Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!

17.778 reacties

  1. Ik ben nu bezig met dag 8 en het valt niet mee maar ik hou het wel vol. Kan iemand mij vertellen wanneer je kan zien dat de reiniging is voltooid. Aan mijn tong zie ik nog steeds geen verschil.

    Groeten Walter

  2. Hallo mensen

    ik vind het heel knap voor degene die 10 of acht dagen de citoensapkuur doen.
    ik ben zelf vandaag begonnen en hoop dat ik het overleef pfff 10 dagen zonder eten hoor dat is niet niks. ik was al eerder begonnen maar toen begon ik in de avond uren te smokkelen met een kop lekkere warme chocolademelk en twee gedroogde pruimen.
    maar op die manier hield ik mezelf voor de gek dus ben toen gekapt.
    hoop dat het mij dit keer lukt ik doe het om af te vallen en te reinigen.
    er komen wel feestjes aan hoe ga ik dit vol houden?

    jullie horen nog van mij en sucses toegewenst aan een ieder

  3. Berthe,
    Leuk om te lezen dat je de kuur al vele keren hebt gedaan. Ik ben heel benieuwd geworden naar het oude boek met het hoofdstuk ‘storingszoeken’ , je loopt toch tegen bepaalde klachten aan in de 10 dagen. Jammer ook dat het in het nieuwe boek is weggelaten. Ik ben inmiddels bezig met dag 9, laatste loodjes dus. Veel succes met je kuur!

  4. Hallo,
    ik doe de kuur nu voor de 14e keer. Aanvankelijk was mijn motivatie medicijn, tegen zg. spastische dikke darm en gewichtsverlies. Die darmklachten heb ik nu niet meer. Ook omdat ik mijn eetpatroon heb veranderd. Dat gewichtsverlies is nu niet meer belangijk. Wel voel ik elk jaar (op één jaar na) de behoefte om weer te reinigen.
    De eerste twee keer waren trouwens geen succes. De darmklachten werden eerst heviger en ik kende de kuur nog helemaal niet. Bovendien schreef men toen alleen pepermuntthee voor, dus de smaken waren oersaai. Nu kan ik met veel lekkere theeen afwisselen. Daarnaast kan je ipv citroenen ook limoenen gebruiken.
    De jaren erna ging het steeds beter. De eerste drie dagen zijn altijd mijn zwaarste. Mijn valkuil was te vroeg naar bed willen. Nu weet ik dat ik lekker moet blijven sporten enzo, genoeg citroenmengsel drinken (10 tot 12 glazen per dag). Opbouwen was vaak een groot feest, smaakexplosies van de eerste aardbei en meloen etc..
    Het is nu de 7e dag. Het gaat prima. Leuk om dit gastenboek te lezen!
    Zet ‘m op allemaal.
    Ik denk dat de belangrijkste tip is om het boek (of de tekst op deze site) goed te lezen. Ik vind het dubieus dat diarree zo’n onverwacht verschijnsel is voor sommigen. Je spoelt je lijf schoon en dat ongemak hoort erbij.
    Ik heb nog een oud boek liggen waar het hoofdstuk ‘storingszoeken’ aan is toegevoegd, met verklaringen en oplossingen voor klachten. heel zinvol. (bijv. slap, geen energie…drinkt u genoeg van het mengsel?) Ik ben er best laat achter gekomen dat ik geen deel moet nemen aan het verkeer als ik aan het vasten ben.

  5. top michelle!! vind het knap. gelukkig zit ik al bij de opbouwdagen dan, pffffff!!! heb er echt zin in, maar voor de rest gaat het nog steeds prima! ik hoor wel hoe het gaat. Veel plezier dit weekend in ieder geval.
    groetjes die andere pepper

  6. Hoi Kim,

    Je hebt mij enthousiast gemaakt hoor!
    Woensdag of donderdag ga ik beginnen.
    Het lijkt mij verstandig om niet alleen de suana in te gaan, of iemand moet je in de gaten houden. Maar misschien heeft iemand anders hier meer verstand van..

    Groetjes van een Pepper

  7. Hallo, ik ben voor volgende week vrijdag gevraagd mee te doen aan een voetbaltoernooi. Ik zit dan bij opbouwdag 3. Is dit verantwoord. Ik hoor dat je juist veel energie hebt na de kuur maar kan je ook al zulke inspanningen leveren?? Kan iemand me hierop antwoord geven want ik wil heel graag meedoen en dan niet gelijk afhaken. Ik hoor wel, groetjes dan dag 5 is me weer prima afgegaan. Op naar het weekend: dat wordt het moeilijkst denk ik. p.s. is sauna geschikt tijdens de kuur of ga je dan van je stokje?

  8. Vandaag is mij 1e opbouwdag na de 10 dagen kuur. De sinaasappel smaakte goed, ookal was het geen lekkere sinaasappel. Ik ben bijna 5 kg in totaal afgevallen. Ik hoop alleen dat ik nu niet teveel bij ga komen. De laastste 2 dagen van de kuur begon mijn maag wel een beetje te knorren. Maar ik heb de kuur netjes volgehouden. Ik denk dat als je zou gaan eten tijdens de kuur je maag er ook niet tegen kan.
    Op deze site staat volgens mij ergens dat je Ahornsiroop moet verhitten tot 70C zodat het langer houdbaar is. Dat zou best kunnen bij een blik, maar ik heb bijv. een kunstoffen fles :).
    Oja weet iemand wat je na de 3 opbouwdagen kan eten?

  9. Ik ben klaar !! eindelijk op het eind kan je geen sap meer zien….
    Ik heb nog wel Ahorn over weet iemand hoelang je dit kan bewaren ??

  10. Hallo,

    Dit is mijne 2de dag van de kuur. Heb het wel tamelijk zwaar, veel honger. Alé, het honger gevoel. Maar ik probeer er mij tegen te verzetten. Ik heb gelezen dat je groene poeder moet innemen s’morgens en s’avonds voor de stoelgang. Haal je dit gewoon bij de apotheker? En is dit essentieel? Ik heb nu al voldoende stoelgang (laat ons zeggen diarree!). Sorry.

    Verder wil ik iedereen succes wensen. op naar de 10 dagen! En hopelijk zijn er toch een paar kilo af!

    Groetjes

  11. nee lolly, de bedoeling is dat je tijdens de kuur niks eet!! ik weet het is zwaar: ik zit op dag 4. Maar het gaat je helemaal lukken!! wel doorzetten hoor dat probeer ik ook. succes
    kim

  12. hallo, mag ik ook geen boterham (bruin) met light kaas eten of zo? of een toastje?
    dit is mijn derde dag !
    bedankt

  13. Ik ben op dit moment bezig met de 6e dag van de citroensapkuur, over de helft dus. Ik heb al vele reinigingskuren gedaan, maar moet zeggen dat ik met deze kuur erg prettig voel. Op naar de laatste dagen en dan natuurlijk: voorzichtig opbouwen.

  14. Lex dank je wel voor je reactie.
    Mies: roken moet je echt niet doen tijdens de kuur. Je bent juist bezig jezelf te reinigen terwijl je aan de andere kant je lichaam weer ‘ziek’ aan het maken bent! Geen aanrader dus!!! Wat betreft de kilo’s. Ik ben nu 4 dagen bezig, ben niet te zwaar en deed het echt om mezelf te reinigen. maar ben inmiddels al 3 kilo kwijt dus dat is erg fijn meegenomen. Ben er blij mee en hoop er nog meer kwijt te kunnen raken.
    succes ermee!! het is de moeite waard.
    groetjes Kim

  15. mag je niet roken tijdens de kuur?
    dat kon nog wel is een probleem worden vrees ik…
    kan iemand mij antwoorden geven… ik wil egt heel graag

  16. ik wil ook graag proberen de citroensapkuur te doen maar bij mij gaat t meer om t afvallen..
    ik ben niet egt te zwaar maar wil gewoon wat kilootjes kwijt gebeurt dat ook bij jullie?

  17. Dag 9…Gisteren besloot ik dat ik maar voor de 10 dagen ga ipv 8, ik ben nu al zo ver! Dus ook al sta ik niet in het rijtje hier tussen jullie..ik doe nog steeds mee!!!
    Ik betrap me er ook op dat ik zit te krabben. Het is verder niet echt zichtbaar ofzo. Bij mij is het ook nog niet weg. Maar aangezien een beslagen tong na 10 dagen nog kan aanhouden kan dat waarschijnlijk ook met uitslag! Ik had hetzelfde gevoel ook Maurette! Ik begin nu echt zin te hebben om het af te bouwen. En weer op te bouwen. Hoeveel dagen bouw je eigenlijk op? gr.

  18. Hoi kim

    ik zit ook op dag 3 en vind het ook wel meevallen alleen gaat de sap mij soms een beetje staan. zoals jij zegt over de groene poeder dat vind ik ook smerig, maar ik doe het in een borrelglaasje met warm water en dan in 1 keer achter slaan en dan in de andere hand een glas water om meteen te spoelen. Misschien helpt dit.
    Iedereen succes

    groetjes lex

  19. ik ga morgen beginnen en hoop dat ik het vol kan houden, maar uit de div. berichten is het alleen maar hoopvol

  20. Ik zit nu op dag 3 met mijn citroensapkuur en ik moet eerlijk zeggen dat ik bijzonder vind meevallen. Ik ben een goeie eter van nature en vind alles lekker had dan ook niet verwacht dat de eerste dagen zo goed zouden verlopen. Misschien komt de dip nog maar laten we het niet hopen. Ik moet eerlijk bekennen dat het idee dat er nog 7 dagen liggen me wel moedeloos maken!!!! Wat betreft de groene poeder: daar ga ik zowat van over m’n nek. Is er misschien een manier om het te kunnen drinken zonder er zo misselijk van te worden. Heeft iemand tips? Groetjes Kim

  21. Dag 10. Mijn laatste dag. De uitslag is er nog steeds en het jeukt inderdaad. Niet erg dat ik er gek van wordt maar ik betrap mezelf er zo nu en dan op dat ik eraan krab. Laten we hopen dat het alleen maar gooed is. Ik moet zeggen dat ik trots op mezelf ben dat ik het volgehouden heb. Nu moet ik alle gedachten aan lekker eten uit mijn hoofd zetten zodat ik niet alle kilo’s er meteen bij eet.

    Voor degenen die net beginnen: het gaat sneller dan je denkt. In het begin kropen de uren voorbij, maar na een tijdje raak je eraan gewend en wordt het [in mijn geval] een soort strijd om het af te krijgen.

    Ik heb geen aversie tegen de citroensap. Ik zie het als mijn ontbijt, lunch en diner. Het is nu bijna een traktatie tussen al het water door.

  22. William, ik zou ook willen benadrukken dat je je echt moet houden aan de voorgeschreven 10 dagen en de opbouwdagen. Langer dan 10 dagen is gewoon gevaarlijk. Het getuigt bovendien van een arrogante houding als je meent bij gezondheidsproblemen de fabrikant verantwoordelijk te kunnen houden of aan te zullen klagen. Er is in het boek over de Citroensapkuur geschreven dat de kuur maximaal 10 dagen duurt en als jij dat niet doet, is het op eigen risico.
    Succes met de kuur,
    Matthias

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie