aanrader! Roken doe ik nog wel alhoewel in mindere mate. Nog 9 dagen te gaan. Dat moet lukken.
dag 1
viel me reuze mee, heb eigenlijk geen honger, althans niet ondragelijk! sapje is best te drinken. Heb om 18:00 geen behoefte gehad aan wijn, en roken was niet echt nodig, toch gedaan alleen de helft minder.
Ik ga nu lekker slapen!
Morgenvroeg weer aan de sap!
Opbouwdag 1:
De tien dagen zitten erop en wat ben ik er blij mee. Vanmorgen van de sinaasappel wel erg lekker, al voel ik me wel slapper dan normaal omdat ik normaal ’s ochtends meer dan 1/4 liter van die sap drink, maar ik ga zo lekker verse jus d’orange maken dus daar zal ik ook wel weer wat energie uithalen. Ik kijk al helemaal uit naar de eerste warme bouillon die ik mag gaan nemen op dag drie. Misschien doe ik het ook wel op dag twee, ik ga in de opbouwdagen maar een beetje uit van mijn eigen gevoel.
Mijn tong is helaas niet helemaal roze geworden dus er zal een vervolg moeten komen, maar zeker niet binnen een maand want dat zie ik niet zitten, daarvoor vind ik het teveel een aanslag op het gezinsleven.
Succes iedereen!!
DAG 4
BMI 25.6 dus ik ga de goede kant op
het gaat prima ik voel me fanstastisch heb gister weer staan koken voor mij man maar zonder problemen
ik ben heel blij dat ik aan deze kuur ben gegonnen
DAG 3
bedankt voor de uitleg
Moet je nog meer drinken dan 3 liter jeeee dan wordt de opgave steeds moeilijker ik ga mijn best doen.
ja ik kook elke avond voor mijn man en gister op de 2de dag was dat erg moelijk maar vandaag voel ik me als prima.
Vanmorgen gaf de weegschaal aan dat ik al 4 kilo lichter was dan zaterdag ochtend dus dat is zeker positief
heel veel succes iedereen
The End 😉
Mijn CSK zit erop. Nu nog even opbouwen en tijdens ’t weekend kan ik ook weer mee-eten van wat ik heb gekookt.
Straks een heerlijke kop pompoensoep, ik heb namelijk helemaal geen zin in sinaasappel…
De laatste dagen heel veel last gehad van mijn tanden. Ben overgeschakeld op voornamelijk kous sap (ipv warm) om met een rietje te kunnen drinken.
Ik laat over enkele weken wel eens weten hoeveel van de 4 verloren kilo’s er terug aanplakken 🙂
Nog veel suces iedereen!
Dag 9
Dag negen alweer. Ik ga me steeds beter voelen. Ook de flauwtes worden een stuk minder. Ik kijk erg uit naar de dinsdag wanneer ik weer mag beginnen met eten. Ik heb op dit moment wel heel veel uitslag in mijn gezicht, maar ik hou het er maar bij dat dat erbij hoort. Het zou ook wel eens droogte kunnen zijn, hoewel ik normaal een erg vette huid heb. Maar het wordt ook weer kouder buiten en dan geen vette dingen eten voor negen dagen dat hakt er wel in.
Voor Petra en Joyce: BMI bereken je precies anders om. gewicht delen door je lengte (in meters)in het kwadraat en dan heb je inderdaad verschillende scores.
15-20 ondergewicht
20-25 normaal/goed gewicht
25-30 overgewicht
30-35 obesitas
35-… zware obesitas.
Als je je af en toe af kunt sluiten voor het eten is het zeker goed te doen om de tien dagen vol te houden en de voldoening is ook enorm groot als je in ieder geval de zeven dagen vol hebt gemaakt. Ik heb twee dagen gekookt voor mijn gezin en de rest heeft gelukkig mijn man gedaan dat was wel heel erg prettig. De meeste dagen ben ik tijdens het eten even naar boven gegaan voor een bad of een goed boek, want kijken naar het eten blijft niet mijn sterkste kant. Ik mis het wel heel erg om met het gezin te eten en mis ook het keuvelen aan tafel.
succes allemaal!!!
Voor Joyce
BMI = Body Mass Index, je lengte in het kwadraat, gedeeld door je gewicht. Moet ergens tussen de 20 en 25 uitkomen, daaronder ben je te mager, daarboven te dik, alles erussen (en dat is veel) heet een ‘gezond gewicht’.
Overigens: wat je nu drinkt is maar krap aan voor deze kuur. En ja, de straf is dat eindeloos vaak moeten plassen. Went wel, net als dat doordrinken. En als je hoofdpijn krijgt tijdens de kuur: betekent dat je niet genoeg water drinkt.
Veel succes! Moet je al die tien dagen koken voor anderen? Dapper hoor.
wat is BMI?
Dag 1
Het valt na de eerst dag niet echt tegen. Het is de trek in iets lekker die ik moet negeren. Heb net heerlijk gekookt voor mijn man en ik had zelf helemaal niet te behoefte om wat te eten.
De mensen om mij heen zeggen dat ik het niet red tot dag 10 maar ik ben er zelf helemaal van overtuigd dat me dat zeker gaat lukken
ik heb geen honger gevoel gehad en dat valt me dan ook erg mee. ik heb 2 liter van het heerlijk mengsel om en 2 kopen thee en ook een flesje 0,75 l spa blauw
ik moet er even aan wennen dat ik elke 3 minuten op de wc zit om te plassen want normaal was ik blij als ik 1,5 liter vocht had gedronken.
succes iedereen
gr joyce uit Barendrecht
DAG 9 breekt aan
Ik vind het heel erg spijtig dat ik dit weekend nog niet terug kan eten, maar kijk des te meer uit naar volgend weekend 🙂
Ik ga straks shoppen in de biosupermarkt in de buurt. Maandag beginnen de opbouwdagen en kan ik stilaan weer lekkere hapjes koken.
De grootste ontgoocheling voor mij is het uitblijven van elk ontgiftigingsverschijnsel van mijn lichaam (behalve dan de putjes die in de vetlaag op mijn dijen verschijnen)
De grootste positieve verrassing het feit dat ik een compleet normaal leven kan blijven leiden.
Ik ben blijven werken, sporten en mijn sociaal leven liep ook gewoon door (op plat water welliswaar).
Mijn zoontje kijkt naar maandag zo mogelijk nog meer naar uit dan ik. Ik had er geen idee van hoe graag hij naast mij zit te eten 😉
Linsy, traag verteerbare (of opneembare) suikers of koolhydraten krijg je uit granen bv. De energie van volkoren brood, muesli, volkoren rijst, … wordt slecht geleidelijk door je lichaam opgenomen, waardoor je minder plots dipt als na een portie “choco pops” 🙂
Dag 4/5: Het is rustig. Voel me heel helder en
alert. Een blinkende keuken was vanmorgen het gevolg van een lichte energieboost.
Jean, je hebt gelijk met de cayennepeper. Heb
zoals Diane gereduceerd, nu is het ok.
Het is grappig hoe het kopje koffie of sommige
gerechten in mijn hoofd zitten, alhoewel ik uit
ervaring weet dat het eerste kopje koffie gewoon raar en bitter proeft. Ook ik moet duidelijk af en toe aan de discipline appeleren,
anders gaat er zo een stuk kaas in.
Tot woensdag moet het toch wel lukken.
Sterkte iedereen en een goed en hopelijk niet zo moeilijk weekend.
Eliza
Aha oke Diane, nou goed we verschillen 1 dag dan dus!! Ik ben inmiddels begonnen aan dag 7. Ik heb inderdaad normaal ook snel last van appelflauwtes. Als ik later eet dan standaard staat de wereld op zijn kop. Het zou inderdaad goed kunnen dat het daaraan ligt, daar had ik nog niet aan gedacht. Wat voor trage suikers neem jij daar normaal voor?? Nu hebben we er inderdaad niks aan, maar goed hierna nog maar drie dagen (voor jou twee) en dan is het klaar en kunnen we weer ‘normaal’ eten.
Ik kijk wel heel erg uit naar het normale eten ik merk dat ik echt heel verlekkerd kan kijken naar hetgeen mijn gezin naar binnen werkt, ik krijg mijn ogen er dan ook niet vanaf en het grappige is dat het niet zozeer de zoete of vette dingen zijn waar ik naar uitkijk, maar gewoon de boterham en de warme maaltijd heerlijk.
Ik begin nu wel heel veel processen te zien in mijn lichaam. De huid van mijn gezicht is nu wat onrustig, maar glanst al wel veel meer en mijn cellulitis is denk ik met 80 procent afgenomen. Qua gewicht ben ik nu 4.2 kilo afgevallen en mijn BMI is van 27.4 naar 25.9 gedaald. Wat een goede BMI heb jij al Diane, ik ben ernaar onderweg.
Voor de rest probeer ik me rustig te houden en slaap ik heel veel, maar wel heel licht.
Mijn man heeft besloten de afgelopen dagen vrij te zijn zoda ik de kuur goed kan afmaken en daar ben ik heel erg blij mee. Nu kan ik van het weekend als hij ook thuis is nog twee dagen kuren en de maandag laat ik nog even afhangen van hoe ik me voel.
Iedereen succes weer voor de komende dag (en)
Sorry voor de verwarring Linsy. Ik zag meteen vanwaar het misverstand komt : op zaterdag poste ik een bericht getiteld “dag 1”, maar eigenlijk ging het bericht over mijn ervaringen tijdens de eerste dag, namelijk vrijdag. Ik at laatst op donderdagmiddag 15/09.
Dat maakt dat ik nu net DAG 7 achter de rug heb.
Ik had vanavond ontzettend veel zin in een hap. Niks vettigs of niks groots, gewoon een maaltijdje met mes en vork 😉
Maar nu ik zover ben geef ik niet op.
Het probleem met de cayennepeper is dat, als je het recept volgt ,je gek veel ervan in je drankjes moet doen. Ik doe zoals bij Indische recepten : indoen maar véél minder. Een paar snufjes zijn best lekker, zeker als je warme drank maakt.
En dat groene poeder ofte groene klei is echt wel in veel menselijker vormen te verkrijgen (capsules en tabletten)
Het moet nog leuk blijven vind ik 😉
Heb jij anders ook zoveel last van appelflauwtes Linsy? Ik bv wel, ook als ik wel eet. Durf ik eens wat laat ontbijten of zit ik ergens vast op het middaguur dan krijg ik het al benauwd. Traag verterende suikers eten is een oplossing als je mag eten, maar nu hebben we daar niet veel aan hé.
Mijn bmi is gezakt van 22.17 naar 21.63
Daar ben ik wel blij om. Heb ik wat marge voor de feestdagen 🙂
Nog efkes…
Dag 5
Ik laat de cayenne peper ook weg, want met de cayenne peper kreeg ik het echt niet weg. Ik heb sommige momenten ook moeite met de groene poeder. Het is dan niet zozeer de smaak als wel dat vieze schuim wat erop ligt. Maar goed we slikken het heel braaf en het resulteert standaard in zes tot acht uur erna een bezoek aan het toilet.
Ik heb het nog steeds best heftig. Ik heb net als Diana inderdaad ook heel veel last van appelflauwtes. Soms wordt het me letterlijk zwart voor mijn ogen. Als ik dan de sap neem gaat het weer even beter, maar vaak niet heel lang. Inmiddels drink ik drie tot vier liter van het sap en dan nog thee en water en nog blijf ik me zwak voelen. Is er iemand die dit herkent?? Ik wil best van alles doen, maar behalve de zorg voor mijn drie kinderen komt er heel weinig uit mijn handen. Vanavond zou ik eigelijk naar college moeten, maar geen idee of ik dat ga redden.
Diana ik vraag me iets af. Volgens mij zijn wij op dezelfde dag begonnen. Zaterdag de 17de en jij zit inmiddels op dag 6. Doe ik iets fout in mijn berekeningen of staan jou berichten fout op de site. Vond het namelijk erg leuk om te lezen van iemand die precies gelijk op gaat met mij, maar nu lig je ineens een dag voor hihi.
ok; maar cayennepeper heeft wel een belangrijke functie (zie site) en zou ik niet weglaten. greez, Jean
dag 3: Hartelijk dank voor de tip capsules te
gebruiken. Tja, iedereen heeft zo zijn voorkeuren wat proefen betreft, toch?!
De sap vind ik gelukkig heerlijk, canyenne laat
ik gewoon weg.
Hoofdpijn was naar het fietsen gisteren weg.
Vanmorgen ook weer 13 km naar werk gefietst,
gaat perfect. Hongergevoel is vanmorgen
bijna verdwenen.
Gelukkig, want ik stond gisteren haast kweilend bij de kaasboer….
Mbt de hoeveelheid: ik maak ’s morgens voordat ik naar mijn werk ga 2 l citroen/maple
en drink tussendoor warme thee.
Een verrassende bijwerking: veel minder opvliegers (ben in de overgang).
Sterkte iedereen, Eliza
op het einde van DAG 5
Halfweg en da’s niet spijtig.
Ik heb geen last van kwaaltjes, maar het lijstje gerechtjes dat ik ga maken na de vasten wordt wat lang in mijn hoofd 😉
Ik vertoon nog steeds niet de minste ontgiftigingsverschijnselen. Ik drink zuiverende thee bij liters en neem flink mijn groene klei (in capsules!) maar mijn lichaam verroert geen vin.
Ik zou het wel niet zonder de ahorn kunnen : ’s morgens heb ik aardig last van een lage bloedsuikerspiegel (een appelflauwte zeggen we in België)
Ik werk gewoon door. Ben blij vast te stellen dat dat perfect lukt, want verlof nemen om te kuren zie ik niet zo direct zitten.
Mijn gewicht zakt nu maar heel traag meer. Gelukkig want al mijn rokken zakken af :-))
Op naar nog eens 5 … plots lijkt het nog héél lang …
Sterkte allemaal!
DAG 2
Ik ben toch verbaasd over de mensen die de groene poeder zo erg vinden. Bedoel je dan de smaak, of de uitwerking ervan?
Ik doe 2 x per dag een halve theelepel en vind het een beetje naar zoethout smaken zonder het zoete dan 😉 en de uitwerking zit ik nog op te wachten. Moet je nou 10 glazen van 0,2 liter drinken of gewoon 2 liter wanneer je maar wilt? Groet
Hallo iedereen,
Elize, dat groene poeder is er ook in capsules. Ik neem er sochtends 3 en savonds 2 of 3. Op het potje staat laxaforce en kun je krijgen bij de reformwinkel.
Ik heb ook de cayenne peper in die capsules gestopt; 1 sochtends en 1 savonds. Dit spul is anders niet weg te krijgen. Dat sap vind ik ook erg vies; dus ik heb 0,5 liter ervan per dag verdeeld in 3 keer (dus 3 x 0,166 liter) en dan veel water drinken; werkt perfect!
Nou, dit was dag 6, dus 4 to go!!!
greetz, Jean
Tweede dag: Jeetje, het is wel even weten waar je mee bezig bent. Ben gaan fietsen toen
mijn man lekker ging koken.
Beetje hoofdpijn en af en toe vreselijke trek.
Weet iemand een goed alternatief voor dit
akelige groene poeder?
Dag 4
Dag vier is inmiddels begonnen en ik voel me al een stuk beter dan gisteren. Gisteren was echt een hele zware dag. Ik had nergens energie voor en heel veel honger. Ik bekijk het ook echt elke dag weer opnieuw dus vandaag weer met frisse moed ertegenaan.
Ik ben inmiddels 2.6 kilo afgevallen en buiten het reinigen ben ik ook daar heel erg blij mee.