Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!
Hallo allemaal,
Ik heb de kuur al gedaan. Heb me tijdens de kuur steeds wel goed gevoeld en in het ieder geval steeds energieker!!
Na de kuur, rustig opgebouwd!! Ook heel okee, veel salades en een goed gevoel over mezelf. Geen suikergebruik meer, nog een voordeel.
Maar nu iets anders:
ik ben op de 6-de dag na de kuur ziek geworden. Last van een soort buikgriep, twee dagen in bed, echt heel rillerig gevoel. Ik wilde echt mijn schone lijf niet meer met apro’s e.d. lastigvallen. De derde dag van het ziekzijn knapte ik langzaam op.
De dag erna: startende keelpijn.
Na 2 dagen was het echt niet meer te harden, grieperig gevoel, keel/hoofd/oorpijn… verkouden en ik snuit groen snot.. ontsteking dus..
Nou ja zeg.. had ik helemaal niet verwacht ná de kuur, eerder tijdens de kuur. Gisteravond wel ibuprofen genomen en vandaag ook. Ik moest weer aan het werk. Ik ben freelancer en verdien niks als ik thuis blijf, dus dat kon ik me niet permitteren.
Graag hoor ik ervaringen van anderen!! Van ook ziek worden na de kuur…… en hoe daa het beste mee om te gaan als je zoals ik wel moet werken en je niet kan permitteren ziek te zijn..
Alvast bedankt voor je reactie,
Veel sterkte voor een ieder die deze geweldige kuur doet. Ik ben naast andere voordelen, zoals energieker en bewuster met eten, nu 6 kilo lichter dan voorheen..
Een groet voor allen van Janice.
Klopt. Spirulina na de kuur, tijdens de opbouwdagen en niet tijdens de kuur. Bij flauwte meer sap drinken en rustig aan doen. Succes verder! Mijn kuur zit erop.Vandaag opbouwdag 2 en ik voel me hardstikke goed. Lichamelijk (7kilo lichter) en geestelijk.Echte aanrader.
Volgens de informatie moet je de spirulina pas tijdens de opbouw gaan nemen, en niet tijdens het vasten.
vierde dag.valt me tot nu toe niet tegen.Werkt gewoon door en dat bevalt me nog het beste.
Vandaag vrij en even last gehad van flauwte.
gelijk wat spirulina ingenomen en wat gedronken.Voor de rest vliegen de kilos ervanaf
DAG 10!
Yes ben wel erg blij dat dit mijn laaste dag is.Heb het goed weten vol te houden o.a. ondanks de nodige etentjes/bbqs.Ben blij dat het vandaag de laatste dan aan de sap is en dan morgen lekker aan de sinaasappels.Deze kuur heb ik zeer goed geslapen en ben echt de overtollige kilos ook nog eens kwijtgeraakt.Luitjes jullie allemaal succes nog met de kuur!
Hallo Annemie,
als je al een theelepel groene poeder neemt, zou ik zeker niet meer innemen. De kans dat je dan buikkrampen krijgt is erg groot. Dat je geen vaste ontlasting meer hebt is normaal. Wel had ik gedurende de kuur dunne ontlasting. Zodra je aan de opbouwdagen begint heb je na ongeveer twee/drie dagen weer vaste ontlasting. Maar misschien verschilt dat ook van persoon tot persoon. In ieder geval veel succes nog.
Groetjes, Ingrid
Hey allemaal,
hier een berichtje uit België. Heb al vaak jullie reacties gelezen maar nog nooit gereageerd. Ik ben op 30 aug begonnen en zit nu dus aan dag 6. Het valt echt goed mee, alleen dag 2 had ik last van hoofdpijn. Het enige wat me stoort is dat ik nog maar 1 keer naar de wc heb kunnen gaan. Moet ik dan de groene poeder opdrijven of heeft iemand een andere oplossing ? Alvast bedankt voor jullie reacties en allemaal veel succes !
Hoi Bart,
Ik zit nu op dag 8 van de kuur.Het gaat goed en ik begin me steeds energieker te voelen. Dat ‘griepachtig gevoel’ herken ik. Daar heb ik de laatste dagen zo nu en dan ook last van met fietsen.Meer kan ik er ook niet over zeggen.Misschien dat iemand er nog wat over kan vertellen.Verder draait het hele leven om eten, overal waar je komt, word je ermee geconfronteerd.Maar besef maar even hoe sterk je bent door al die verleidingen te weerstaan. Er zijn er niet veel die het je nadoen!Succes verder!
Hallo mede-kuurders,
vandaag is mijn 8ste sapdag en ik doe de kuur nu voor de 2e keer. Ik reageer nu pas omdat ik er dit keer eigenlijk genoeg aan had om alleen maar de reacties van anderen te lezen. Het helpt toch als je weet dat je niet de enige bent met bepaalde klachten en dat er nog meer lotgenoten zijn. Ik wil Matthias bedanken voor deze site. Echt nuttig hoor, dus gewoon er mee doorgaan! Volgens mij gaan we gelijk op, maar ik begin morgen al aan mijn opbouwdagen om zodoende vrijdag gezellig met mijn vriendinnen mee te kunnen eten. Ik probeer het dan natuurlijk wel te beperken dat een lekkere maaltijdsalade ofzo. Ik voel me uitstekend. Het verschil met de vorige kuur was, dat ik me nu aan de voorbereidingsdagen gehouden heb. Dus al drie dagen van tevoren geen koffie, vlees, chocola en alcohol meer nemen. Daardoor had ik nu veel minder last van die vervelende hoofdpijn in de eerste dagen.
Aangezien ik de kuur er dus al weer op heb zitten, wil ik iedereen die er nog mee bezig is of gaat beginnen heel veel succes en doorzettingsvermogen toewensen. Het is het echt waard!!
Groetjes, Ingrid
Alle verlokkingen van het weekend weerstaan (wat zijn er ontzettend veel reclames over eten!) en vandaag aan dag 3 begonnen.
Mijn been- en rugspieren voelen erg moe aan en ze ’trekken’ (griepachtig gevoel). Is dat een verschijnsel dat anderen ook herkennen en/of moet ik de hoeveelheid mineralen verhogen?
Groeten, Bart
Helemaal duidelijk Matthias, en helemaal begrijpelijk. Sterker nog: ze komen er verdomd goedkoop van af bij Madal Bal. Dank voor je uitleg, en ook voor deze site.
Goed. Zoiets viel mij ook al op inderdaad. Daarom voor de duidelijkheid:
Deze site is inderdaad mijn eigen initiatief. Ik verdien er in zijn geheel geen geld mee, hij kost alleen maar geld: de advertenties rechts op het scherm leveren mij niks op. Madal Bal sponsort mij in die zin dat het boekje over de Citroensapkuur met hun goedkeuring op deze website staat. En ze wilden mij ook graag voorzien in wat ahornsiroop, omdat ik zelf alle kosten en lasten voor de website op mij neem: dat is 50 euro hostingkosten + alle tijd die er in zit om de site te verbeteren en bij te houden. Plato Webdesign is mijn eigen bedrijf (zie banner) en Vetvrij is een wederlink, waarvoor ik dus ook geen geld ontvang.
Blijft over het feit dat ik het een bijzonder fenomeen vind, die Citroensapkuur en dat ik andere mensen daarvan op de hoogte wilde stellen en hen wilde aanmoedigen ook zo’n kuur te doen. Blijf dat dus vooral doen en laat je niet ontmoedigen!
Matthias
Er is iets merkwaardigs aan de hand. Sinds de stichter van de site de kuur weer doet en een weblog bijhoudt, is iedereeen hier stilgevallen. En ineens doen ook veel minder mensen de kuur. Heeft de rest misschien hetzelfde gevoel als ik: hé, ik zit hier op een gesponsorde site, terwijl ik dacht een good old ouderwets internetinitiatief van we helpen elkaar gevonden te hebben?
Dag 10 voor mij!
Ik ben echt trots dat ik de hele kuur vol ga houden… Heb wel erg veel zin om iets te kauwen en om iets anders te proeven dan groene poeder of ahornsiroop..
Het is mij uiteindelijk wel meegevallen, heb twee mindere dagen gehad maar voor de rest voelde ik me prima, als ik maar een beetje rustig aan deed. Mijn tong is ook nog niet schoon. Ik zit er dus over te denken om binnenkort nog een paar dagen te doen, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de kuur beslist niet langer dan 10 dagen mag doen, dus daar houd ik me wel aan.
Hallo allemaal.
Dit is mijn 9de dag en ik voel me goed. Ik voel me zelfs beter dan ik me in tijden heb gevoeld.
Merk wel dat mensen in mijn omgeving me in de gaten gaan houden. Aan de ene kant vinden ze het knap dat ik zolang zonder eten kan en snappen ze ook dat ik doe voor mijn gezondheid. Maar aan de andere kant vragen ze zich nu steeds meer af of je wel zolang zonder eten zou moeten willen en of ik geen tekorten ga krijgen.
Ik merk dat ik me weinig verdedig en achter mijn kuur sta.
Morgen is mijn tiende dag en dan ga ik beslissen of ik het er bij laat of dat ik er nog een paar dagen mee door ga. Ook bij mij is mijn tong nog steeds beslagen (net als bij Jaja). Ik maak me er niet veel zorgen over. Ik ga er van uit dat, wat ik in jaren aan gifstoffen heb opgeslagen, er niet allemaal in 10 dagen uit kan. Ik heb nog steed veel overgewicht en ben dat nu aan het verbranden, en daarin komt vanalles vrij. Dus als het goed gaat en als ik na deze kuur blijf afvallen, zal de ontgifting (op een lager pitje) gewoon door blijven gaan.
De reden om nog een paar dagen door te gaan is omdat er nog steeds veel afval uit mijn darmen komt. Het voelt alsof de ontgifting lekker op gang is en ik wil dat graag doorzetten, om zo fit mogelijk te worden.
Als het verlangen naar eten komt, dan wil ik daar ook naar luisteren, maar tot nu toe heb ik daar weinig last van.
Mogenavond beslis ik.
dag 5
hallo allemaal, ik heb een vraag over de beslagen tong, ongeveer 6 weken geleden heb ik de kuur ook gedaan, en eindigde toen met nog steeds een wit uitgeslagen tong. Vandaar dat ik nu weer een kuur doe, dit staat ook in de beschrijving. \zal het nu helemaal weggaan, hoe zit dit met jullie, of zal ik zoveel afvalstoffen in mijn lichaam hebben. Ik maak me er wel zorgen om. De vorige keer kreeg ik pas op dag 8 last van veel pukkels en allemaal kwalen waar ik af en toe last van heb, zoals een zere pols, heel veel last van mijn heup etc. Dit heeft vast ook met het reinigingsproces te maken. Maar die beslagen tong…..?
Hoi Mandy,
Ben nu op dag 5 en het weekend komt eraan, maar dan is makkelijker hoop ik ga veel afleiding zoeken. O wat zal mn huis blinken.
Nou ben nu ongeveer 4 kilo afgevallen dus is netjes, vind de avonden het moelijkst al mocht je maar een kop soep ofzo dan was dat veel makkelijker geweest.
En hoe staat het met stoppen met roken. en ik zal een mailtje sturen ok.
Hallo Tamescha
Hoe gaat het met je kuur? Heb net een e-mailtje gestuurd naar het adres van wat Janice door gaf. Als je haar een mailtje stuurt dan kunnen we vandaar uit e-mail adressen uitwisselen.
Iedereen heel veel succes ermee en wie weet kom ik jullie in de toekomst wel weer tegen op deze site. Ik vond het heel erg leuk dat er een gastenboek was en dat iedereen elkaar zo op de hoogte hield.
Mandy,
Voor jou even een emailadres van mij. Het is een adres wat ik niet vaak gebruik en het is anoniem. Als je me daar een berichtje op stuurt, zal ik je mijn dag en dagelijkse emailadres geven..
Ik hoor dan van je.
nikkycee@hotmail.com
Dag 4
Poeh vandaag vreemde smaak in mijn mond en dus toch ook wel een beslagen tong.Ik werk trouwens wel gewoon.Ik verzet op deze manier mijn gedachten en dan vliegen de dagen om.Van de vorige kuur wist ik nog dat de weekenden superzwaar waren.Verder alles ok,slaap goed, vorige kuur niet, dus zo zie je maar. Ben al wel kilos kwijt.
Ik krijg wel veel opmerkingen, ‘hoe houd je dat vol’ en ‘is het wel goed’ etc etc…het gaat met goed af.Ok zit pas op dag 4 en heb nog aardig wat dagen te gaan. Maar dat heerlijke, energieke gevoel wat heel lang standhoud na die kuur…DAAR DOE IK HET VOOR!
Voor ieders die nog bezig is, SUCCES!
Ja ben er zeker voor in om te stoppen met roken. Goed idee!!
When do we start
Goedemorgen iedereen in Nederland! Helaas maar ik ga jullie verlaten, heb besloten om de kuur op een ander moment te gaan doen. Moet zeggen dat ik 5 dagen volgehouden heb en het ook ‘makkelijk’ af had kunnen maken maar het is niet zo’n goed moment nu. De volgende keer dat ik het weer ga doen wil ik ook gestopt met roken zijn. En ja Janice ik kan je mijn e-mail adres geven als je wilt en dan elkaar on line steunen, of hoe had je het gedacht? Moet eerst nog een datum prikken en die gaat er wel snel aan komen, maar denk wel dat het goed is om elkaar te stimuleren. Ben je al gestopt? Of moet je ook nog stoppen? En leuk dat je gisteren de stad in bent geweest, en een griekse salade klinkt echt heerlijk! Ik heb gisteravond een appel gegeten en heb daar zo van genoten ook een aantal oatcakes (havermout toastjes). Ik heb daar zolang op zitten kouwen en dat is ook een van de dingen die ik zeker zal doen nu, alleen eten als ik trek heb en als ik eet ook alles heel goed kouwen.
Voor alle kuurders heel veel succes.
Ik moet wel zeggen dat ondanks dat ik geen weegschaal heb ik wel wat vet kwijt ben geraakt en mijn broeken allemaal wat losser zitten. Ik voel me heel goed en hopelijk blijft dat nog een lange tijd zo. Heeft iemand wel eens een vast gedaan met Bentonite clay? (sorry weet niet of dat hetzelfde in Nederland heet) Ik kom nog wel een paar keertjes terug op deze site, maar voor nu heel veel succes iedereen en een fijne dag (of misschien niet?)
Mandy,
Ik voel daar zeker voor!
Samen een datum prikken en dan stoppen met roken..
Eigenlijk zou daar net zo’n site voor moeten zijn als deze. Ik merk namelijk dat deze site mij erg hielp tijdens het kuren.
Ik ben nu met opbouwdag 3 bezig.
Ik ben gisteren in de stad wezen eten, een griekse salade, heb er water bij gehad en twee roseetjes. Het brood wat er bij was heb ik laten liggen en ik heb wel drie uur over mijn salade getafeld.. Erg gezellig en erg erg genoten.. Verder gisteren alleen pruimen en aardbeien en twee glazen verse sinaasappelsap.
Ik ervaar het eten als zó anders dan voorheen.. ik heb dit nog nooit ervaren!
Het leuke was dat ik at met iemadn die veel van macrobiotiek af wist, een persoon die ook luistert naar zijn lijf en wat zijn lijf graag tot zich wil nemen.
Vandaag: weer gejogd, 12 minuten in stukjes dit keer, tot nu toe pruimen en aardbeien en voor vanavond denk ik aan een eigengemaakte griekse salade.
Ik ben benieuwd naar de reacties op het stoppen met roken..
Tot later en succes allemaal. Het is het absoluut waard deze kuur, naast een lichamelijke reiniging ervaar ik het zeker ook als een geestelijke reiniging..
Dagdag en tot later, Janice.
Hallo Tamescha
Zag dat jij ook nog rookt tijdens de kuur. Ikzelf doe het ook en had eigenlijk gehoopt om het op te kunnen geven, but old habits die hard! Voel je er wat voor om samen proberen te stoppen? Zodat we elkaar on line kunnen steunen?
Bedankt doete voor de uitleg
Roken vervangt hongergevoel voor mij, maar moet wel zeggen doe dit nu voor het eerst en voel me fitter dan normaal zelfs de behoefte naar roken wordt wel minder.
Wie weet ben ik over 7 dagen wel gestopt en voel ik me fitter. we zullen zien
succes verder allemaal voor mij nog 7 dagen 🙂