Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!

17.779 reacties

  1. Ik zit vandaag op mijn 5e dag en ik moet zeggen dat het wel steeds beter gaat. Wel mis het eten heel erg en dan met name vanwege de gezelligheid aan tafel. Ik wil het heel graag volhouden omdat ik nu meteen van het roken af ben. Dit mis ik verbazingwekkend helemaal niet. Hopelijk hou ik dit ook vol na de kuur. Iedereen die net begonnen is of bezig is heel veel sterkte!
    Groetjes van Jocelyn.

  2. Wat geweldig dat er een lotgenoten-site bestaat over de CSK! Ben namelijk een paar maanden geleden er al een keer mee begonnen; hield het 5 dagen vol. Om eerlijk te zijn na op blikken vol Pringels te hebben gezogen en vervolgens weer te hebben uitgespuugd… voor de smaak! Ik viel best wel af maar vloog er vrijwel meteen weer aan…. Hoe kan ik dit deze keer voorkomen? Ben nu voor 6 weken stage aan het lopen op Curacao en na deze site te hebben gevonden heb ik besloten om er voor te gaan, en af te maken! Straks weer helemaal fris naar ons koude kikkerlandje. Morgen beginnen…. Who’s in???

  3. He wat een goede site!
    Zit nu op m’n vierde dag van de kuur en voel me perfect. Mis eten wel maar dat zijn maar momenten. Slaap fantastisch! Nu nog wat afvallen want dat gebeurt niet echt. Maar doe het om te reinigen. Probleem is alleen dat ik de tweede dag van de opboufase een kerstetentje heb.. Maar voorzichtig aan doen.

  4. hey mensen ik kwam toevallig deze site tegen en zag al jullie berichtjes ik zelf ben vandaag voor de 2e x begonnen met de kuur, maar ik moet het nu alleen doen de vorige x deed ik het samen met een tante en een neef dat was een stuk makkelijker omdat je dan kan steunen op elkaar.
    nu vraag ik mij af of 1 van jullie een goede tip voor mij heeft om dit toch weer 10 dagen vol te houden , want als je het alleen doet is de drang om te eten toch sterker merk ik nu.

    hopelijk heeft iemand tips voor me.

    groetjes silvana

  5. Hallo allemaal,

    Ik ben nu voor de 4de keer bezig met de csk.
    De eerste keer vond ik het heel makkelijk de 2de keer moeilijk en de 3de en nu de vierde zijn heel goed te doen. Achteraf voel je je heel lekker, het is makkelijk om erna die vette dingen te laten staan en de eerste weken is het makkelijker om minder alcohol te drinken.
    De 3de keer dat ik het deed ben ik in totaal 9 kilo afgevallen daar heb ik helft ook niet weer teruggekregen. Ik moet nog 4.5 dagen en dan weer rustig opbouwen.

  6. Hallo doorzetters!

    Hier een berichtje van mij. Het is vandaag mijn vijfde dag kuren en het bevalt me beter dan goed! Ik had met mezelf afgesproken om na de vijfde dag te kijken en te voelen of ik door zou gaan tot de tiende dag en ik ben verheugd jullie te melden dat ik heb besloten om het tien dagen vol te houden. Ik heb echt nergens last van gehad en gewoon GEEN hongergevoel. Iets dat heel raar is voor mij want ik heb altijd trek! Fijne bijeenkomstigheid is dat ik nu tweeeneenhalve kilo ben afgevallen. Ik doe deze kuur voornamelijk voor mijn darmen maar het feit dat je er ook van afvalt komt wel ontzettend gelegen. Ik moest namelijk na ziekte vijf kilo kwijt. Ik ben benieuwd of die kilo’s ook gelijk weer terugkomen na de kuur. Ik wens iedereen die de kuur momenteel doet heel veel sterkte.

    Kus, Suzanne

  7. vandaag is mijn eerste dag Vandaag de eerste dag van mijn citroen kuur ik kom uit de nacht en het zal dus een korte eerste dag een kleine vorm van vals spelen.Maar goed ik ben nu drie dagen vrij.
    De eerste drie dagen schijnen het vervelend te kunnen zijn.Ik heb met Ger( mijn man) afgesproken dat we per dag samen bespreken hoe of het gaat en of ik de kuur een dag verleng Ik sta dus om 2:00 van uit mijn warme bedje dorstig voor het aanrecht.de ahorn siroop,limoen(zo een klein flesje en de cyenne peper erbij.
    Voorzichtig meet ik twee eetlepels van de ahorn siroop en vul het aan met water.
    Hmm een thee kleurtje, ik proef voorzichtig de smaak valt me enorm mee,vooruit ik denk dat als ik het gemend niets vind ik de citroen/limoen ook wel met bron water kan drinken en de ahorm appart.maar eerst maar eens het orginelen mengsel.dus gaat er een scheutje limoen bij.
    Ook nu smaakt het me nog goed.dus gaat de cayenne peper er door.Ook nu vind ik de smaak niet verkeerd de cayennepeper proef je overal doorheen.en blijft aan mijn glas kleven.
    In mijn keel zit een klein wondje de peter brand er een beetje in na maar verder is het goed te doen

  8. hallo medekuurders!
    ben nu in de derde dag van mijn tiendaagse en voel me tot nu toe erg goed, heb nog geen hoofdpijn gehad en voel me al een stuk frisser. echt honger of trek heb ik ook niet. gisteren zelfs patat staan bakken voor de kinderen omdat mijn vrouw ’s avonds werkt!
    morgen begin ik weer met werken na een lang weekend hopen dat dat ook een beetje gaat, heb n.l. een redelijk zwaar beroep (postbode). maar ik zet mijn intentie erop dat het goed gaat en dan zal het zeker zo gaan!
    eenieder die wel eens van jusmuheen heeft gehoord zal weten dat vast voedsel in principe helemaal niet nodig is, zij eet al niet meer vanaf 1993! zij leeft van “het licht” oftewel prana, levensenergie. heeft allemaal te maken met je eigen overtuigingen.
    als zij het al zolang volhoud zijn die tien dagen een eitje, daar ben ik van overtuigd!
    misschien een tip voor mensen die willen beginnen, programeer jezelf met de intentie dat het moeiteloos verloopt.
    veel liefde en helderheid toegewenst voor iedereen.
    paul

  9. Dag alle csk,ik ben vanaf de 25okt ook begonnen.
    De eerste dag was voor mij erg moeilijk,ik moest werken en om 12:00u gingen we eten en sommige aten warm eten en ik rook dus van alles en ik vond het maar al te lekker maar toch heb ik het vol gehouden goed he.
    Ik heb nu 6dgn opzitten en 3kilo kwijt.
    Ik voel me top fit en heb ons hele huis schoon gemaakt.
    Het gek is dat het eten extra lekker ruikt en ik praat heel veel over hebt met me vriend,hij verklaard me voor gek dat ik 10dgn niks mag eten.
    Ik kan niet meer uitslapen en svonds lig ik rond 11:30 er weer in me bed.
    De komende dgn is het voor mij aftellen, hopelijk ga ik matigen met eten.
    PS:ik wens degene die nog moeten beginnen of die al bezig zijn veel sterkte en doorzetten !!!!!!.
    gr adje.

  10. Ik ben nu 5 dagen bezig en ik heb het nu een beetje moeilijk…… Maar ik houd vol!!
    Ik vind het zonder cayennepoeder lekkerder, kan iemand mij vertellen waar die cayennepoeder goed voor is. Alvast bedankt.

  11. Mijn 6e dag.
    Ben ik een uitzondering? Als ik lees wat voor ellende iedereen door moet staan, besef ik dat ik geluk heb. Nergens last van.
    Het sapje vind ik lekker, ik ben 5 kilo kwijt en voel me schoon en lekker. Doorgaan is geen punt. Nu mijn (iets te dikke) man nog…

  12. De eerste dag van mijn kuur….
    Dit is de derde keer dat ik het doe.
    Heb net m’n eerste brouwsel van ahorn,
    citroen en cayennepeper op. Smaakt weer
    vies vertrouwd 😉
    Emilie, het is normaal dat je weinig fut hebt. Ik raad je aan om zoveel mogelijk te doen (wat je normaal voor je kuur ook deed). Even doorzetten… tenzij je natuurlijk half van je stokje gaat. Ben je nog steeds bezig? Sterkte in ieder geval. Groetjes, Menno

  13. Hallo,
    Ik ben van plan om binnenkort met de citroensapkuur te beginnen. Maar ik vraag me sterk af of ik het wel vol hou om niet te eten… Ik hou nl. nogal van lekker eten en snoepen!! Hoe is jullie ervaring?? valt het mee of moet ik me schrap zetten?? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

  14. wat jammer dat de datum niet bij de berichten staat, zo weet ik nog steeds niet wie er op dit moment mijn lotgenoten zijn!
    vandaag was mijn derde dag. ik voel me echt heel erg moe en heb weinig energie. voor de rest drink ik totaal 4 tot 5 liter vocht per dag, is dit genoeg??, en heb ik niet heel erg veel fut om te bewegen. probeer wel dagelijks een wandelingetje te maken, bv naar de videotheek, maar daar blijft het bij. heb bovendien vantevoren plannen gemaakt om een beetje te studeren maar tot nu toe niet gelukt….. kent iemand dit alles??

    please mail, groetjes E

  15. 2e dag van de kuur voel me top! beetje honger gevoel maardaar geven we natuurlijk niet aan toe…. we zien wel wat er komt nog 8 dagen te gaan dus 😀 groetjes!

  16. Ik ben vandaag bezig met de 6e dag van de kuur. Ik doe de kuur al 15 jaar in het voor en najaar. Het begin blijf ik zwaar vinden, deze keer 2 dagen hoofdpijn gehad. De laatste dagen vindt ik niet moeilijk. Je gaat eten weer herwaarderen, ik speer naar lekkere gezonde recepten die ik straks weer mag.

  17. Beste csk-gebruikers,

    Dag 5. Ongelooflijk wat een stemmingswisselingen je kunt hebben. Gisteren dieptepunt: ’s avonds van ellende wat rijst gegeten! Is de hele kuur nu mislukt? Vandaag voel ik me super! Ga gewoon weer door met csk en probeer nu echt de verleiding te weerstaan. Het moeilijkste moment vind ik echt, dat ik ’s avonds sta te koken voor mijn man en kinderen en vervolgens met een glaasje drinken bij ze aan tafel zit. (aargh…wat ruikt die lasagna lekker!!) Mijn therapeut zei dat een kopje bouillon ook geen kwaad kon, wat vinden jullie ervan? Oh, ja nog een tip: Drink het mengsel met een rietje, dit voorkomt tanderosie!!!!

    Groetjes Wieke (6 september 2004)

  18. Hallo,

    8e dag. Het begint me nu een beetje te vervelen. Mooi zonnig weekend voor de deur en geen terrasje, geen rosétje. De kinderen van mn vriend komen morgen en kunnen we niet gezellig samen eten.

    Mijn vriend is solidair met mij en is gisteren ook begonnen aan een groente-sapvastenkuurtje. Heel erg lief. Natuurlijk doet hij het ook voor zichzelf. Schone lei.

    Nog een paar daagjes dus en dan opbouwen. Fysiek vond ik het goed te doen. Waar ik het meeste moeite mee heb is dus het sociale aspect. Ik voel me saai en ongezellig.

    Toch zet ik nog even door. Ik ben er nu eenmaal mee begonnen en vind het ook wel erg fijn dat ik nu 4 kilo ben afgevallen. Ik voel me ook gezond. Af en toe wel een beetje wazig.

    Ik krijg zin in sinaasappels. Komt goed uit! Nog twee dagen! MMMMMMM.

  19. Goeiedag allemaal..
    Ook wij (harm en yasseni) zijn vandaag begonnnen met de CSK. Dit is de eerste keer voor ons we zijn benieuwd!
    Was gelijk al uitgeschoten met de cayennepeper dat was al een beginblundertje. Maar we houden vol!!!!!!!!!!!!

  20. Hee Patricia,
    Ik hoop dat het een beetje beter met je gaat, nu. Ik heb in het begin ook last van hoofdpijn gehad. Volgens komt het omdat je geen koffie meer drinkt. Dit ziojn gewoon afkickverschijnselen; alle gif komt los, dus eigenlijk is het een goed teken. Veel water drinken inderdaad.

    De derde dag heb ik het vooral erg zwaar gehad doordat ik buikpijn kreeg en het erg koud kreeg. Mijn vriendje steunt me heel erg, en die heeft me meegenomen naar de sauna.

    Momenteel ben ik bezig met de zesde dag en voel me prima! Niet meer koud en geen hoofdpijn. Mijn tong is nog wel behoorlijk wit!

    Ik vind het erg moeilijk om niet te eten en af en toe zondig ik met een rijstwafel. Ook neem ik af en toe een miso-soepje. Anders houdt ik het echt niet vol! Dan maar niet perfect. Thee helpt erg goed en wanneer ik honger heb en een glas ahorn-stroop met citroensap en cayennepeper heb genomen voel ik me weer goed.

    Ook is het slappe gevoel nu over. En geestelijk voel ik me ook erg goed. Meer relaxed en sterk omdat ik het volhoud. Ook is het erg fijn dat ik 4,5 kilo ben afgevallen.

    Dussss: so far so good!

    Ben blij.

  21. Ik ben gisteren begonnen met de CSK. wat een dag ben gewoon gaan werken maar kreeg ontzettende hoofdpijn (magraine) en s’middags buikgriep, ben meer water gaan drinken. ’s avonds thuis 1 kop thee maar die kwam er net zo snel weer uit. Ben van allende maar naar bed gegaan. Vanmorgen heb ik me ziekgemeld de hoofdpijn (migraine) is nog niet weg. Ga gewoon door met de CSK.
    Maar dat is wel moeilijk als je hoofd op springen staat en je partner vind dat je moet stoppen.
    Mijn rede om te starten is dat ik al jaren last heb van spastische darmen en de hele dag moe ben. Hoop dat ik door de CSK me beter ga voelen.

  22. Ik ben nu in de 2e dag van de kuur. Het gaat op zich goed maar ik vindt die cayenne peper echt heel ranzig. Zodra ik het ruik wordt ik al misselijk en het zoutwater alternatief lijkt me helemaal niks. Wie heeft hier nog meer last van ?

    bedankt,

  23. Vandaag de vierde dag. vanochtend had ik nog maar 7 eetlepels ahornstroop. waaah!! Tot 13.00 een mix hiermee gemaakt. Toen was de winkel weer open.

    Tot nu toe gaat het redelijk. ’s avonds voor het slapen gaan heb ik het erg moeilijk. Mijn maag knort dan. Ik heb een paar keer toch een rijstwafeltje genomen en een keertje een misosoepje.

    Voor de rest gaat het goed. tandenpoetsen is een beetje ingewikkeld van een bekende die mondhygieniste is heb ik gehoord dat citroensap de glazuur op je tanden zacht maakt. Je moet dus niet meteen na het citroensap drinken je tanden poetsen. Je oet een uur wachten en daarna weer een uur wachten met citroensap drinken. je tanden hebben een beschermend laagje wat dan tijd heeft om te herstellen.

    De detox – tjee van Yogi Bhayan’s helpt erg goed.

    Ben inmiddels wel 3,5 kilo afgevallen in 4 dagen. ’s ochtend ga ik op de fiets naar mn werk (45 min) en dan is het best wel een beetje zwaar. Maar ik ga nog door. Voel me goed, geen buikkramp van de groene poeder alleen soms een beetje een honger gevoel maar veel thee en de citroensapmix helpen me over het slappe gevoel heen.

    tot later

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie