Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!

17.778 reacties

  1. Miranda wat ik elke ochtend doe… dus voor 1 persoon…

    ik heb een 2 liter pak Bar le duc… die ik de avond ervoor gevuld had met water met water en in de koelkast stond… die leeg ik tijdelijk in een ander leeg pak Bar le duc (heerlijk koud water)… vervolgens pers ik 3 citroenen… (is ongeveer 200 ml)… vervolgens meet ik 200 ml Ahornsiroop ongeveer… doe beide in de nu lege 2 liter pak… bijvullen met dat koude water uit die andere… mespunt cayennepeper erbij… schudden… en heb me mengseltje voor de dag 🙂

  2. Leuk dat deze site met forum er is en verbazingwekkend dat er midden in de zomer zoveel anderen ook “aan het sappen” zijn. Ik ben dus zeker niet de enige die alle afvalstoffen (en de nodige kilo’s) graag eens kwijt wil. Vandaag ben ik met de kuur begonnen. Het leek zo simpel, maar het gammele gevoel en een partner die wel eet maken het toch wel moeilijk. Gelukkig schijn je na een paar dagen geen honger meer te hebben. Weet iemand hoelang het zweverige gevoel duurt en of je daar met autorijden veel last van hebt?
    Iedereen die al bezig is, of nog moet beginnen, heel veel succes!

  3. Hoi,

    Zit nu nog even deze site flink uit te pluizen want ik ga morgen beginnen!!!!
    Ben erg benieuwd hoe het zal gaan, vind t wel heel spannend. Hoop ook dat ik het vol ga houden maar ben erg gemotiveerd dus heb goede moed.
    Even een vraagje: Hoe kan ik het beste het mengsel maken??
    Doe het samen met mijn vriend dus dat betekent minimaal 4 liter per dag maken.

    Zou het leuk vinden om reacties te krijgen
    Liefs Miranda

  4. De Ahornsiroop is in huis en morgen ga ik beginnen. 4 jaar geleden begon ik op dinsdag aan de nijmeegse vierdaagse, maar dit lijkt mij minimaal net zo zwaar.

  5. Hallooo allemaal,

    Heb al heel wat berichtjes gelezen, het is fijn om te horen dat de meesten zeer positieve ervaringen hebben met deze kuur.

    Ik heb me al helemaal mentaal voorbereid op deze kuur, doe al een week rustig aan en eet gezond, geen alcohol, koffie, suiker etc.

    Ik begin a.s. donderdag en doe deze kuur zowel om te ontgiften als wat kilo’s te verliezen. Ik zie het dan ook als een nieuw begin van een gezonde levenswijze.

    Ik heb deze kuur alleen nog nooit gedaan, ik wil het 7 dagen doen. Dit voornamelijk omdat ik in mijn stopweek zit van de pil en het daar dan geen invloed op heeft.

    Ik hoop dat dit voldoende is voor de ontgifting, hopelijk zijn de bijverschijnselen zoals een witte tong weg tegen die tijd. Wat zijn jullei ervaringen daarmee, verdwijnt dat meestal na de 7e dag?

    Ik heb besloten dat ik niet op de weegschaal ga staan tijdens de kuur, ik wil voorkomen dat ik te gefixeerd raak op het verliezen van gewicht. Daarbij komt dat je natuurlijk geen darminhoud hebt tijdens deze kuur, dus het kan bedriegelijk zijn, voor de mensen die denken dat ze na de eerste dag al een kilo zijn afgevallen… :-S

    Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en ben benieuwd naar die van jullie!

    Succes iedereen!!!

  6. Dag 5 vandaag. Oef..
    Gisteren maarliefst 15 kilometer gerolschaatst! Naar zee en terug, en was helemaal fit daarna! Tuin opgeruimd…Het feit dat je zo veel tijd overhoudt als je niet kookt en eet, geeft zo veel ruimte! Maar vandaag kan ik me niet zo goed concentreren en heb ik wel trek.
    Arjan, ik blijf ook maar rond die 4 kilo hangen. Apart he? je zou toch denken dat zo lang niets eten ook meer doet met afvallen.
    Ben benieuwd.
    Ik heb bij de vorige kuur af en toe zo’n grote zoutkorrel opgezogen…dat was een ware traktatie..maar bouillon klinkt ook heeeel erg goed! (Miso soep, yummie)
    Nog vijf dagen de geuren van warme-bakker-vers-brood weerstaan (arhg!) en dan weer terug naar normaal.
    Succes allemaal, en stay strong!

  7. Hallllooooo mensen!
    Ow jongens ik ben er klaar meee! hahhahha opbouwdagen zijn voorbij. Nu ik alles weer mag eten heb ik eigenlijk in niet zoveel trek. Ik heb tijdens de opbouw dagen niet alleen gegeten wat er word aanbevolen…lekker toastje pate tussendoor genomen( had ik al zooo lang trek in) Van daag ben ik gewoon heel de dag aan de sap en dan eet ik vanavond gewoon warm eten. zal dat lekker smaken.Ik voel me echt super goed…ben alleen perfectionisties en wil nog meer afvallen. Dus doordeweeks sap en in het weekend lekker eten wat ik wil. Ik heb nog geen brood geprobeert..wel trek in kaas of brie…misschien morgen een broodje.. mensen die nog bezig zijn! NA REGEN KOMT ZONNESCHIJN. het is het waard…eten wacht wel. Grzzz ais

  8. Yes, ik ga weer opbouwen. Voel me zo super fit. Ben 6,5 kilo kwijt. Het is me weer gelukt. Het leek wel makkelijker dan de eerste keer. Iedere keer dacht ik he alweer een dag voorbij. Nog een tip voor de smaak variatie. Ik gebruik ook zoethout thee. Toen mijn vader maagkanker had, volgde hij een speciaal dieet en dat was de enige thee die hij mocht gebruiken. Lijkt me dus wel oke. Succes nog allemaal en volhouden hoor. Groet Maris

  9. Goed ideetje om kougom te gaan kouwen. Ik heb net even heerlijk een kougompje genomen. Ben nu op m’n vierde dag en ben al 3 kilo’s kwijt. Ik kan niet wachten tot dag 10 eindelijk voorbij is. Vandaag is echt zo’n zondag dus vind ik het extra moeilijk, omdat je zo weinig afleiding hebt. Doordeweek ben je gewoon lekker aan het werk enzo. Succes in elk geval weer allemaal!

  10. Dag 6 is tot nu toe goed te doen… vergeleken met dag 5 helemaal… dus je mag een tuinkruidenboullion? krijg bijna tranen van vreugde… qua gewicht schommel ik nog steeds tussen 3.5 kilo en 2.5 kilo afgevallen… dan is het 3.5 dan is het 2.5 etc. hebben jullie dat ook?

  11. Ik ga vandaag op dag 6 dus ECHT WEL een tuinkruidenboullionnetje slurpen.
    Bedankt voor je tip want dat is echt wat ik even nodig heb.
    ik ben niet extra afgevallen trouwens ik zit nog op ongeveer 4. is dat normaal?

  12. Hallo allemaal!
    Wat geweldig dat jullie deze site hebben gemaakt! Vorig jaar heb ik een poging gedaan de kuur te volgen, door gebrek aan informatie en te veel werk is die toen mislukt. Maar morgen gaan we ervoor! Ik mag 4 uur komen werken per dag in plaats van 9, zelf mijn tijd invullen (dus lekker uitslapen 😉 ) en ga mijzelf verwennen met algen, zout en modder baden! Ik ben er klaar voor! Weg sigaretten, weg rose, weg eten! Ik doe de kuur 7 dagen, ik kan namelijk niet meer dan 2 kilo afvallen, want dan krijg ik ondergewicht. Ik doe de kuur voor mijn lastige darmen en gewrichtspijnen. Ik wens de andere mensen die bezig zijn veel succes en sterkte. Als je dit wilt, dan zal het je lukken!
    Groeten Nanna

  13. Hallo Jaap ik heb een paar maanden geleden een csk gedaan en ik heb naar madal bal gemaild en je mag wel kauwgum kauwen dat is af en toe ook eens wat anders dan sap en mijn yogajuf adviseerde als het echt te sappig werd om dan heel af en toe een beker drinkbouillon te nemen daar zit niks in maar dan ook echt drinkbouillontuinkruiden en geen cup a soup of iets dergelijks. hopelijk heb je hier iets aan.Ik ben na 2 maanden nog erg blij dat ik de kuur heb gedaan en doe hem volgend jaar vast weer

  14. Ze zeggen wel eens dat dag 3 en 4 het moeilijkst zijn, maar vandaag, dag 5, was echt VEEL moeilijker.
    Dag 4 was ik wel misselijk en had ik hoofdpijn maar vandaag was psychologisch zo moeilijk. Ik was zo slim om met hongerige vrienden naar een van mn favoriete restaurants te gaan. Daar zat ik dan met mn citroensappie.

    Dat vind ik nog wel het moeilijkste hoor, dat psychologische aspect van niets eten.
    Maar ja we zijn over de helft, ik ben nu 4 kilo afgevallen en ik voel me best goed.
    Ik ben die smaak van citroen echt ZAT nu hoor, god zij dank heb ik jasmijn thee en pepermunt thee….

    vraagje : als je midden in de kuur iets vloeibaars “eet” wat geen citroen of thee is, is de kuur dan gelijk mislukt?

  15. man man man…

    Vandaag is dag 5… denk wel tot nu toe de moeilijkste dag… ben bij wat vrienden geweest, allemaal natuurlijk bij een pizzaria heerlijk eten besteld en ik aan m’n goeie ouwe citroensap. Heb het gelukkig overleefd al moet ik zeggen dat ik door die psychologische krachtmeting wel een beetje hoofdpijn heb gekregen.

    Sterkte allemaal verder!

  16. Hoi allemaal, morgen is het al mijn zevende dag, daar ben ik erg blij om.
    De eerste dag heb ik het erg moeilijk gehad, ik had voor mij darmen iets teveel groene poeder gebruikt maar gelukkig heb ik dit overleeft. Ik heb de hoeveelheid van de groene poeder aangepast en nu gaat het goed.
    ik voel me een stuk lekkerder nog een paar dagen en dan mag ik met de opbouwdagen beginnen. Hoeveel ik ben afgevallen weet ik nog niet want ik ga pas na de kuur op de weegschaal staan. Ik heb veel steun door het lezen van het gastenboek en het is lekker weer dat is ook een voordeel. Ik wens iedereen veel succes en volhouden!! doe ik ook.

  17. DAATJE een hele fijne vakentie met man en kind geniet er lekker van en pas op he? ik kom ook ff niet meer op deze site. moet morgen de vrachtwagen rijklaar maken. en s’middags komen er n mannetje of 15 bbqeen. dat moet ik allemaal nog voorbereiden. ik ben wel vandaag lekker aan t zondigen en doe morgen lekker mee met de bbq. maandag gaan we er weer tegen aan met de modifast. gaat helemaal goedkomen. 1 augustus ben ik weer 2 weken thuis dan wordt 1 van mijn hondjes geopereerd. ga ik heel misschien nog n paar sap dagen inlassen ik zie wel en spreek jouw eind augustis weer. groetjes en xxx marja

  18. Hoi allemaal,

    Karin bedankt voor de tip voor de oefening, ga ik zeker doen.
    Ik ben ruim 5 kilo kwijt en vind het best zo. Natuurlijk ga ik onderweg aan de citroensap met fruit erbij en misschien een cracker ofzo, maar de echte kuur is heerlijk over nu. Ik voel me prima en hoop het zo te houden.
    Marja, ik probeer morgenochtend nog even op de site te komen, tenzij mijn man al staat te trappelen bij de voordeur (doet tie niet hoor). Heb ik trouwens verteld dat hij heel erg superdun is en zich helemaal vol eet elke dag. Hij houdt enorm veel van koek en chocolade en kan alles hebben. Soms een extra patatje ’s avonds of een broodje shoarma, het doet er allemaal niet toe. Hij blijft stabiel mager en wil zelfs aankomen, maar dat lukt niet. Wat is het toch soms oneerlijk verdeeld.
    Marja, ik vind dat je heel verstandig bezig bent, je luistert volgens mij goed naar je eigen lichaam. Ik heb daar soms meer moeite mee.
    En Arjan: zie je wel dat mannen harder gaan. Houd vol hè!
    Ik ga nu inpakken (moet nog superveel doen, nieuwe mobiel halen, want batterij is bijna leeg, gisteren nieuwe mp3 gekocht, omdat de iPod het net voor de vakantie begaf en nu terug is naar de importeur, allemaal van die tegenslagen zal je net zien, maar mijn dag kan niet meer stuk met 5 kilo minder!).
    Jongens allemaal succes met het kuren als ik jullie niet meer mail en tot eind augustus (ja het goede leven van mensen uit het onderwijs)
    lieve groet en Marja, misschien zien we elkaar nog in Frankrijk. In ieder geval veel plezier op de vrachtwagen.

  19. Poeh,…Ik ben de kuur toch echt niet goed begonnen..Ik had te weinig ahornsiroop in huis en kon na mijn werk steeds niet naar de reformwinkel, dus ik heb dag twee alleeeen maar water gedronken. Best wel slap vandaag.(dag drie)
    Meteen naar de winkel gefietst net, en nu na de ahornsiroop+sap voel ik me heeel langzaam wat beter.
    Toch wel afzien. Ik weeg niet veel met mijn 1.78 (63 kilo) en ik wil gewoon ontslakken..maar de kilo’s gaan toch wel hard. Is er iemand wel eens eerder gestopt met de kuur?
    Succes allemaal! Het is makkelijker in de zomer merk ik, vorige keer had ik het de hele dag stervenskoud!!!

  20. Zo mijn zevende dag gaat in. Ben over de helft! Alleen de 4e en 5e dag een dipje gehad. Beetje koppijn, maar nu voel ik me zo super fit, dat ik het zeker ga volhouden. Die bikini zit ook weer een stuk beter. Ha ha. Wel lastig als je gezin allerlei lekkers verorbert. Maar zo ga je al dat voedsel weer wel meer waarderen. Succes iedereen. Hou vol het is de moeite waard. groetjes Maris

  21. Cayennepeper
    Zoals alle pepersoorten bevat ook cayenne vitaminen (o.a. B en C), mineralen, spoorelementen en enzymen. In kleine hoeveelheden is cayennepeper stimulerend voor de spijsverteringsorganen (o.a. de nieren), slijmoplossend, ontstekingremmend en heeft het een kalmerende werking. Het houdt bovendien het lichaam uitstekend op temperatuur zodat u zich tijdens de kuur behaaglijk kan blijven voelen; cayennepeper stimuleert de bloedsomloop.

  22. Even een vraagje… waarvoor dient het Cayennepeper eigenlijk? Want dat maakt het sapje nou net iets minder lekker. Kan ik de Cayenne er us ook uit laten? Of is het ergens noodzakelijke voor? Wie weet antwoord op mijn vraag? Alvast bedankt!!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie