Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!
Nog even een reactie op de vraag van Tamescha, ‘waarom je niet mag roken’.
Het vasten gaat over jezelf reinigen. Roken vervuild je lichaam. Geadviseerd word om niet te roken, zodat je lichaam zich op alle gebieden kan reinigen.
Ik heb ruim 20 jaar gerookt en ben bij vorige vastenkuren gewoon door blijven roken. Ook toen had ik effect van het vasten. Het is aan een ieder de keuze hoe je wilt vasten. Er zijn bijvoorbeeld vastenkuren waarbij je alleen rijst eet. Of waarbij je alleen na zonsondergang eet.
Wat ik nu wel merk is dat ik elke ochtend veel slijm ophoest. Je longen zijn (behalve organen waarmee je zuurstof opneemt) ook uitscheidingsorganen. We kunnen ons dus ook via de longen ontdoen van afvalstoffen. En ook mijn huid doet dapper mee.
Ontgiften gaat dus veel verder dan alleen de darmen.
Dit is mijn 6de vastendag. Het gaat beter dan verwacht. In het verleden (ruim 15 jaar geleden) heb ik deze kuur ook een paar keer gedaan en had dan de eerste dagen veel hoofdpijn.
Ik gebruik geen groene poeder, maar thee van sennepeulen (senne zit ook in groene poeder) en daarnaast spoel ik mijn darmen ook d.m.v. klisma’s. Hoe meer doorstroom, hoe minder hoofdpijn.
De reden voor mij om nu deze kuur weer eens te doen is, omdat ik sinds een paar jaar M.E. (chronische vermoeidheid) heb. Mijn vermoeidheid wordt in stand gehouden door een aantal voedselallergieen, waardoor mijn lichaam verzuurd/vergiftigd en ik niet in conditie kan komen. Omdat ik een groot aantal allergieen heb is mij geadviseerd om zo gevarieerd mogelijk te eten, i.p.v. alles waar ik alergies voor ben weg te laten. Dit omdat mijn lichaam telkens nieuwe allergieen maakt.
Maar ik kan nu niet meer voelen wat wel of niet goed voor me is en heb de hele zomer weinig kunnen doen. Inmiddels had ik ook een behoorlijk overgewicht gekregen (35 KG) waar ik me niet goed bij voelde.
Ik hoop door deze kuur vooral te ontgiften en weer wat meer in balans te komen. En ben heel benieuwd hoeveel energie ik dan heb. Ook hoop ik beter te kunnen voelen welke voedingsmiddelen me ondersteunen en welke me ziek maken.
Van vorige kuren kan ik me, net als anderen die in het gastenboek schrijven, herinneren dat ik uren in kookboeken zat te lezen en me zat te verheugen op het weer gaan eten. Nu kan ik dat gelukkig loslaten, zodat ik meer in het hier en nu kan zijn (en dat is vasten).
Waarom heet het eigenlijk vasten, want het voelt veel meer als lossen. Weet iemand dat?
Ik ben gisteren gewoon ongesteld geworden, maar heb veel minder kramp dan anders.
Ik heb ook het gevoel dat er veel minder stress in mijn lichaam zit.
Zoals het nu gaat kan ik met gemak de 10 dagen volmaken. Ik heb vanmorgen en maandag morgen zelfs gewerkt.
Ik hou vol en hoop jullie ook.
Leuk op elke dag de berichtjes in het gastenboek te lezen.
Waarom mag je niet roken tijdens de kuur??
Hallo kuurders,
Opbouwdag twee!
Ik doe het eigenlijk heel rustig aan met het eten en voel me goed.
Ik lees hier nog graag en voel me verbonden met een aantal mensen hier, dus ik dacht ik log nog even in voor een paar dagen om het contact hier te houden..
Mandy, dacht ik, goed dat je ondanks de terugkomst van je vriend ook nog voor jezelf blijft kiezen, ik snap dat dat heel lastig is in jullie speciale omstandigheden.. Goed van je hoor!
Nou, ik steun jullie allen in gedachten, een fijne zonnige dag en tot de volgende mail.
Dag, Janice.
Dag 3
Gisteren voelde ik me zo lekker, nog naar het strand geweest met mijn thermoskan gekoeld sap. Volgens mij voor het eerst van mijn leven dat ik vervolgens geen terrasje pakte voor een lekker broodje/frietje en
biertje. Maar ik miste niets!
Vannacht ook weer perfect geslapen(een paar keer er uit voor een toilet bezoek)
Ik ben nu alleen tamelijk moe en het is pas 9 uur. Ook doet het groene poeder niets bij mij.
En verder is het ontmoedigent dat ik nog geen gram ben afgevallen.
Ik hou maar in gedachten hoe fantastisch ik me nog ga voelen en dat het sowieso goed is om het roer eens om te gooien. Maar echt vrolijk voel ik me niet.
Iedereen een fijne dag! Guusje
dag 5
Had gisteren even een tweestrijd over doorgaan of niet, maar heb besloten dat waar ik aan begonnen ben af te maken. Ik realiseer me nu in ene wat voor een grote invloed eten en drinken heeft op mijn sociale leven. Alles draait om eten en drinken lijkt misschien nu wel zo omdat ik niet eet, maar ik had wel even een dip. Na gisteren het een en ander gelezen te hebben over hoe een vast te doorbreken zat ik al dagen te tellen van wanneer ik weer een beetje normaal kon eten en of dat wel uitkwam in mijn schema. Mijn vriend komt weer terug vanuit Kazakhstan op vrijdag of zaterdag voor 5/6 weken en dan normaliter nodigen we vaak mensen uit om te komen eten of worden we uitgenodigd. Maar ja ik ben nu al zover gekomen dat ik het ook af ga maken. Ik weet niet of jullie dat ook hebben maar ik heb zo’n raar gevoel in mijn oogspieren en licht komt veel intenser binnen. Is dat een bijwerking van de kuur?
Als ik vandaag heb doorstaan dan heb ik de eerste 5 dagen erop zitten. Ik moet zeggen dat ik laatst gedroomd had dat ik had gegeten en voelde me heel erg vies. Hoop dat tegen de tijd dat ik weer mag eten ook wel weer wil eten.
Iedereen heel veel succes ga de rest van mijn zoutwateroplossing opdrinken. Kan dat niet in een keer, dus probeer het maar in fases.
Al die kruidenthee is helemaal geen thee. Zo moet je het gewoon niet zien. Die Red Zinger is vast een goed idee, ik vind die veels te zoet (lust geen thee met suiker).
Janice: vruchten en boullion slecht voor je organen? Natuurlijk niet! Bij de opbouwvoorschriften staat ook dat het maar een voorbeeld is. De vraag is: kunnen je maag en darmen het verwerken. Ligt ook een beetje aan hoe ’n gevoelige maag en darmen je hebt. Dus, gewoon doorgaan met naar je lichaam ‘luisteren’ (rare uitdrukking, je moet natuurlijk voelen, niet luisteren, behalve misschien naar een knorrende maag — daar helpt een glaasje sap meteen tegen, net als tegen de honger, wat ik een soort wonder vind).
Nou, succes weer allemaal!
Hoi Janice,
Bedankt voor het snelle antwoorden! 😉
Top dat je er klaar mee bent en je eerste opbouwdag (bijna) achter de rug hebt.
Ik heb gister ook maar naar mijn lichaam geluisterd..ik was ZO lusteloos en zwakjes en misselijk..heb toen een kopje boullion genomen en voelde me stukken beter.
Weet je wat het met de thee is? Ik vind thee niet lekker zonder zoetjes…hihi. Vandaar dat ik het vroeg. Maar ik zal die Red Zinger eens uitproberen dan!
En Sharona..
ik heb ook geen cayennepeper genomen. Ik heb begrepen dat het voor vitamine-B is en om warm te blijven, maar dat het nu warm is buiten en dat het dan ook zonder mag en kan..
En wat de thee betreft: ik weet niet waarom je dat niet neemt. Ik heb erg lekkere ontdekt: red zinger.. Misschien het proberen waard?! Om eens een andere soort te nemen? Water kan natuurlijk net zo goed..
Veel succes, Janice.
Eerste opbouwdag??
Gisteren de hele dag niet gerookt..!!!
Het ging goed totdat mijn zoon ’s avonds langs kwam en me een pepermuntje aanbod..
Heb er meerdere gehad.
Daarna een paar toastjes gehad met niks erop, wat smaakte dat goddelijk..
Tja, op de valreep..
Nou ja, veroordeel mezelf er niet om.
Vanochtend vroeg op, alweer veel gedaan, waaronder 10 minuten gejogd, in stukjes. Geweldig gevoel, het gaat zo goed!
Deze hele reinigingskuur heeft me écht veel bewuster gemaakt en daar ben ik heel tevreden mee! Het was een lichamelijke weg, maar ook een psychische innerlijke weg..
Vandaag toch weer sigaretten gekocht. Geen slecht gevoel over, dat niet. Ik bemerk alleen dat ik niet té veel ineens, in één keer tegelijk aan moet pakken.
Net naar de markt geweest, pruimen en aardbeien gekocht. Daar ga ik het vandaag meedoen, samen met wat bouillon.
Ik weet dat dat niet de omschreven weg is op deze site, maar dit voelt goed voor mij en daar kies ik nu voor.
Wat bouillon drinken betreft:
Ik heb het ook gedaan tijdens de kuur. Ik heb goed proberen te luisteren naar mijn lijf en wilde graag schoon worden en ook wat afvallen en ik wilde het vooral ook volhouden én me goed blijven voelen!
Dus, ik weet je naam even nu niet.., als je het écht alleen doet voor het schoonmaakproces zal je je wsch moeten houden aan de voorgeschreven regels. Ik denk echter dat als ik kijk naar hoe het mij vergaan is, ik heb dus wel zo nu en dan wat bouillon genomen, ben toch heel erg energiek geworden!!
Kan iemand me zeggen of het slecht is dat ik nu aarbeien en pruimen neem de eerste opbouwdag?? Is dat slecht voor mijn organen??
Ik hoop een reactie te krijgen.
Fijne dag allemaal en tot later!!
Groet van Janice.
nog een vraagje vergeten *bloos*. Geen thee of cayennepeper drinken…is dat heel erg??
Ben vandaag aan mijn tweede dag begonnen, gaat een STUK beter dan gister! Gisteren erg moe en vond de sap na 3 glazen smerig..maar heb het doorgezet!!
Vind dat ik zelf nog weinig af ga..dat wel. Ga maar nog meer water drinken nu, haha!
Verder vandaag nog niks te klagen gehad, alleen merk ik wel dat er een heleboel geborrel in mijn maag plaatsvind..is dit normaal?
En..kan het kwaad als ik elke dag een kopje bouillon neem? Of wordt dat afgeraden?
Ik zie jullie antwoorden tegemoet!
Simon! Het beste is om de kuur 10 dagen te doen, wat met het reinigen te maken heeft.Maar mocht dat niet lukken,kan je uiteraard na die 7 dagen gaan opbouwen.Succes!
Even een vraagje.
Moet je de opbouwdagen beginnen na zeven dagen of na tien dagen kuren?
Bedankt voor jullie antwoord.
dag 4
Vandaag is het stralend weer hier. Zometeen met mijn zoontje naar de kapper en ik voel een erg drastische verandering aankomen, maar waarschijnlijk kom ik gewoon weer thuis met de puntjes geknipt. Mijn kapster kent me en weet hoe drastisch ik kan zijn, maar wie weet. Ik moest zo lachen om Veertje met haar nieuwe hobby menu kaarten lezen. Ik zit nu al in receptenboeken te lezen van wat ik zometeen wil gaan eten en nieuwe recepten uitproberen. Gisteren had ik vrienden langs en het was heel erg gezellig. Zonder moeite hun een wijntje in geschonken terwijl ik zelf met mijn sapje zat. Ik heb geen weegschaal maar ik voel wel dat er wat om mijn middel verdwijnt. Ik doe het niet zo zeer om af te vallen, maar het is natuurlijk wel mooi meegenomen. Mijn strakke broek zit normaal en gisternacht heb ik 2 noodsprongen naar het toilet moeten maken vanwege de thee. Ik moet zeggen dat ik me heel goed voel alleen ik heb nu 2 puisten waar ik niet zo blij mee ben. Maar ja die zullen hopelijk ook wel weer verdwijnen. Ik woon naast een afhaalchinees en alleen het ruiken van eten is zo lekker, vooral de gebakken knoflook en specerijen. Maar ik heb niet de behoefte om te eten en ik vind de sap erg lekker moet ik zeggen. Gooi er steeds iets meer cayenne pepper in.
He iedereen heel veel succes
Dag 2
Sta stijf van de spierpijn! Heeft het nu te maken met de kuur of met het feit dat ik gisteren onkruid heb staan wieden in de tuin.
Ik denk het laatste, de tuin was overwoekerd en ik had de laatste maanden uit lusteloosheid niets lichamelijks meer gedaan.
Toch voelt het goed, heb 11 uur geslapen met maar 1 keer wakker worden!!
Door niet met eten bezig te zijn lijkt ook mijn “wijntjes”patroon te worden doorbroken.
Ik hoop dit positieve gevoel vast te kunnen houden maar er komt vast nog wel een dip ofwat.
Fijne dag allemaal!! Guusje
Hallo allemaal,
De kuur valt me zwaar. Het is nu de 7de dag en ik ben er behoorlijk zat van. Vooral het eten klaarmaken ’s avonds valt me zwaar. Straks een uurtje sporten, misschien kan ik dan mijn gedachten even bij iets anders houden dan lekker eten.
Succes allemaal! Zet ‘m op!
O ik ben zo blij, ik heb een nieuwe hobby: menukaarten kijken van restaurants om te kijken waar ik nog eens wil eten. Ik ben zker eetverslaafd maar ik merk nu al wel dat ik gewoon heel gezond wil eten. Sapjes uit de sapcentrifuge zijn echt een aanrader. Ik zit nu op de eerste dag opbouwen en ben toch heel blij dat ik het heb gehaald en gedaan.
Voel me niet fitter ofzo, maar ik ben ook niet zo dik, vrij dun dus heb juist minder energie dan anders.. of heeft iemand een idee waardoor dat ook kan komen?
Groeten en succes allen!
Hoi Janice!
DAG 10 voor jou! Super! Ik kijk zeker uit naar die dag. Veel succes nog deze laatste dag. Om even terug te komen op je vraagjes.
Na die 7 kilo kwam ik zo gem. 2 kilo aan. En ben toen een hele tijd stabiel gebleven. Mede doordat mijn eetpatroon goed gewijzigd was,veel bewuster.Doordat je je zo goed voelt, vond ik het erg zonde om dat te niet te doen door slechte voeding.
De opbouwdagen had ik volgens de site gedaan. Exact zoals het er stond. Wat ik alleen vergeten was, de spirulina. Ik zou die wel innemen, want ik had toch wel vitamine gebrek hier en daar.
Goed dat jij niet zo’n last hebt van minder slaap. Ik sliep de vorige kuur,superlicht en kort.Wat soms wel wat frustrerend was.Na die kuur heb ik als een roosje geslapen.Terwijl vriendinnen van mij tijdens de kuur in coma lagen. Zo zie je maar..het verschilt ook p.p.
Heb je trouwens gemerkt dat je geestelijk ook reinigt? Dus rustiger bent etc??
Succes nog je laatste dag!Morgen weer lekker opbouwen!
Afgelopen weekend ben ik gestopt met de kuur. zaterdag had ik een evenement waarbij ik geen zin had om met mijn citroensap te lopen. zaterdag zou ook de tiende dag zijn en dus liep ik die dag met fruit.
in totaal bijna 6 kilo afgevallen en mijn vetpercentage is met 1,9% omlaag gegaan in 9 dagen. ik ben er blij mee!!
vorig jaar januari woog ik 110 kilo. met atkins ben ik 33 kilo afgevallen tot september vorig jaar. met de vakantie deze zomer ben ik weer wat aangekomen. toen ik begon met de csk woog ik 81 kg; nu ongeveer 76.
mijn tong is niet helemaal roze geworden dus ik denk dat ik in het nieuwe jaar gewoon weer een keer ga!!
het is me 100% meegevallen!!
Een vraag voor Angela.
Jij was de vorige keer 7 kilo afgevallen.
Zijn die kilo’s eraf gebleven?
Zijn er valkuilen van jou tijdens de opbouwdagen, waar ik en de anderen van deze site van kunnen leren en misschien kunnen voorkomen?
Heb jij als ervaren kuurder wat tips voor het opbouwen? Of gewoon zoals jij het gedaan hebt?
Ik ben benieuwd, Janice.
Hallo, hallo.
Dag 10!
Raar, maar zo voelt het helemaal niet. Ik voel me eigenlijk prima, ben energiek, slaap ook veel minder, maar daar vind ik niks mis mee, ik ga er vanuit dat ik het minder nodig heb..
Ik ben behoorlijk afgevallen de afgelopen dagen, ik weet niet hoeveel aangezien ik geen weegschaal heb.
Erik, die site http://www.lungusa.org biedt echt veel meer dan alleen boeken die ze willen verkopen..
Als je er over wil lezen, wat ik bedoel moet je onder QUIT SMOKING kijken en naar FREEDOM FROM SMOKING ONLINE gaan, daar kun je je inloggen en dan wordt je online begeleid met een programma GRATIS!! en daar kan je met andere stoppers praten..
Ik heb het zelf natuurlijk nog niet gevolgd, heb me al wel aangemeld, het geeft mij vertrouwen en hoop. Het voelt eigenlijk net als deze site, ik doe de sapkuur zelf, maar ik heb en wij hebben met elkaar hier elkaar gewoon wel als maatjes en dat werkt voor mij geweldig, merk ik.
Nou, ik ga mijn laatste dag in. Ik heb al wel wat gekeken gisteren wat ik dan straks mag eten volgens deze site. Veel is dat eigenlijk niet tijdens de drie opbouwdagen, dus nee, echt met eten ben ik nog niet bezig. Ik heb nog wel wat sinaasappels liggen en een rijstwafel heb ik ook nog wel in de kast. Ik bedenk me net dat ik maar wat vis in huis ga halen voor volgend weekend. Kan iemand me nog wat leuke vegetarische tips geven of een site o.i.d..
Ik heb vandaag trouwens al weer 7 keer een minuut gejogd. Ik wil vooral mijn stofwisseling niet laten inslapen, hoop hem zo op gang te houden. Dat ik straks na het eten weer wat aan zal komen door een volle darm, dat is okee, maar ik wil dat spek op mijn buik niet meer terug, daarmee is het over en uit!
Groetjes en een fijne dag. En dat zal vast lukken, de zon schijnt hier in het Noorden van Nederland!!
Begonnen aan dag 5 met frisse moed! Ik voel me helemaal top! Ik had afgelopen weekend twee eetafspraken (al eerder gemaakt) waar ik gewoon heen ben gegaan met mijn sapje. Was eigenlijk helemaal niet zo’n probleem meer toen ik me had bedacht waar ik
het allemaal voor doe: een gezonde geest in een gezond lichaam!
Ben ondertussen ook al 4,5 kilo afgevallen in de eerste vier dagen en dat helpt ook wel!
Guusje, De Alchemist van Paulo Coelho is echt super, mooi verhaal met een boodschap dat je misschien wel kan steunen tijdens je kuur!
Hallo, ben al weer een week aan het eten na de kuur en ik voel me steeds fitter worden!! Ik sta nu ook fit op als mijn dochtertje zondagochtend roept dat ze wakker is (om 6.30!) Guusje bij mij bleef de menstruatie weg! Met enige vertraging ben ik het nu,ook handig! groeten en succes allemaal
Vandaag mijn 1e dag.Het is mijn 2e kuur dit jaar.Begin maart was het mijn 1e kuur.Wat ik me voornamelijk meen te herinneren is dat ik me na die 10 dagen uitstekend voelde.Het was zo nu en dan doorbijten,maar toen ik de finish bereikte..barste ik van de energie en ontving meerdere complimenten. Ik straalde echt.Zeker ook omdat ik 7 kilo was kwijtgeraakt. Ik denk daar ook aan terwijl ik me met volle overgave op deze 10dagen ga storten.Ik hoop alleen wel dat ik beter zal slapen, want de vorige keer, had ik zoveel energie dat ik zeer weinig sliep.Misschien dat iemand daar nog wat tips voor heeft?Moet ik meer sporten bijvoorbeeld?