Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!

17.778 reacties

  1. Hoi allemaal.

    Ik heb mijn lunch overleefd. Ik ben om te beginnen expres te laat gekomen met de smoes dat ik last van mijn darmen heb en dus niet op tijd van huis kon. Toen gewoon erbij gezeten met koffie en het ging, want toen ik binnenkwam was alles al in volle gang en het zou eerder vreemd geweest zijn als ik me nog aangesloten had. Pufff dat heb ik gehad. Nu heerlijk doorzetten tot volgende week als ik op vakantie ga. Deze week heb ik al vrij en ik ga het hele huis schoonmaken: gordijnen wassen, verven in de badkamer en het toilet. Nog wat vakantieboodschappen doen enz. Flink druk dus, maar dat is goed, want dan heb ik geen tijd om aan eten te denken. Je houdt er wel veel tijd aan over hè, want je hoeft niet te gaan zitten om te eten en ik kook heel makkelijk voor de anderen (allemaal eenpansgerechten met kant-en-klaar gesneden groenten).
    Wouw Marja, jij mag inderdaad niet meer terugvallen hoor. Je moet misschien zeker een schoteltje gaan pakken i.p.v. een bord en bij elke stop veel water drinken zodat je al een beetje vol zit. Het is zo knap om zoveel af te vallen en het is zoveel mooier en beter voor je. Jij gaat het gewoon nu volhouden om zo te blijven, daar gaan we voor zorgen!!
    Ik was gisteren als een kind zo blij met mijn 2,5 kilo en dat stimuleert enorm.
    Succes weer vandaag en die tip van die ijsjes ga ik zeker uitproberen: LEUK!!

  2. 6de dag vandaag! Het einde komt stilaan in zicht… Hopelijk hou ik vol, want gisteren werd het nogal ijl in m’n hoofd. Oh ja, ik heb een tip: als het vloeibare sap tegensteekt, kunnen jullie er ijsjes van maken, gewoon het sap in ijsvormpjes gieten en enkele uren later heb je iets om aan te sabbelen! Tot morgen mensies, succes nog.

  3. Voor Prescilla: Ik heb wel eens gelezen over ‘bitterzout’. Volgens mij geen verslavend effect. Je kan het kopen bij de apotheek. Het schijnt heel vies te zijn!

  4. Wat te doen als je er 2 dagen op hebt zitten en nog niet naar de wc bent geweest…? Groene poeder helpt niet….

  5. ESTHER sauna weet ik hoe je je dan voelt is wel heel goed om de afvalstoffen af te voeren via zweten.en daar ben jij nu op t moment mee bezig. je kunt t allicht proberen je kunt r zo uitstappen als t niet gaat. ik weet wel dat t heerlijk is om onder de zonnebank te gaan. daar krijg je energie van en die warmte kunnen we ook best gebruiken want ik heb t dus gewoon al 12 dagen koud wat voor weer t ook is. ik zou zeggen probeer t gewoon. wil t wel horen of t lekker is dan ga ik vd week ook lekker met mn dochter. kan nu nog want ik heb nog maar 1 week vrij .

  6. Tja, we zullen zien…..moet helaas gewoon werken en morgen ook nog maar heb al besloten vanavond helemaal niks te doen. Zou de sauna goed zijn wanneer je met een sappenkuur bezig bent?….

  7. ESTHER ja de moeilijkste dagen is voor iedereen verschillend. denk dat jij er nu z’n beetje in zit. ik had t op dag 8 ook nog ff moeilijk sávonds. maar echt de moeheid en flauwtes zo rond 3 4 a5 dagen. dan is t ook n kwestie van doorzetten als dat voorbij is heb je t ergste gehad. je moet je r n beetje bij neerleggen als je zón dag hebt beetje rustig aan doen ff naar bed of douche. weet alleen niet of dat in jouw situatie kan natuurlijk.je moet eigelijk alles op t laag pitje zetten. probeer je r wel doorheen te slaan. en wat heel erg help is ff deze site bezoeken. kun je lekker ff je ei kwijt en klagen met je lotgenoten dat is echt werelds. maak je niet ongerust het hoort erbij maar t gaat echt over hoor. gr marja en succes he?

  8. Ik drink toch erg veel thee moet ik zeggen, zit nu op dag 2 en mijn darmen zijn voor mijn gevoel al helemaal leeg….Ik had vanmoregn na t opstaan gewoon een glas sap moeten drinken voordat ik allerlei actie ging vertonen…t gaat nu wel beter. Wat zijn de moeilijkste dagen?

  9. haalo allemaal hier ben ik weer zit op dag 12. ESTER denk dat jij vocht tekort komt je moet wel minimaal 2 liter water drinken hoor. en DAATJE over mn kleding hoef ik me eigen niet ongerust te maken toen ik 42 kg kwijt was en maat 58 had heb ik t leger des heils gebeld en alles weggedaan. stukje bij beetje nieuwe kleren gekocht en in turkye natuurlijk ook(lekker goedkoop daar)en trok ook stiekem mn dochter dr kleren aan. totdat ik weer ging groeien. toen ging t natuurlijk weer geld kosten(kleren te klein) ja en toen moest ik mn eigen dus weer zorgen gaan maken (dat kost n geld)je vroeg hoeveel kg eraangekomen was nadat ik 42kg kwijt was. nou dat was binnen n half jaar 20kg niet normaal he? nou moet ik je ook vertellen dat ik wel n levensgenieter ben die dr beperkingen niet kent. als ik 1 week op de vrachtwagen zit dan moeten we soms 24 uur achter elkaar rijden en stoppen alleen om te eten dan groei ik 2kg per week. je hebt natuurlijk helemaal geen beweging en daarbij komt dat t eten in frankrijk ook zo lekker is en de rode wijn natuurlijk. je mag zelf je bordje opscheppen maakt niet uit hoeveel keer je dat doet. en verdorie mijn bordje is altijd te klein hij loopt altijd over. denk dat ik voortaan maar n schotelje neem. dat moet ik echt gaan leren na de kuur. je hebt na de kuur echt maar n heel klein maagje je kan dan eigelijk niet veel eten zit heel gauw vol. maar ik mis dat seintje waarschijnlijk altijd. toen ik zo zwaar was heb ik gezworen dat dit me nooit meer zal gebeuren nou ik heb t gezien t sluipt er zomaar in. maargoed ik doe t allemaal zelf. ik heb t mezelf nu ook weer voorgenomen. ben verdorie 42 dan moet je toch oud en wijs genoeg zijn om jezelf te kunnen beheersen. maargoed ik weet gelukkig waar de fout zit nu alleen nog ff in de praktijk brengen. nou ik spreek jullie vandaag misschien nog wel. ik ga ff wassen en strijken voor mn kostganger die bij ons in huis is.(lekker boeiend) succes allemaal en daatje laat ff weten hoe je lunch was ben benieuw.

  10. Heel leuk dit gastenboek. Ik heb wel eens eerder een vastenkuur gedaan en had eigenlijk geen uitlaatklep. De meeste mensen geven allerlei commentaar en goede bedoelde ongevraagde adviezen. Dat vind ik heel vervelend, want het is best zwaar om zo’n kuur te volgen.
    Ik ben gisteren begonnen. Had alleen wat hoofdpijn, maar het viel eigenljk wel mee. Ook vandaag voel ik me wel goed. Alleen een beetje zweverig.
    Het aller vervelendste van de kkur vind ik dat je zo gaat stinken uit je mond.
    Heeft iemand daar een tip voor?

  11. Ester: ik ben soms wat zweverig ’s avonds, maar dan neem ik nog een glas sap en dan is het over. Doe je wel genoeg siroop in je drankje? Iets meer wil dan misschien wel helpen.
    Ik heb me vanmorgen weer gewogen (ja, ik kan het niet laten om mezelf af en toe een kietel te geven), en ik ben al 3 kilo kwijt in totaal. Yes!!! IK ben helemaal gelukkig. Wat kan een mens toch gelukkig zijn met minder hè.
    Hé Marja, moet jij niet allemaal nieuwe kleding kopen straks of heb je nog hangen van toen je minder woog. Je ben toch niet al die 42 kilo’s er weer bijgekomen de voorgaande maanden? Ik vind dat zo ongelofelijk veel zeg en zo knap om zoveel af te vallen. Kan me gewoon niet voorstellen hoe dat voelt om zoveel kwijt te raken. Ik heb wel een vriendin die stevig te zwaar was en veel afgevallen is, maar zij wil tegen niemand vertellen wat ze woog en wat ze nu weegt. Ze is bijna 35 kilo afgevallen (dat wilde ze wel vertellen) en ik vind dat zo knap dat je maand in maand uit met hetzelfde eten toe kan en nooit eens uit de band springt.
    Jammer dat we niet als hobby hebben om op worteltjes te kauwen hè (hihi). Ik vind worteltjes best lekker, maar als ik iets lekkers wil, is dat niet het eerste waar ik naar grijp. Moet misschien wel, maar hoe verander je zoiets?
    Ik ga zo heerlijk naar mijn lunch en jullie horen morgen wel hoe het afgelopen is (goed natuurlijk, want ik ga ervoor!)
    Succes allemaal vandaag en ik denk aan jullie (oeps ik voel toiletdrang….gaaaaaaan)

  12. Goeiemerege everybody Esther, dat lijkt me toch niet goed als je je hondsberoerd voelt moet je stoppen, misschien niet de juiste tijd voor jou of zo, wacht nog even af maar als het zo blijft lijkt het me verstandig om te stoppen.
    Dit is mijn laatste dag en ik voel me super, heb geen honger meer geen zin in eten en ook het sap vergeet ik soms. Heb vanmorgen bij de huisarts mijn bloeddruk laten meten want die was 2 weken geleden 195/100 en nu….130/80 dat is toch ook super of niet! ik zie wel een beetje pips in m’n gezicht en je ziet echt dat er kilo’s af zijn. de laatste dagen gaat het met onsjes maar we gaan door!
    Ik heb me zel vanavond een wijntje beloofd…want dat heb ik het meest gemist!
    Daatje ik ben ook van de drop errug he! de lekkerste bonbons of taartjes laat ik onaangeroerd maar zet geen drop voor mijn neus daar kan ik echt niet vanaf blijven. ook kaas vind ik superlekker en..paprikachips..en allerlei soorten drank bier sherry wijn whisky likeur zo heeft iedereen zijn zwakke punten.
    Gisteren heb ik voor 3 vrienden gekookt en zat ik zelf met m’n sapje het commentaar was niet van de lucht. Vanavond komt er een collega van mijn man eten, ik maak mijn borst maar vast nat. gelukkig staat Geer (man) achter me. Vanavond ook nog een motortoertocht met onze club en daarna mijn wijntje….of misschien toch maar niet ik laat het jullie nog weten, allemaal vol houden vandaag en in het weekend ook veel sterkte.
    ik moet nog 2 weken werken voor ik vakantie heb. werk bij een hak-breek en sloopbedrijf als secretaresse een echte mannenwereld dus.

  13. Nou Daatje, het gaaaat….haha Ik ben met me 3de dag bezig..En ben gewoon nog aan het werk en dan heb je fijn lunch pauze. Ik ben al 2 dagen gewoon naar het bedrijfs restaurant gegaan met me collega’s. Ik met een glas water en hun allemaal lekkere dingen. Zelfs een broodje ham lijkt nu heeeeerlijk. Maar ik wil afvallen dus ff 8 dagen door bijten. Volgens mij gaat het best lekker..Ik heb me alleen niet gewogen want dat probeer ik altijd te vermijden. Dus nu heb ik dat ook niet gedaan. Ik zal het vast merken aan me kleding. Alleen die sap gaat me nu wel tegen staan hoor….DIE NASMAAK! Naja…Ik wil het ik wil het. Mensen wat ben ik trots op jullie allemaal die het allemaal volhouden. Ik hoef vandandaag alleen tot 11 uur tewerken kan ik mooi me huis doen vanmiddag lekker afleiding.
    Mensen heeel veel sterkte weer vandaag..Ik denk aan jullie! Grzzzz

  14. Hoi Marja (en anderen)

    Ik ben een beetje laat, want ik had heel hard gewerkt op de computer aan iets wat morgen af moet zijn en toen was ik uiteindelijk de hele boel kwijt. Dat was zo vervelend en ik baalde stevig en toen wilde ik eigenlijk mijn man roepen om de koektrommel. Maar … ik heb het niet gedaan! O wat had ik toen een trek in iets te snacken. Ik houd ook wel van kaas, maar mijn grote valkuil is drop. Ik eet soms de hele dag door drop, voor het eten, na het eten, ’s morgens, ’s middags, ’s avonds, altijd maar drop. Ik heb het nu wel in huis, maar er nog geen 1 genomen. Vind ik ook wel knap van mezelf.
    Goed idee van die zonnebank. Ik heb zo’n kaart met nog zeker 5 strips erop, dus ik ga van de week ook maar eens een afspraak maken. Heerlijk. Ik heb vanaf morgen vakantie, dan ga ik heel hard werken in huis (gordijnen wassen, verven in het toilet en de badkamer en nog zo heel veel plannen). Ik wil namelijk na de vakantie niet direct weer heel veel te doen hebben, dus even vooruit werken. Vandaag heb ik veel gelaxeerd (raar hè dat er dan nog zoveel komt, wel veel vocht), dus dat luchte lekker op.
    Wat een heerlijk gevoel eigenlijk om zo leeg te zijn.
    Morgen mijn lunch (met fles op toilet, ik zal aan je denken). Ik ga me vast inbeelden dat mijn darmen van streek zijn, zodat ik het morgen zelf geloof.
    welterusten en tot morgenavond
    Hoe is het met de rest van de kuurders???

  15. hoi DAATJE dank je wel ik vind t zelf ook geweldig ben heel trots op me zelf steek me eigen n veer in mn r… eigelijk mag je pas echt trots zijn als je goed opgebouwt hebt want dat is het belangerijkst. daar staat en valt de kuur mee.en dan is het echt gedaan en goed. trouwens kauwgom suikervrij dan wel is eigelijk heel goed want het zet je speekselklieren aan t werk en die zetten weer je schildklier aant werk. als ik klaar ben met de kuur ga ik zeker contact met je houden. vind ik heel leuk. kunnen we elkaar gelijk n beetje in de gaten houden. als ik op mn gewicht ben heb ik besloten als ik maar 1 gram aankom om 5 door de weekse dagen de kuur te volgen. maar hoop niet dat t zo ver komt. maar dat zei ik ook toen ik 42 kg kwijt was en toch gebeurde t me weer. van de kaas afblijven he????? ik kom vanavond ook nog ff terug wel na 8uur want ik ga lekker op de slime-liner en tracteer mezelf n x op n zonnebankje. zal aan je denken als ik er onderlig tot vanavond

  16. Hallo allemaal.
    Allereerst Marja, ik ga jou feliciteren. Wat geweldig zeg. Oeps wat een kanjer ben jij in afvallen. Ik hoop zo voor je dat je het nog vol weet te houden en dat je die mooie jas aankan na de zomer (of het moet nog kouder gaan worden, hihi) Ik vind het ongelofelijk knap, echt waar!!!! Een dikke felicitatie van alle mensen die met je meegeleefd hebben via deze site. Ik denk vaak aan je als ik het moeilijk heb en je bent echt een grote steun voor me. Als ik me niet lekker voel, lees ik even op de site en dan zie ik jou voor me en hoe je zienderogen slinkt.
    Stel nou dat je nog 5 kilo kwijt raakt na die overige 9 dagen, dan ben je bijna op je streefgewicht en kun je heerlijk trots zijn. En dan nadenken hè bij elke hap!! Eigenlijk zouden we contact moeten houden via de site ook na de kuur. Ik ga zoal gezegd op vakantie de 16e en dan blijf ik ook gelijk 5 weken weg (lang hè). In de vakantie heb ik nooit zoveel problemen met aankomen, omdat ik het meestal te warm heb om veel te eten en dan gaat het vanzelf goed. Tot nu toe viel ik zelfs vaak af in de vakantie. Ik wil eind augustus nog weleens naar de site komen om te zien hoe je het maakt. Voel jij daar ook wel voor? Houden we elkaar in de gaten.
    Maartje, wat Marja zegt klopt, je moet helemaal niets nemen dat is makkelijker dan een likje ofzo.
    Ik drink zelf wel koffie en als ik behoefte heb aan kauwen, neem ik af en toe een kauwgom (circa 3 per dag). Ik doe het puur om af te vallen, dus dat gun ik mezelf lekker.
    Wel knap dat je zover gekomen bent.
    Ik ga net zolang door als Marja, tot ik op vakantie ga. Onderweg bouw ik dan op en dan kan ik op de camping gewoon lekker eten, maar wel met mate dus en dan genieten. Oeps het water loopt me nu in de mond.
    Meiden, ik kom vanavond nog wel even langs. Sterkte maar weer vandaag en Marja, je bent echt geweldig!

  17. hoi MAARTJE ik heb vanmorgen weer voor 2dgn cs klaar gemaakt. dus die gaan zoiezo leeg. daarbij komt dat je toch wel n kik krijgt als je zoveel kwijt bent en ik wil nog minimaal 10 kg kwijt. en ook nog eens, ik moet 19 juli weer op de vrachtwagen en dan kun je dit echt niet doen met al dat laxeren. dus dit is mijn laatste kans voorlopig. en ik heb nog n heel mooi stimulans. ik had vorig jaar om deze tijd kledingmaat 58 heb toen onder begeleiding van mn arts n half jaar modifast gedaan was toen 42 kg afgevallen. kreeg toen n reisje van mn man naar turkye. heb daar n hele dure leren jas gekregen maat 38 goed he? dus nou snap je mijn motivatie wel zeker. toen ik in turkye was zijn alle remmen los gegaan was in die 2wkn 8 kg gegroeit en ben daarna blijven (VR) eten dus foute boel vandaar deze kuur . ff prestige dus. ik heb in die 10 dgn echt niets gegeten zelfs mn vingers niet afgelik als r pindasaus ofzo aan zat. je zet alleen je smaak klieren maar in werking en dat vraagt naar meer. heb wel dagen er tussen gehad dat ik het heel moeilijk had. ben nl verslaaft aan kaas. en als je ergens dik van word is dat t wel. en die k.t kaas spookt nog steeds door mn hoofd. ik kom daar niet vanaf. ik wou dat ze t nooit uitgevonden hadden.ha ha jij moet nog 1dag he? wil wel graag weten hoe het afgelopen is met je en hoeveel je aan kg kwijt bent. heel veel sterkte nog.

  18. Marja PROFICIAT !!!!!!!! 7.5 kilo is geweldig veel in 10 dagen tijd ongeloofelijk je mag best wel trots zijn want met welk dieet zou je zoveel af kunnen vallen in zon korte tijd dat lukt alleen met een hele grote D van Dicipline
    Ben je echt nog gemotiveerd om nog 8 dagen door te gaan ik heb grote bewondering voor je!

  19. Hoi ! mijn negende dag is begonnen, nu heb ik een vraagje aan allemaal en eerlijk antwoord geven…..hebben jullie echt maar dan ook echt niks gegeten, niet een klein droog melba toastje of een proefje van het eten wat je moet klaarmaken voor man en kids? niet een slokje van het een of ander dat niet naar citroen smaakt? ik ben benieuwd, hoor graag jullie reactie

  20. hallo hier ben ik dan. vanmorgen na de 10 de dag op de weegschaal geweest. en wat denk je????????? 7.6 kg eraf lekker hoor!!! ik ben eigelijk van plan om het tot en met de 15de vol te houden. das nog 9 dgn. weet niet of ik t ga redden vindt t wel n eind. maar iedere dag is er 1 denk ik maar. heb bewust geen opbouw spullen in huis gehaald woon niet vlak bij de winkels dus dat word zoiezo volgende week denk. als ik eerlijk moet zijn is het me dit x wel meegevallen ik voel me fantastisch denk dat het ook komt door deze site. je weet dat je lotgenoten hebt. en dat miste ik alle andere keren heel erg. toen voeldik me eigen echt remie. en CINDY die uitslag op je huid is alleen maar goed. dat zijn allemaal afvalstoffen t moet r toch uit. je zult zien dat je huid na deze kuur heel mooi en schoon is. DAATJE ga vrijdag met de lunch niet je flesje sap zitten drinken hoor. anders krijg je nog allerlei vragen. je zorgt gewoon dat je flesje in je tas zit. en als je naar de wc gaat neem je gewoon n paar slokjes. eigelijk best wel lachen he? ik zie zo mezelf weer zitten op de wc. verder wens ik iedereen heel veel sterkte hoop dat t weer weer n beetje warmer wordt want dat kunnen wij wel gebruiken. heb t nog steeds heeeeeeeeeel koud. gr marja

  21. Eerste dag viel reuze mee!
    Had af en toe beetje trek, maar met wat sap was de honger meteen alweer voorbij.

    Hoop dat de overige dagen ook zo goed bevallen, maar heb daar beetje hard hoofd in.

  22. Hallo,

    Ik lees al een tijdje jullie berichten en vandaag ben ik begonnen met mijn eerste dag. Heb het vorige maand al eens geprobeerd, maar dan had ik na de 2 de dag al zoveel uitslag in mijn gezicht dat ik er toen maar ben mee gestopt. Als je voor je werk veel mensen moet ontvangen is dat echt geen zicht. Maar vanaf morgen ben ik dus 2 weken in verlof, dus we gaan ervoor deze keer! Is er iemand die daar van kan meespreken, van die uitslag? Ik hoop dat het deze keer meevalt.
    Iedereen veel sterkt gewenst
    Groetjes
    Cindy

  23. Goedemorgen allemaal! Zo ben weer gaan roken hoor. dat stoppen kan ik er nu echt niet meer bij hebben. haha. Dit is me 2de dag…hmm nog zeker 8 te gaan. Gisteravond voelde ik me verschikkelijk. Hoofdpijn en misselijk. Ik ben aan 3 x per dag groen poeder begonnen want ik ga dus gewoon zelden naar de wc. Vannacht moest ik er dus uit om te race naar de wc..wat een opluchting. Ik voel me vandaag dus veeel beter als gister. Is dat normaal? Meestal voel je toch pas de 3 en 4 dag rot? Nja ben altijd al beetje raar geweest. ben weer fijn aan het werk. Ben om 07:00 begonnen en 15:30 vrij. mensen succes ook weer vandaag en de grzzz
    Ais

  24. als ik al jullie e mail lees over deze citroensapkuur,heb ik besloten om het ook eens te proberen.ik zal wel beginnen na mijn congé,want ken je dat,een ijsje hier en een frisdrankje daar.aan iedereen die nu bezig is wens ik goeie moed.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie