Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!
Graag gedaan 😉
Ik doe het nu voor de tweede keer en ben nu met de negende dag bezig, maar geloof me, vorige keer dat ik het deed wist ik het ook allemaal niet, hebben we allemaal in het begin denk ik!
Succes!
Groetjes, Leonie
Hoi Leonie,
Hartelijk bedankt voor je (snelle) reactie. Fijn om te horen dat ik toch op de goede weg ben. Ik blijf gewoon volhouden en zie wel hoe het over een paar dagen gaat.
Groetjes, Laura
Hallo Laura,
Het is normaal dat je diarree krijgt, dat hoort bij het reinigingsproces. Als je krampen krijgt zou ik wat minder thee drinken.
De cayennepeper hoort inderdaad ongeveer 1 theelepel op 2 liter, dat doe ik ook. Wel afgestreken! Als je dit te sterk vindt dan zou ik het wel aanpassen, maar ik zou er niet te weinig van in doen want ook de peper heeft werkingen die voor de kuur belangrijk zijn (onder andere het warmhouden van je lichaam omdat je geen voedselverbranding hebt). Je kan beginnen met driekwart theelepel en dan proberen!
Misschien dat je het dan ook beter te drinken vindt, want dat is wel belangrijk. Ik vind het goed om te doen hoor!
En dan de laatste vraag: ja, je mag zeker water drinken, sterker nog je moet in het totaal minimaal 3 liter vocht drinken. Dat is dus inclusief het sap! Ik haal dat altijd makkelijk met de kruidentheeen die ik erbij drink, maar als je die niet veel drinkt dan moet je het met water aanvullen zodat je toch minimaal 3 liter binnen krijgt.
Ik raad je aan om deze site goed door te lezen want daar staat heel veel informatie op.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes, Leonie
Hallo,
Ik ben vanochtend begonnen met de kuur. Omdat ik een nieuweling ben op dit gebied, heb ik even wat vraagjes.
Ik ben vanochtend begonnen met de laxeerthee, en die blijkt (iets te) goed te werken! Ik heb af en toe kramp in mijn buik en mijn ontlasting is erg dun (richting diarree). Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
Verder nog een vraag; hoeveel cayennepeper heb ik nodig voor 2 liter sap? Ik heb vanochtend een afgestreken theelepel gepakt, maar dat lijkt me wat te veel. De sap is erg sterk en heeft de kleur van ochtendurine (sorry, maar daar lijkt het op!). Is een halve theelepel op 2 liter ook voldoende?
Tot slot de laatste vraag; mag je naast de 2 liter sap per dag ook wat water drinken? Ik ben pas een dag bezig maar het spul komt me nu al mijn neus uit!
Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes, Laura
Beste Cyriel,
Bedankt voor je steun!! Je had gelijk, zonde om te stoppen als je nog maar 2 dagen hoeft!! Het is nu dag 7 en ik ben nog steeds bezig. Vandaag wel mijn laatste dag. Ik heb inderdaad wat meer siroop genomen en daardoor is het zwart voor mijn ogen en de duizelingen minder geworden. Ben nog wel steeds heel erg moe maar dat zal daar ook wel mee te maken hebben…
Bedankt!!!
Groetjes Margreet
Lis,
Je kan het halen bij de drogist (reform) of “de Tuinen” wel je lijstje meenemen.
Veel sterkte als je gaat beginnen.
Girbe
Zo de 4e dag zit erop en zonder problemen.
Ik heb de groene poeder van s’avonds geschrapt en neem dat nu alleen s’morgens bevalt beter.
Ook zeef in de peper voordat ik deze in de fles doe heb je niet zo’n last van al die kleine dingentjes.
Vandaag aan het sporten geweest en ook dat ging prima, heb voor aanstaande donderdag een massage in de planning staan.
Verder geen nieuws.
Iedereen veel sterkte en hou vol je doet het tenslotte ergens voor.
O ja ook mijn gewicht gaat met sprongen naar beneden, toen ik vrijdag aan de kuur begon was ik 92.5 kilo vanmorgen 88.6 dus als iemand het voor gewicht verlies ook wil proberen zeker doen!!!!
Sterkte iedereen. Girbe
Waar kun je het halen de Citroensapkuur
Hallo allemaal,
Voor mij is het nu dag 7. Ik moet zeggen dat ik het soms wel heel moeilijk vind hoor, net als de vorige keer dat ik het deed. Ik ben denk ik ook een emotionele eter, en daarnaast vind ik het lastig als ik lekkere geuren ruik of andere mensen zie eten. Ook heb ik het nu met roken, dat miste ik de eerste dagen van de kuur niet zo heel erg, maar nu wel steeds meer.
Ik ben net ongesteld geworden, en las een stukje terug dat dit niet samen mag… Klinkt heel logisch, maar ik ga het toch proberen. Ik heb nu nog nergens last van, en ik ben morgen gewoon de hele dag thuis. Dan heb ik de ergste dagen al gehad en hoop dat ik dan dinsdag en woensdag ook nog doorkom!
Nog een tipje voor iedereen: Ik heb informatie over deze kuur van een reformzaak, en daarin staat dat je de eerste dagen als je erge honger hebt een rijstwafel mag eten. Er zit alleen rijst en zeezout in en het is licht verteerbaar. Officieel mag het niet, maar als je het nou echt moeilijk vindt dan is het natuurlijk beter om een keer een rijstwafel te eten dan met de kuur te stoppen!
Groetjes, Leonie
Beste Margreet, nu je al zover gekomen bent zou het toch zonde zijn om te stoppen. Probeer dan meer sap te drinken of thee met ahornsiroop om over meer energie te beschikken. Ben vanmiddag over de kermis gewandeld en ik verzeker je ieder eetkraampje rook ik op een paar honderd meter afstand. Ik ben thuisgekomen zonder iets te nemen en dat gaf een grote voldoening, dus ik ga voor de tien dagen. HOU VOL
Vandaag is dag 5 van de sapkuur. Op zich gaat het wel goed maar ik ben erg duizelig en draaierig en heb totaal geen energie. Ik zit er dus aan te denken om te stoppen. Weten jullie of dat goed is of dat ik beter nog 2 dagen door kan gaan??
Bese Jennie, de siroop kost ongeveer 15 Euro per 800 ml bij de natuurwinkel. Dan moet je wel de c graad nemen.
Groetjes Roza
HallOw.. iedereen.. k heb 1 klein vraagje..hoe duur is de echte/gezonde ahornstroop?
kan iemand mij aub helpen! alvast bedankt
liefs jennie
Dag vijf is begonnen en ik zit op schema, geen te grote moeilijkheden. Ik ben tot nu toe 4.5 kg kwijt, wel heb ik gisteren voor de eerste keer groene poeder gedronken. De smaak had ik geen moeite mee, maar omstreeks half vijf vanmorgen moest ik naar het toilet met ongelooflijke buikkrampen en het zweet brak mij uit, zo ellendig voelde is mij, dus voor mij voorlopig geen poeder niet meer. Bijna over de helft, morgen vertrek ik voor een week met mijn werk en kan ik niet schrijven in het boek. Ik kom terug op vrijdag wat ook tegelijkertijd mijn tiende dag is, hopelijk kan ik jullie dan laten weten dat ik volgehouden heb. Tot dan.
Goede moed aan iedereen
Ik ben op donderdag 19 mei begonnen met de citroensapkuur. Bij aanvang van de kuur woog ik 53,5 kilo, vanochtend woog ik 51,8 kilo. Door medicijn gebruik was ik in 3 maanden tijd 10 kilo aangekomen. Ik heb eerst het koolsoepdieet gevolgd en daarmee ben ik 5 kilo afgevallen. Nu de laatste kilo’s met de citroensapkuur. Ik heb de tweede dag last gehad van hoofdpijn, maar dat was vandaag weer over. Ik voel me erg fit, wandel veel en vind het totaal geen “vieze kuur”. De groene poeder is goed te verdragen door het zoethout wat erin zit. Het mengsel Ahorn, citroen, water en cayennepeper vind ik ook erg lekker. Alleen de thee vind ik niet te drinken zonder suiker, dus dat los ik op door een theelepel ahornsiroop er door te mengen. Op naar de volgende 7 dagen.
Succes allemaal !
Hallo lotgenoten,
Dit is mijn vierde dag en ik moet zeggen het gaat fantastisch, mijn vervelende hoofdpijn van gisteren was vanmorgen als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik heb vandaag de ganse dag bomen gezaagd zonder mij zwak of flauw te voelen. Ik verheug mij op de dag dat ik terug mag genieten van vast voedsel, vanmorgen ging ik een grootwarenhuis binnen en mijn neus nam alle geuren veel intenser op. Dus eten van al is het maar fruit na tien dagen zal een feest worden.
Succes aan iedereen
vandaag de 2e dag en het gaat mij nog steeds goed af, vanmorgen toch maar weer de groene poeder genomen maar niet van harte.
Ik denk dat ik de groenen poeder maar laat staan en neem als ik dank dat de stoelgang niet meer zo goed gaat.
Nu gaat het in ieder geval prima.
Heb met gemak de 2 liter op en neem van tijd tot tijd een kopje thee.
Veel in beweging geweest vandaag en dat helpt voor de afleiding zeker.
Op naar de 3e dag.
Girbe
ohja, voor de ‘deskundige’ die me een antwoord op onderstaande vraag kan geven nog misschien wat belangrijke info: ben 19j jong :). ah en ik zit nu aan m’n 4de dag!
zoen,
het belgje
hallo allemaal,
ik heb twee jaar héél gezond geleefd, nu afgelopen jaar heb ik het een beetje verzuimd en een week geleden voelde ik me zo slecht in m’n vel dat ik besloot een citroensapkuur te doen. de hoofdreden is voor mij dus om mijn levensstijl via een drastische tussenfase weer naar de heel gezonde kant om te buigen.
nu ik drink zowieso bijna nooit alcohol, ik rook niet, eet van vlees enkel vis en kip. mijn probleem is (of mag ik al zeggen was?) vooral zoetigheid en brood.
dit allemaal als inleiding voor deze vraag: heeft mijn lichaam 10 dagen nodig om te zuiveren? aangezien ik misschien niet zo vervuild bén? zonee, hoelang zou dan voldoende zijn?
iedereen nog veel succes gewenst!
zoen
Hallo allemaal,
Ik wist niet wat ik las, zoveel ach-en-wee in de berichten van de deelnemers!
Het is de kunst niet te fixeren op de veronderstelde tekortkomingen; probeer te beleven dat je VRIJ bent van behoeften als koffie, zoetigheid, een vette snack. Vul je extra tijd in met extra activiteiten! Ga na de eerste drie dagen gewoon sporten – je hebt voldoende energie!
Misschien kom ik met dit praatje over als een fanatiekeling, en dat ben ik ook gedurende de kuur. Je dient volledig in dit ” proces” op te gaan, halfbakken wordt het niks (weet ik uit ervaring). Ik doe de kuur al enige jaren. De laatste jaren steeds 1 week, voorheen 10 dagen. Mestaal begin ik een maand of 2 voor de kuur met het roken van sigaretten, vind ik wel lekker in het voorjaar. Dan ben ik na enige tijd daar zo fed-up mee, dat de kuur zich alshetware aandient!
De behoefte aan nicotine houd ik dan voor ca. een jaartje gemakkelijk onder controle!
Groetjes, Hans
Dit is de eerste dag van mijn kuur en ik ben met vlagen echt supermisselijk en heb hoofdpijn. Niet echt handig als je aan het werk bent en je moet steeds naar de wc rennen omdat je denkt dat je moet overgeven… Hoop dat die misselijkheid overgaat want me tien dagen zo voelen is geen prettig vooruitzicht.
milie, mits jij al vijf dagen achter de rug hebt, kan je mij misschien zeggen of je de afgelopen dagen ook last hebt gehad van hoofdpijn? En gaat die ook weer weg?
thx
Hallo lotgenoten, dag drie is bijna om en ik heb een beetje hoofdpijn. Vandaag is ook tot nu toe het moeilijkste, want alles van droog brood tot een simpele tomaat ziet er ongelooflijk smakelijk uit. Toch ga ik proberen te volharden. Vanmorgen dus na twee dagen kuren was ik reeds 2,7 kg kwijt, dit motiveert mij wel en ook het feit dat waarschijnlijk het vaste voedsel mij na de kuur weer fantastisch gaat smaken.
Houdt vol
Hallo mensen
effe een vraag Ik woog 74 en vandaag 71 dus ben ik 3 kilo afgevallen in 5 dagen tijd hoeveel kun je in totaal afvallen? ik ben 168 lang wil tenminste met deze kuur nog 4 eraf dan zit ik op een gezond gewicht is dit mogelijk?
wie kan mijn vraag beantwoorden?
bij voorbaat dank
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie vinden het mengsel zo vies, misschien moet je eens proberen iets minder citroensap te gebruiken. De eerste dag perste ik 4 citroenen uit met 200 ml ahornstroop aangevuld met water, tot 2 liter. Nu neem ik 3 citroenen, das is echt veel lekkerder, terwijl ik best van citroen hou!
Over dat groene poeder, bij mij zit er ook dextrose in, daardoor is het misschien minder vies. Maar waarschijnlijk ook minder gezond…
En dan m’n laatste puntje: Ik heb wel eens gehoord dat je absoluut niet mag vasten als je ongesteld bent. Je lichaam heeft dan namelijk meer energie nodig.
Veel succes allemaal!