Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!
Ja die beslagen tong kreeg ik ook pas rond de 7e dag en op dag 10 was ie nog steeds wit uitgeslagen. Maar nu,1e opbouw, is ie rose.
Ik moet zeggen nu ik ondertussen 2 grapefruits naar binnen heb gewerkt, sneller en meer honger krijgt. Ik verheug me nu al op mijn geraspte wortel morgen en die soep op de 3e opbouw…WOW kan er echt van dromen zo lekker lijkt me dat!!
jaaa, waarschijnlijk ben ik één en al gif héhéhé…;-))
enfin, het is echt geen luxe deze kuur, maar als het helpt wil ik het best nog eens herhalen na een nodige tussenstop al zie ik het mij in gabon echt niet onmiddellijk doen…misschien als ik terugkom…jeetje zeg!
Dag 4: Vandaag voel ik me heel goed. Ik merk nu zelfs dat ik me al te vol voel om al dat sap te drinken op 1 dag. Water drink ik wel heel veel.
Bij mij komt die aanslag op de tong meestal bij dag 4 a 5 en is dag 9 of 10 weer weg. Misschien is je lichaam te vervuilt. Dan is het raadzaam om het volgende maand weer te doen (als het je echt om het ontgiftigen gaat).
Wanneer verdwijnt die beslagen tong, weten jullie dat? Ik heb het nu al sinds twee dagen…is ontgiftiging dan nu pas in gang geslagen?? (dag 7 en 8)
Mijn laatste dag! Heerlijk. Vandaag mag ik mijn groentesoepje, ik ga hem zo maken, lekker met verse kruiden. Iksnak naar iets hartigs!
Ik ben bijna zes kilo afgevallen in totaal. Mijn eczeem lijkt wat minder nu. Ik zal over een paar dagen nog eens melden wat het uiteindelijke resultaat is. Allemaal ontzettend veel succes en doorzettingsvermogen gewenst!!
Dag 8. Niet te geloven. Ik sta wel een beetje versteld hoe mijn lichaam het trekt, al moet ik toegeven dat het nog niet op en top is met mijn alertheid. Ik heb zweertjes in mijn mond sinds gisteren, spierpijnen en duizeligheid….pffff, maar goed, ik verheug me wel om mijn lichaam terug wat bouwteentjes te geven einde van deze week, al is het maar een miezerige grapefruit….Gisteren terug callanetics gedaan. Ik doe er nu ruim een uur over, ben echt een beetje moe, misschien omdat ik heel de dag op bureau zit….?Ach, sorry voor dit zwakke moment maar ik baal ook wel even…waarschijnlijk gaat het straks weer over…jullie horen nog van me (als ik niet flauwgevallen ben ondertussen ;-))!
Joehoe allemaal, na mijn enorme saaiheids dip van gisteren, voel me ik alweer veel beter. dag 7 vandaag en dat is een prettig gevoel. Ik ga straks heerlijke bio sinaasappels inslaan en wellicht ook wel een grapefuit, dat klinkt zeer goed!
Beetje variatie doet wonderen.
Ik drink inderdaad zo’n glas ook in 1 keer leeg, met een flesje drinken helpt ook. En inderdaad je neus dicht of gewoon even niet ademen…….
Dank voor de tips qua stomen, ik heb geen magnetron maar ik verheug me alweer op mijn eigen gemaakte salade’s en thaise groente wok gerechten….mmmm
En het recept voor koude gazpacho soep ligt al klaar, heel licht en heel gezond.
liefs mariette en voor alle citroen kanjers, veel succes vandaag.
Goeiemorgen allemaal, vandaag begint mijn eerste opbouwdag. Gisteren al handsinaasappels in de AH gekocht en toen ik er vanmorgen aan begon: BAH!Wat zijn die droog en vies zeg! Gelukkig ben ik vandaag vrij en ben naar de Turkse groenteboer gereden en heb daar grapefruits gekocht, dat vond ik toch wel een erg goed idee. Ik moet zeggen; dat smaakte me 10x beter!! Daarna nog zo’n glas ahorn(wat me nu wel de neus uit begint te komen..) en een glas water om de smaak weg te spoelen zoals ik altijd doe. Zit er aardig vol van. Ga ik zo ook nog ff een paar sinaasappels persen. Ik heb het gevoel dat ik ook daadwerkelijk nu wat in mijn buik voel liggen. Valt best zwaar zo’n grapefruitje. Als je na je 3 opbouwdagen nog een beetje “low calorie” wilt eten, dan moet je die bakjes van AH eens proberen. KOKEN & STOMEN heet het. Je hebt vele variaties van nasi tot spaghetti en kip met aardappeltjes en groenten tot vis. Voor elk wat wils. Je zet het in de magnetron en in t midden zit een ventiel die op een gegeven moment omhoog schiet en op die manier wordt het eten gestoomd. De calorieen verschillen van 75 (per 100gr) tot en met 130. En de bakjes zijn 450 gr. Alvast een tipje. Zondag is mijn eerste “eetdag” dus zoals je begrijpt heb ik al goed na lopen denken wat ik wil eten, maar dan wel nog zo mager mogelijk. Zit nu op de 57 kg en dat wil ik graag zo houden! Nog een tipje voor de beginners die het ahornmengsel vies vinden: in 1x opdrinken en niet ademen tijdens het drinken en daarna een glas water. En dan ong een minuutje lang door je neus ademen. Werkt echt! Nou mensen,ik geloof dat ik weer genoeg heb gezegd voor nu. De moed erin houden allemaal he!!!
hallo allemaal, avond van dag 6 en ik moet zeggen, ik heb het even gehad…..vind het ook zooooo saai. heb serieus net in een kookboek zitten bladeren om te kijken wat ik allemaal wil gaan maken terwijl ik niet een zo’n enorme koker ben, haha, nou ja, wie weet, na deze tien dagen, een nieuwe roeping voor mij…….
ik voel me echt een duffe doos gewoon en ben vandaag gaan sporten (viel niet mee….) en toen ik thuis kwam had ik zo’n zin om gewoon iets te eten, echt, een stukje augurk zou al lekker zijn…nou ja, morgen nog en dan vrijdag een sinaasappel….ik ben gek op fruit dus ik verheug me.
Voor iedereen sterkte en we houden vol!!!
Tot mijn grote verbazing mis ik het roken nog het minst van al mis- zo’n kuur zorgt er wel voor dat je prioriteiten weer duidelijk gesteld worden: sigaretten en alcohol? Who cares! I want FOOD!
Hanna,
Ik wilde nog zeggen dat ik het enorm knap vind dat je niet rookt! Ik rook zelf niet, maar weet uit mijn omgeving hoe moielijk het kan zijn. Dus voor jou een dubbele prestatie! Hou vol!!
Cricri ik zie dit ook als onder andere een stapje naar gezonder eten en leven.
Ik zou ook enorm balen als die kilo’s er zo weer aanvliegen. Ik hoop nu wat minder gedachteloos van alles in mijn mond te stoppen.
Hanna, SAAI he, vreselijk. Ik heb acht dagen sap gedaan en bouw op sinds dag negen. Dit is dus dag tien, mijin tweede opbouwdag. ik vind de opbouwdagen eigenlijk net zo moeilijk als de sapdagen. Dat komt ook ondat ik niet van fruit hou dus dat is niet echt een tractatie voor me.
Ik ben steeds verbaasd hoe groot deel eten en drinken van mijn (sociale) leven uitmaakt.
Heb deze afgelopen 10 dagen dan ook weinig sociale dingen ondernomen. Wel blinkt mijn huis helemaal en heb ik alle achterstallige administartie gedaan, alleen daar was het al goed voor!!!
Succes allemaal, en denk bij een moielijk moment aan de momenten waarop je je juist heel sterk voelde, dat hielp bij mij in ieder geval.
Hallo- Ben jullie al een tijdje aan het volgen, maar heb zelf nog niets geschreven. Ik ben bezig aan dag 6, en het hangt me behoorlijk de keel uit. Ik vind het niet zo verschrikkelijk moeilijk allemaal, maar wel ongelooflijk SAAI.
Ik ben voorlopig van plan me aan de minimuminterpretatie van die ’tien dagen’ te houden- te weten, 7 dagen uitsluitend sap en vanaf de 8ste beginnen opbouwen (want dat lijkt me ook nog geen echte luxe).
Tenzij iemand me van het tegendeel kan overtuigen?
Ben enerzijds best tevreden over mijn ‘prestatie’ tot nu toe, maar vraag me op andere momenten wel af waar ik mee bezig ben, en waarom ook weer?
Heb ook in geen 6 dagen een sigaret aangeraakt, en dat is voor een verstokte rookster zoals ik niet niks!
Voilà, ik had gewoon effe zin in een babbel met lotgenoten. Keep up the good work!
Dag 3: Het gaat wel redelijk. Niet echt een honger gevoel maar meer trek in een andere smaak dan het citroensap-mengsel of de kruidenthee.
Sylvie bedankt! Ja, ik dacht ook wel dat het ongeveer op hetzelfde zou neerkomen maar wou toch even polsen aangezien die samenstelling (qua vitamines en zo) misschien anders was tussen sinaas en grapefruit maar idd als het om de vezels gaat, zit ik wel ok. Maar goed, zo ver sta ik dus nog niet (zucht)…
Ik ben wel van plan om daarna echt op mijn voeding te letten en de rest van de kilootjes eraf te werken met gezond eten en sport. Deze citroensapkuur is eigenlijk voor mij een soort voorbereiding daarop. Ik hoop dus ook dat ik na het opbouwen niet alle kilo’s er terug aan zie vliegen, dan zou ik echt balen…het gaat zo lekker nu…maar natuurlijk ben ik bewust dat het daarna pakken langzamer zal gaan maar dat is misschien best gezonder dan crash diëten…vind ik maar niks! geniet van je worteltjes zou ik zo zeggen ;-)) krijg je mooie oogjes van! ;-))
Cricri volgens mij mag je best een grapefruit ipv sinaasappel want zoals ik het begreep gaat het om te wennen aan de vezels, en dat is volgens mij hetzelfde.
Ik zit op mijn tweede opbouwdag vandaag, heb al een appel op…Over een uur mag ik mijn wortelsalade..mmmmmm
Hallo Allemaal,
Heb de kuur 10 dagen geleden gedaan, heb mij keurig aan de opbouwdagen gehouden, daarna gewoon gegeten , ontbijt,lunch en diner, was 5.5 kilo afgevallen daar is weer 2 kilo bijgekomen( darminhoud) voel me echt prima ga veel bewuster met eten om daardoor blijf je echt op een goed gewicht, deze kuur doe ik 2 keer per jaar , heel goed voor je geest en natuurlijk je lichaam.
Heel veel sterkte allemaal!!
Dag vrienden! Dag 7 is aangebroken. Gisteren heb ik inderdaad moeten toezien hoe mijn vrienden zich tegoed deden aan het vettige spul in de fastfoodketen, en wonderlijk genoeg, vond ik het echt niet zo erg. Ik stelde me al die frieten en hamburgers als een zootje vuilnis dat ons lichaam volledig in onevenwicht brengt en plots zag alles er minder smakelijk uit en kon ik ook genieten van mijn…sapje haha! De film was leuk (een beetje bij de haren getrokken), goed gecast: The Interpreter met Nicole Kidman en Sean Penn. Spijtig dat Afrika weer zo geweldadig werd afgespiegeld maar ja, ik kom net terug uit Congo en het is wel degelijk geen lachertje, die corruptie allemaal… In juli vertrek ik naar Gabon en het schijnt daar toch veel rustiger te zijn. Kan ik wat relaxer onderzoek gaan doen (ben antropologe by the way).
Hier alles goed. Vandaag op de weegschaal gaan staan: 79 kilo. Als ik besef dat ik amper een week geleden tegen de 85 aanleunde, vind ik het toch een goeie prestatie. Wat me vooral blij maakt is dat ik veel minder vocht blijk vast te houden. Ik voel me fitter en strakker inderdaad, al duizelt het wel af en toe hoor. Ik heb ook na het werk een lange wandeling gemaakt en genoten van de blauwe lucht, de natuur, en het gevoel met een ‘lichtere’ tred door het leven te gaan….wat mij betreft haal ik dag tien en dan ga ik opbouwen. Ik heb trouwens nog geen antwoord gekregen op de vraag: Mag ik grapefruit ipv sinaasappel (mijn maag verdraagt echt geen sinaasappels) ??? Advies welkom!
o o o wat ben ik blij, dag 10 is aangebroken en wederom lekker weer! Dag kan niet meer stuk!
GoodMorning everybody, de zon schijnt, ik ben alweer lekker twee keer naar de wc geweest en het eerste drankje zit erop, yes.
Ik ga lekker naar het strand….(sorry werkende mensen) en ik neem mijn sappie mee. Ja, zei mijn zus, en dan gaan we lekker lunchen op het strand…HE JA, zei ik…….
Enorm over eten gedroomd en gister er ook veel over gepraat, heb helemaal zin om straks veel te gaan koken, vooral thais eten krijgt veel aandacht. Krijg opeens allemaal lekkere recepten van iedereen…nou ja, ik vraag er zelf om hoor, ha ha.
Geniet van deze dag, succes allemaal en luister gewoon lekker naar je zelf.
veel liefs mariette
Hallo Allemaal,
Dag 8. Ik lees in jullie stukjes ’s morgens niet of weinig eten en de lunch ook weinig. Zelf heb ik er ook moeite mee. Ontbijt en lunch moeten juist goed zijn en avondeten weinig. In feite verbrand je ’s avonds niet veel meer en dan komt juist het gewicht er aan. Goed genoeg over hoe het zou moeten. Ik voel me goed en mijn gewicht staat praktisch stil. Donderdag laat ik me lekker masseren. En vrijdag is de laatste dag.
Iedereen veel succes en volhouden.
Zo wat een hoop berichten vandaag, jeetje! Leuk om te lezen dat er weer zo veel mensen bij zijn gekomen. 5 dagen sappen lijkt me ook niet echt effectief nee. Zeker niet als je leest in t boekje dat het korter dan 5 dagen geen zin heeft. Ik vind ook inderdaad dat je de periode die ze na de opbouwperiode beschrijven, niet al te nauw moet nemen. Natuurlijk moet je zoveel mogelijk volkoren producten enz. eten. Maar niet je ontbijt en lunch overslaan! Verder de dingen die hij tijdens de kuur en opbouwperiode bespreekt zou ik echter wel goed opvolgen. Ze zitten hier nu naast mij pizza te eten…hmmmmm… Nog even volhouden en dan kan ik ook weer wat vasts eten. Succes weer allemaal
Ik heb net het toppunt van saai zijn ervaren….een glaasje spa rood (met citroen!!) op een waanzinnig terras aan het water in de zon…..overal blokjes kaas, bittergarnituur, rose per fles en bakjes olijven…..en toch voel ik me heerlijk en heelrijk.
Heb vandaag geleerd dat drie kopjes koffie heel goed zijn….zo veel waarheden zo veel mensen, zo veel lichamen en zo veel manieren van gezond leven.
Ik luister gewoon maar naar mijn eigen lichaam en dan komt alles goed ( :
Ik wens jullie allemaal een top avond, liefs mariette
Ik vind het een prima kuur hoor, maar ik ga echt niet al hun suggesties opvolgen. Wat ze bv. schrijven over een normaal voedingspatroon:
“Als ontbijt vraagt het lichaam niet meer dan vruchtesap. Hebt u daar geen trek in, dan kunt u een beetje warme pepermuntthee drinken. De lunch kan eventueel weggelaten worden. Vaak zijn een paar vruchten voldoende. ”
Dus eigenlijk hoef je niet te ontbijten en niet te lunchen. Nou, dat lijkt me toch niet echt gezond..
Jongens ik kan het niet te vaak zeggen, verheug je maar niet teveel op die opbouwdagen..die stomme sinaasappel…Grrr heb zo’n zin in ECHT eten…