Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!

17.778 reacties

  1. ook ik zit nu op dag twee en vind het goed gaan nauwelijks hongergevoel wel hoofdpijn gehad en gisteravond kreeg ik het even heel koud maar voel me nu prima genoeg energie.

  2. Ik zit op dag 2 en het valt me ontzettend mee. In het verleden heb ik wel eens sapvasten gedaan met groentensap, maar dat was veel zwaarder. Ik heb steeds al best veel energie. Vanavond zelfs hardgelopen. Ik weet niet of ik de volle 10 dagen ga vasten, maar 7 zou al prachtig zijn. Ik hoop dat het zo goed blijft gaan. Hoofdpijn had ik alleen in de 2 dagen voor het vasten. Kwam volgens mij door het stoppen met koffie.

  3. ja ik heb nu antwoord op mijn vraag en ik moet zeggen dat ik me tot nu toe nog goed voel ,maar dat zal nog wel anders worden

  4. Sorry, ik blijf maar in de war. Moet zeggen dat die kuur me een ontzettende hoop concentratie en oplettendheid kost. Tamara, de vraag over het Groene Poeder kwam al van jou, zie ik nu. Hoop dat je nu genoeg antwoord hebt.

  5. Pardon, zie nu pas dat Tamara me iets vroeg. Weet niet of jij het ook niet neemt? Zie wel dat je je aangemeld hebt, dus je had al moeten beginnen eigenlijk.

  6. @ Patricia: Elke ochtend bij het wakker worden, elke avond voor het slapen gaan. Braaf zoals het in het boekje staat. Gaat goed. Mijn darmen leven nog steeds, en produceren nog steeds (niet veel en niks fraais natuurlijk).
    Waarom wou je het eigenlijk niet doen? Duur is het ook al niet.

  7. Zeker gebruik ik dat Groene Poeder, Tamara. Het alternatief is warm zout water: yeggg! Geloof me of niet, dat Groene Poeder is helemaal niet erg. Ik vind het zelfs tamelijk lekker, moet ik bekennen. Er zit bijvoorbeeld zouthout in. Het betekent dus dat je twee keer per dag eindelijks eens iets anders proeft, enne.. daar ga je gauw genoeg naar snakken.
    Zorg in elk geval wel dat je laxeert, of liever gezegd: je darmen actief houdt. Als je ze helemaal stillegt, kan het ontzettend onplezierig en pijnlijk zijn ze weer aan de gang te krijgen.
    Veel succes met dag een (morgen heb je alweer minder de neiging iets te eten te pakken). Ik zit nu tot mijn eigen verbazing op dag negen, en nee, dat s helemaal niet aldoor meegevallen. Gisteren was zwaar. Lekk
    Letterlijk álles leek me lekker, zelfs dingen die ik helemaal niet lekker vind….

  8. nu vandaag is mijn eerste dag en heb er zin in.Ik heb alleen 1 vraag gebruiken jullie ook die groene poeder waar overgeschreven wordt of is er ook een ander alternatief?

  9. Jeetje, Patricia, ik vind een keertje al behoorlijk pittig. En saai. En energieslurpend. Jij hebt het dus al minstens twintig keer gedaan? Maar ik kreeg een uitstekende tip tegen hoofdpijn: nog veel meer water drinken. Helpt echt.

  10. Ik doe de kuur al 15 jaar gemiddeld 1 tot 2 keer per jaar. Ik doe het dan 10 dagen en 3 dagen opbouwen. Ik vind het altijd weer moeilijk om te beginnen maar als ik de 1e dag heb gehad dan gaat het verder vanzelf. Ben nu 5 dagen bezig. Voel me wel goed behalve hoofdpijn, zal wel aan de warmte liggen denk ik. Het is zeer stimulerend te weten dat anderen er ook mee bezig zijn.
    Succes gewenst!

  11. dank je wel barbara,.. ik vond het een beetje onduidelijk in het boekje staan, vandaar dat ik het vroeg… heb nu maar 1/4 liter sap mee naar mijn werk… lekker dan…. van de sinasappelsap heb ik wel 3/4 liter mee… komt wel goed vandaag!!

  12. Sandra, je hebt voglens mij niet goed gelezen wat de bedoeling is. Drie keer een kwart liter citroensap-ahorn-mengsel plus drie keer een sinaasappel zijn je ‘maaltijden’, en tussendoor kun je als je wilt een kwart liter sinaasappelsap drinken. Ben bang dat je met de verkeerde spulletjes vertrokken bent. Het belangrijkst lijken mij de drie sinaasappels, die bereiden je darmen weer voor op vast voedsel (staat allemaal in de tekst van het boekje, ik praat het ook maar na).
    Hoe dan ook: je bent aan het opbouwen! Gefeliciteerd.

  13. ik had idd ook die vraag, ben vandaag begonnen met afbouwen….. maar ik heb dus nu 3/4 liter sinasappelsap mee, en 1/4 citroensap, ahorn en 1 sinasappel sap mee.. is wel ergggg weinig lijkt mij voor de hele dag.. maja we zullen wel zien…

  14. Hallo,
    Vandaag ben ik bezig aan dag 4. Alles loopt goed. Geen echte honger maar af en toe wel zin om iets te eten. Gelukkig kan ik daar relatief makkelijk aan weerstaan.
    Eén iets vraag ik me af. Hoe zit dat nu juist met de opbouwdagen? Moet je terug beginnen opbouwen vanaf dag 8 of start je die fase na volle 10 dagen kuren?

    Alvast dank voor een antwoord en veel moed voor de andere kuurders

    Groetjes
    Luc

  15. Vandaag bezig met dag 3 en het gaat minder goed dan gister. Ben vandaag echt verschrikkelijk duf. Heeft er iemand tips? of is er gewoon niks aan te doen. De honger valt wel mee gelukkig. zie er op tegen het weekend. Ik denk dat het dan het moeilijkst is om vol te houden.

  16. Voor mij dag 7 vandaag. alles is tot nu toe goed gegaan, nergens last van gehad en voelde me prima.

    Vandaag voelde ik me wel erg zwak en heb net een sinaasappel gegeten.

    Ik begin morgen officieel met de opbouw, eet dan 3 sinaasappels en drink wat sinaasappelsap.

    Ik wilde deze kuur maar 7 dagen doen, ik voel me stukker beter dan voorheen. Je leert echt te genieten van kleine dingen en stopt niet meer achteloos eten in je mond.

    Een hele ervaring dus. Ik weet trouwens niet precies hoeveel ik ben afgevallen, heb nog niet op de weegschaal gestaan, maar dat laat ik nog weten.

    Veel succes iedereen! Tis de moeite waard!

    En ik ga het zeker nog een keer doen, en dan voor 10 dagen!

    Marlous

  17. Gelukkig Sab, klinkt of het wel degelijk helemaal goed gaat komen. Keep it up! Ik sjouw ook m’n pakje kruidenthee met me mee. Vin ‘r trouwens geen bal aan, aan al die thees-met-een-smaakje, maar voor de variatie moet een mens toch wat. ..

  18. De 2e dag zit er bijna op.. Nu begin ik toch wel echt een knorrige maag te krijgen hoor. (17:15) Nog even doorzetten en maar vroeg naar bed.. Als het morgen net zo goed gaat als vandaag hoor je mij niet mopperen.
    Alleen een beetje hoofdpijn gehad vanmorgen maar na heeeel veeeel water was dit ook weg gegaan.

  19. Hoi Barbara. Ik doe mijn best om het vocht af te wisselen, helaas kan ik hier op mijn werk buiten koffie en zwarte thee weinig anders vinden en dom dom dom heb geen kruidenthee bij me. Morgen lekker vrij, lekker rustig aan met de sap en veel thee drinken. (Moet zeggen dat het hongergevoel al weer helemaal weggezakt is, denk dat mn lichaam me probeert te foppen)
    Maar respect hoor dat je al op dag 6 zit! Je bent er al bijna!

  20. Even nog preciezer: tussendoor is dus volgens mij twee keer maximaal. Tussen ontbijt en lunch, en tussen lunch en avondeten. ‘sAvonds mag je alleen maar (nep)thee namelijk.

    Tip om op gewicht te blijven, naast je niet al te veel laten gaan: drink elke dag minstens twee liter water. Heb altijd een glas/fles bij de hand (er is niks tegen kraanwater trouwens, dat is in Nederland bijna overal uitstekend). Valt aan te leren, ook een kwestie van wennen. Ben ik al jaren, en ik verbaas me daarom om bij de berichten hier te lezen dat mensen zo’n moeite hebben drie liter vocht weg te krijgen. Ik merk doordat ik nu mineraalwater drink dat ik rustig vier, vijf liter wegzet op een dag. Dalijk dus maar weer nieuwe voorraden naar huis slepen.

  21. Zeg Sab, dat wordt zo niks vrees ik. Waarom wissel je het sap niet af met thee en water? Helpt goed tegen geknor/leeg gevoel. Het sap moet je echt een beetje spreiden. Troost: de impuls om iets te eten te nemen wordt elke dag minder. Alles went, ook ’s ochtends geen koffie mogen drinken, en ’s avonds geen glaasje wijn. En dat gaat nog best snel (zeg ik op dag 6).

    Aan de sinaasappel-in-de-warders: ik lees de instructies zo: ik moet de eerste opbouwdag drie sinaasappels eten, namelijk bij ontbijt, lunch en avondmaal, telkens samen met het bekende brouwseltje. Mocht ik zin hebben dan kan ik tussendoor sinaasappelsap drinken.

  22. Honger! Drink zoveel van dat spul om het hongergevoel te onderdrukken dat ik nu (13.25 uur) al aan de tien glazen zit. Hoop dat het werkt en dit niet voor niets is..
    Nog 9 dagen..

  23. Ik ben gister begonnen met de kuur. Tot nu toe gaat het redelijk. Alleen ’s ochtends vind ik het erg moeilijk om de eerste slok te nemen.. Ga dan bijna over mn nek! Ik ben samen begonnen met Sabine en we houden het echt vol he!!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie