Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!

17.778 reacties

  1. Hej Marja, Ik voel helemaal met je mee. Doe je zo je best (voor je gevoel kan je niet NOg meer je best doen..je eet niet) en dan is dat ff een tegevaller. Ik ben zelf ook zo dat ik door teleurstellingen weer ga eten en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik best tegen de opbouw dagen kijk. Ik wil heel graag weer eten maar wat nou als het straks allemaal voor niks is geweest. Als je emotionele eter bent zijn deze 10 dagen een hele opgaven. Ik heb bijvoorbeeld heel veel zin om lekker uit eten te gaan…maar ja…ik word daar dik van. Ik heb voormezelf beetje besloten dat ik na de kuur doordeweeks heel erg ga opletten en in het weekend gewoon lekker mag eten. Toch baal ik er van dat ik nou net een vrouw ben die heel der leven met eten bezig moet zijn om een beetje figuur te houden. Maar ja tis niet anders..helaas.. Mensen ik zit op dag 8 en voel me beter dan gister s6 vandaag allemaaaaaaaaal! grzzz

  2. hallo DAATJE nou mn opbouw dagen zitten erop. was na de 13 de dag niks meer afgevallen. het bleef bij die 7.6kg. maar nu na mn opbouw dagen ben ik toch meer dan 2.5 kg aangekomen en daar baal ik flink van zul je wel begrijpen. het iets eten bevalt me eigelijk wel goed tis lekker. maar ik voelde me prettiger toen ik de kuur aan t doen was. zal wel weer ff wennen zijn. zit op t moment niet echt vol energie. ben n beetje loom zal ik maar zeggen. en die kg erbij, ja t hoort erbij maar je voelt t meteen zitten. t bevalt me helemaal niet en daar komt nog bij dat ik nu ook nog helemaal geen stoelgang heb gehad. ik ga vanavond voor dat ik naar bed ga groene poeder nemen en morgen ochtend weer. dan begin ik morgen aan mn modifast. dat vind je misschien raar maar ik MOET nogsteeds 14 kg kwijt. en zit nu nog in dat ritme. ben bang als ik nu daar niet aan begin ik terugval in mn oude gewoonte. want ik ben toch wel teleurgesteld eigelijk dat er weer meer dan 2.5kg aanzit. en dat zit echt echt in de weg. mdf kan ik ook makkelijk volhouden op de vrachtwagen en daar kun je ook n beetje mee rommelen. ik weet dat ik ook zo’n figuur ben dat gaat eten door teleurstellingen en dat moet ik zien te voorkomen. vandaar deze beslissing. en ik heb nog voor denk ik 2maanden mdf in huis. dus alle mogelijkheden zijn er. daar val ik ongeveer 2kg p week mee af. en ik heb daar eigelijk ook best zin in en t is nog lekker ook. ik ga jouw zeker op de hoogte houden hoe t met mij gaat. en wil ook zeker weten hoe t met jouw gaat en blijft gaan. gr marja en zet m op he?

  3. Hoi allemaal,

    Arjan, het is afwachten en inderdaad extra groene poeder gebruiken. Misschien nog een keer tussendoor. Het komt echt wel op gang, maar je moet ook niet te snel willen hoor. Ga gewoon door en je merkt straks dat er meer komt dan je lief is.
    Ik ga ook nog steeds naar het toilet en dat terwijl ik bijna aan het einde van de kuur zit. Het is wel wateriger, maar ik ben beslist niet helemaal schoon al had ik dat wel gehoopt.
    Marja hoe is het met jou? Ik ben zo benieuwd. hoeveel ben je in totaal nu afgevallen? Ik ben al ruim 3 kilo kwijt en dat is meer dan ik hoopte. Ik wil uiteindelijk uitkomen op 4 of 5 kilo en dat haal ik wel als ik gewoon doorga denk ik.
    Hoor ik snel hoe het opbouwen gaat?

  4. hoi aisha bedankt dat je geantwoord hebt.ben nu aan de 8e dag en doe alles zoals het moet, mijn tong word al weer mooier dus ik denk dat ik het wel goed doe. alleen ben ik heel weinig afgevallen tot nu toe.mijn spijkerbroek zit iets losser maar ik hoopte dat het meer was.helaas.nog 2 dagen en dan opbouwen. sterkte iedereen .jetty

  5. Dag bikkels…

    Nou dat belooft wat… dag 1 is voor mij net van start gegaan… en als ik zo al die berichten lees… I got a long way to go!…

    Ik heb toch een aantal vragen… ik heb al 2 keer een kop lauw water met een flinke eetlepel groene poeder gedronken… maar het heeft nog niet echt z’n “vruchten afgeworpen” zoals het hier zo mooi gezegd wordt… meer groene poeder doen?

    Groetjes

  6. Hallo,
    Het is vandaag mijn 6de dag !
    Ik blijf overal pijn houden en het is niet meer te doen. Kon me gisteren eigenlijk nergens op concentreren. Ook weer rot geslapen. Als je dan een beetje moe bent en ook nog pijn hebt, wan word je de hele dag eraan herinnert dat je niet mag eten.
    Wat is het eigenlijk afzien.
    Maar ja wel weer wat afgevallen, we zien wel hoe de dag loopt.
    En sterkte allemaal

  7. Goedemorgen allemaal! dag 7…
    waarom kunnen sommige vrouwens alles eten en andere moeten lijde zoals wij. Ik heb zo me momenten. Gisteravond weer 1tje.. IK HOU VAN ETEN. Ik zie het als iets gezelligs en dus als ik niet eet is het niet gezellig. Ik ben wat gewicht kwijt dus dat vind ik weer heerlijk. en als ik iemand zie eten heb ik wel beetje trots gevoel dat ik het niet HOEF. Helaas vind ik alles echt lekker. Ik weet dat ik na de kuur ook moet opletten wat ik eet dus ik blijf hier een beetje steun zoeken. ik heb voor mezelf besloten dat ik dan in het weekend wel gewoon ‘lekker’ (fout) mag eten.
    Mensen ik hoop me weer door deze dag heen te slaan en dat het morgen weer beter gaat.
    Groetjess

  8. Hoi cisaku’s

    Pluim voor iedereen die het volhoudt. Iedere dag, of ieder dagdeel, kan al een verschil uitmaken!

    We boffen, dat het zo’n fijn weer is. Vroeger was dit een voorjaars schoonmaakkuur, maar dan regende het vaak en werd ik snotverkouden! Daar heb ik nu geen last van. Toch wel weer een koortsblaar, al wordt het geen hele grote…

    Lopen wordt leuk als je merkt dat je ook nog wel tot de volgende lantaarnpaal kunt rennen, of wanneer je merkt dat je sneller weer op adem bent gekomen, dan de vorige keer. Als je wandelen en lopen afwisselt en dan optelt wat je bij elkaar al hebt gelopen!
    Je hoeft niet superhard te gaan, rustig joggen is goed. Als vanzelf worden korte stukjes langer en dat is leuk! Ook is het gevoel na sporten meestal een heerlijk gevoel…
    (Als je langer loopt kun je “runnershigh” krijgen: je lijkt te zweven en voelt je superblij…maar daar moet je ff niet op focussen.)

    Vandaag mijn 8ste dag. Heb wat chinese kool en tarly met hazelnoot/knoflooksaus (een Marokkaans sausje van Appie H)gegeten.

    Ik wil nog wel enkele dagen blijven citroenen, maar bij het avondeten een beetje meeproeven, anders te ongezellig en het is dan al een beetje opbouwen, in mijn ogen…Dat reinigen, dat geloof ik wel, maar op een gegeven moment ga ik toch weer een stukje vlees eten; koffie drinken wil ik nooit helemaal verbannen (doe ik nu dus ook, al is het wat minder). Als mijn hang naar vet en zoet maar minder is, dat vind ik het belangrijkste en natuurlijk wat kilootjes minder, want het lijnen gaat na deze kuur pas echt beginnen…
    En dan:
    Het moeilijkste vind ik het op gewicht zien te blijven! Regelmatig sporten, zonder te overdrijven, blessurevrij en gezond eten met af en toe lekker smikkelen, daar wil ik naar toe…

  9. Jetty, Volgens mij maakt dat cayenne peper niet zoveel uit is alleen om je darmen te prikkelen. Ik gebruik het ook niet. me darmen doen het prima als je begrijpt wat ik bedoel..
    Zeg wanneer viel iedereen nou het meeste af? Voor je gevoel dan? Grzz ais

  10. hoi allemaal ,ben vandaag aan de 7e dag begonnen. heb de eerste 2 dagen veel op de wc gezeten en de 6e was ik super moe.nu gaat het weer goed.heb alleen geen cayennepeper gebruikt. zou dat erg zijn? tot nu toe hou ik het wel al vol. heb geen weegschaal dus weet niet echt wat mijn gewicht is. merk het wel aan mijn kleding,die gaat weer beter zitten. dus… sterkte aan iedereen. groetjes jetty

  11. Hoi Marja en anderen,

    Ik vind het een moedig besluit van je om te stoppen op het moment dat het tegen gaat staan, want dan sla je tenminste niet door. Echt Marja, je bent een kanjer en nu langzaam die laatste kilo’s eraf door niet ongezond en veel te gaan eten hè! Ik vind het ook fijn als je me af en toe opzoekt op de site, want je hebt me zo gesteund. Ik heb er echt veel aan gehad.
    Ik moet zeggen dat ik het ook zat begin te worden, maar ik ga nog wel door. Ik ben thuis volop aan het verven en poetsen, dus ik heb geen tijd om aan eten te denken of honger te voelen (gisterenavond was ik om 23.00 nog ramen aan het zemen boven en met je handen in de emmer komt het idee van eten niet eens boven).
    Ik heb vanmorgen een oude broek (om te verven) aangedaan die ik 2 jaar geleden weg moest doen omdat hij niet meer paste en wat denk je… ik kon hem (met moeite) weer dicht krijgen. Ik blijf hem de hele week dragen hoor en dan moet die knoop aan het eind van de week normaal dicht kunnen.
    Mijn kilo’s zijn er de afgelopen 2 jaar bijgekomen. Ik was altijd gewoon slank en opeens begon ik ’s winters te groeien. Ik kreeg dat er vorig voorjaar voor het eerst niet meer af en nu ben ik afgelopen winter weer gegroeid, dus dan kom je in een negatieve spiraal en dat wil ik zeker niet zo verder laten gaan. Nu dus radicaal de beuk erin en weg met die kilo’s en dan aanstaande winter de boel een beetje in de gaten houden en wat meer bewegen (ik doe niets aan sport, maar ga dit wel doen na de vakantie).
    Grappig dat je nu pas hoort dat iedereen ook pijntjes krijgt. Ik heb heel erge pijn in mijn schouder gehad een paar dagen geleden. Dat was anderhalve dag en toen ging het vanzelf weer over.
    Marja, heel veel plezier met opbouwen en denk goed na hè bij iedere hap. Ik ga me verheugen op mijn opbouw en nu ga ik door zolang ik het vol kan houden.

  12. Hoi, vandaag begonnen aan de kuur. het is lang geleden dat ik nog zo’n intensieve kuur gedaan heb. Op alle vlak zit ik strop, dus … een aangename ommedraai hoop ik, ook op alle vlak liefst. Daar ik ferm overdreven heb met medicatie 2 weken geleden denk ik dat deze zuivering meer dan nodig is. Ook heb ik zuivering in mijn gedachten nodig.

  13. hoi JACQUELINE het is heel goed mogelijk dat jij t op de 4de dag in je rug heb. dat heeft alles met de reiniging te maken. dr zit waarschijnlijk n blokade in je rug die je nu aan t opruimen bent.zo kan dr van alles gebeuren daar moet je niet van schikken. maar zet wel door want t is goed . ik kreeg op dag 6 last van mijn linkerarm alles deed zeer wat ik meedeed. 2dgn later was t opeens weg. terwijl ik nog nooit last van die arm had gehad. AISHA. de 4de dag n pizza? ja ik kan t me best voorstellen en dat mag ook best wel maar bestel geen hele pizza maar neem n stukje van je vriend of vriendin. want een kwart pizza krijg je erin meer niet. je maag is zoveel gekrompen dat daar echt (nog) geen ruimte voor is. ze verkopen in de winkel van die lekkere kleine mini pizza’s 4 in n doosje. ga daar eerst is mee aan de gang. die zijn heel goed te eten. maar eerst ff je missie afmaken veel succes.

  14. Hallo lieve mensen! Nou vandaag dag 6 mensen..Ik heb het van het weekend behoorlijk zwaar gehad. Overal is gewoon eten! Boodschappen doen…hmm minder leuk al je niks lekker kan kopen. Ik wist altijd wel dat ik een emotionele eter was maar Ik zie eten als iets sociaals. heel moeilijk dus want voor me gevoel mis ik dat sociale elke dag. terwijl je eigenlijk moet eten wat je lichaam nodig heeft en niet voor de “lekker”. en dan loop je in de stad en dan zie je heerlijke restaurantjes met vlees en vis en die geur…
    Nja die blijven vast nog wel open ot na me kuurtje.. Zeg ik weet van die opbouw dagen maar wat kan je dan de 4de opbouw dag eten..dan is toch zeker niet de bedoeling dat je meteen een pizza bestelt? hahaa…
    Nou mensen succes ook weer vandaag. Grzzzz
    Aisha

  15. Had gisteren wel direct tegen mijn vrienden verteld dat ik een kuur aan het volgen ben. Dus dat ik van mijn eigenbereide indische rijsttafel niet zou mee eten. Was wel bijzonder dat alles ook nog lekker smaakte terwijl ik het niet geproefd had. Maar goed ik zat daar lekker met een glaasje sap. Vond het eigenlijk helemaal niet erg.
    Heb wel de halve nacht liggen draaien van de pijn in mijn rug. Is dat nou nog normaal op een 4-de dag ???
    Voel me verder helemaal TOP. Ben ook weer onder de 70kg, dus ik ga over een paar weken wel weer in bikini!!

  16. goedemorgen allemaal. IK BEN GESTOPT. 13 dagen heb ik eropzitten wilde t doen tot a.s donderdag samen met jouw DAATJE. sorry ik haak af niet omdat ik t zwaar had voelde me fantatisch echt! maar was t echt heel zat. t sapje stond me zo tegen ik kwam niet meer aan 3 flesjes per dag soms nam ik maar 1 flesje (dat zijn 2 glazen) zo zat was ik het. zondag ochtend mn eigen moet ingesproken, nou meid nog 1 dag. ik dronk mn flesje leeg en zag onderin mn flesje kleine spikkeltjes. wat denk je schimmeljes (en ik maak iederedag echt mn flesjes goed schoon) heb toen alles in 1 keer weggegooit en meteen besloten om te stoppen. ik had niet eens meer de moed om een nieuw sapje klaar te maken. 13 dagen volgehouden. maar heb wel bereikt wat de bedoeling van deze kuur was. een hele mooie roze tong en dat duid erop dat ik schoon ben van binnen. na mn 10de dag was mn tong nog aangeslagen. na de 13de dag mooi roze. ik denk dat het zo had moeten lopen. want ik ben echt klaar van binnen. ze zeggen altijd dat je naar je lichaam moet luisteren. nou die heeft gesproken. ben dus gisteren begonnen met de opbouw. ik wilde het eigelijk nog niet vertelen om jouw niet te ontmoedigen DAATJE. maar ik kan niet liegen. ben gisteren daarom niet op deze site geweest. maar op de duur ga je toch naar me vragen. ik hoop dat als je t volhoud doorgaat ik blijf iederedag zolang ik thuis ben jouw steunen en natuurlijk ook alle anderen volgen. let op je tong dat is de beste graadmeter. ik denk dat mijn lichaam mij onbewust t seintje heeft gegeven. ik ben trots op mezelf dat durf ik best te zeggen. ik ga niet zeggen wat ik nu eet of drink want dat vind ik wel erg hard voor alle cskuurders. als je nu bezig ben en je begint t zat te worden denk dan ik ben aan deze dag begonnen en maak deze dag af. de volgendedag denk je er heel anders over. iederedag is er 1 naar een gezonder leven. heeeel veel succes allemaal en DAATJE zet hem op he? je doet t voor jezelf.tot gauw weer marja

  17. Ha lotgenoten,

    Hier ben ik weer en ik word steeds vrolijker van het mooie weer en natuurlijk van het feit dat ik voel dat ik afval.
    Ik ga me halverwege de week weer wegen en dan aan het eind van de kuur nog een keer. En Marja als ik terugben van vakantie (21 augustus pas) dan ga ik nog een keer naar dit forum om jou op te zoeken hoor. Want we gaan elkaar helpen om het niet meer zover te laten komen dat we moeten gaan kuren.
    En van dat sporten vind ik zo’n goed idee, maar ik ben helemaal niet sportief, dus ik vraag me af: wanneer wordt dat lopen leuk? Het lijkt me heerlijk als je er de lol van in kunt zien, maar ik rook ook en dat is natuurlijk niet handig als je wilt sporten. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik na mijn vakantie het roken ga beperken tot 10 sigaretten per dag (is nu 25) en misschien kan ik het dan langzaam afbouwen.
    O Marja, misschien kom je wel minder dan 2 kilo aan als je niet te veel eten tegelijk neemt en natuurlijk niet direct de slechte dingen neemt. Misschien moet je proberen alleen hapjes van iets lekkers te eten (zie mijn huisarts altijd), dus niet een hele stroopwafel, maar bijvoorbeeld een kwart, heb je toch de smaak, maar niet alle calorieën. En dan kan met lekker eten natuurlijk ook. Langzaam eten en genieten van elk hapje, dat wil ik in ieder geval wel gaan doen hoor na de kuur. Heerlijk lijkt me dat , de tijd nemen en niet gedachteloos schrokken.
    Ik kom morgen weer. Marja, jij vooral succes op deze ongeluksdag voor jou (13e)

  18. Hoi allemaal, ik wil eerst ff kwijt dat dit een erge leuke site is.
    Morgen ga ik beginnen aan mijn kuur, ik heb me erop voorbereid.
    Wel gaan de allerdaagse dingen jammer genoeg gewoon door, zoals werken ect. maar ik ga het gewoon vol houden. Nu kan ik af en toe in het gastenboek kijken dat zal me wel een handje helpen.

  19. Gisteravond hadden we een bbq. En ik had geen zin om te vertellen dat ik een sapkuur volg. Dus heb ook maar gezegd dat ik last van mijn maag had. Was ook moeilijk hoor, want dan komen mensen met allerlei adviezen, zolas: Neem gewoon een stukje stokbrood zonder boter of zal ik even wat warme melk voor je maken. Afijn. ik heb het gered. Vandaag komen er ook vrienden eten en ik ben nu indisch aan het koken. Ik lijk wel gek! Maar ik hoop ook deze dag door te komen. Dan heb morgen en overmorgen tenminste geen verleidelijkheden, want woendag heb ik weer een feestje.

    Nou succes allemaal vandaag !

  20. hoi cisakuus,
    leuk om te lezen, die berichtjes.

    ben vndg mijn 7de dag ingegaan. Elke dag heb ik wel moeilijke momenten. Soms geef ik er ff aan toe. Heb dus 1 bonbonnetje, 5 wine gums, een klein handje popcorn en een klein stukje pizza op de afgelopen week.
    vind de red zinger thee heel lekker, maar de andere thees wat flauw, zeker in vergelijking met mijn pittige citroensap! Hoe pittiger, hoe warmer ik het heb! Heerlijk. Maar ik drink ook af en toe een kopje koffie, goed is goed, vind ik. Het moet een beetje leuk blijven, niewaar?
    eten maken voor man en kids en zien eten, das wel zwaar, maar dan denk ik aan sporten… dit doe ik iedere dag 1 uur. Het is fijner om te sporten met een lege, bedoel niet volle, maag.

    10 jaar geleden heb ik deze kuur ook gedaan, was 9 kilo kwijt. tot nu toe zijn er 4.5 kilo af.
    de verandering van smaak, die optreedt door het volgen van deze kuur, heeft mij toen goed geholpen om in een rustig tempo nog wat kilo’s kwijt te raken, omdat ik minder zin had in vet en zoet eten. Later toch weer flink aangekomen.

    Enkele jaren geleden ben ik 30 kilo afgevallen, door combi lijnen en sporten. Ook in mijn dagelijkse leven ging ik het bewegen bewuster toepassen: had ik zin in ijs, dan moest ik dit maar gaan halen op de skates en max. 2 bolletjes ipv 3 etc.

    ik begrijp heel goed dat het moelijk is om in beweging te zijn als je op de vrachtwagen zit. Zijn er niet meer mensen die er last van hebben? Kunnen jullie niet samen dingen organiseren? Waarom zijn er geen sportfaciliteiten bij truckerstops, zijn er niet meer mensen die een ommetje maken? (na verloop van tijd kun je zelfs minutenloopjes inlassen. Gewoon beginnen met ff rennen naar de eerstvolgende boom of zo….dan weer lopen, dan weer stukje joggen etc. Je gaat zienderogen vooruit! Zijn er voldoende douhegelegenheden? Want op een gegeven moment wil je steeds wat langer hardlopen! Het fijne van lopen is dat het maar kort hoeft te duren, je bent er geen uren aan kwijt…
    Ik heb zelf door het hardlopen het meeste gewicht verloren en je voelt je vrij en blij ( net als bij motorrijden bv)
    (helaas geblesseerd, omdat ik wel erg vaak en ver en steeds sneller wilde lopen en toen ben ik plotseling stil gaan zitten en eten, hup kilo’s eraan, stom, maar ja, nu ga ik er weer voor)

    beste mensen, allemaal veel succes!!!!!!!!!!!!

    groetjes, marjan

    Ook ik kom gigantisch aan als ik niet sport, want het werkt bij mij dubbelop: ik verteer alles langzamer, maar ik heb ook nog eens meer zin/tijd om te eten! (het zit je toch niet in de weg…)

    Misschien moet je eens proberen, om samen met je man te starten met een wandeling, voordat jullie gaan eten en eentje daarna. (Dan weet je dat je je niet vol moet proppen)

  21. Halllooo Lieve sapkuuders, het is vandaag me 4de dag. heb gisteren bij een verjaardag gezeten die savond met ze alle gingen eten. Ik ben gewoon gebleven. de soep en de broodjes waren heeeeeeel verleidelijk maar heb het niet gedaan.Ik voel me vandaag super goed en ik hoop dat dat aanblijft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik savonds heel erg moeilijk heb…lekker chipie of chocolade..tostie hmmm maaar dat wacht dat eten. Over 10 dagen is dat er ook nog allemaal. Jjaaa EERST opbouwen…wanneer vielen jullie eigenlijk het meest af? aan het begin of aan het einde? Kuss Ais

  22. Pfoeeeeeeeeee, 13 dagen….dat ga ik niet trekken hoor….niet dat ik me slecht voel maar 13 dagen niet eten lijkt me in mijn ogen ook niet echt gezond…je legt gewoon 2 weken je stofwisseling stil! Hoeveel ben je al kwijt Marja?….

  23. goedemorgen allemaal. dag 13 poe poe. begin t nu toch wel n beetje zat te worden. wil eigelijk wel doorgaan tot de 15de. maar beloof niks. heb vanmorgen nog voor 2 dgn klaar gemaakt dat gaat zeker op. heb wel voor de zekerheid mn opbouw spullen in huis gehaald. de gedachten dat r ongeveer 2kg bij komt als je normaal gaat doen staat me ontzettend tegen. daarom ga ik ook door. en wat mij ook sterkt ben jij DAATJE. ik heb zoiets van samen uit samen thuis. jij geeft mij ook de kracht om door te gaan. maar donderdag is echt mn laatste dag want ik moet nog 3 dgn opbouwen en dan is t maandag en moet ik werken. dus zie dit ook als mn laatste kans want loop nu nog thuis . ja en wat zeur ik nou ik ben nu bezig dan ga je toch door. nou tis nu bijna 12 uur ga maar ff dat sapje drinken dat ik nu eigelijk niet meer lekker vind. gatver ik zit mn verhaal ff na te lezen wat n zeur ben ik lijkt wel of ik zwaar deprie ben. nou ben t gelukkig niet hoor …………IK GA DOOR IK GA DOOR YES!!!!!!!!!

  24. Ben nu op dag 3 en heb eigenlijk nergens last van, heb het idee dat mijn darmen al leeg zijn, is dat normaal?…. Ik krijg die 1,5 liter sap niet weg op een dag hoor….wel heel veel water en thee! Heb ook t idee dat mijn broeken nu al losser zitten, zal wel psychisch zijn….;-)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie