Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!

17.779 reacties

  1. ben getopt met de kuur. na 4 dagen werd ik wakker met levensvragen en “wat is de zin van het leven”. waarschijnlijk een bloedsuikerdip maar ik vond dit heel eng, me zo labiel voelen. Daarbij had ik erg last van de gedachte: als er niks door mijn darmen gaat, hoe raken deze dan schoon. Ik ben overgestapt op een zelfverzonnen dieet van vezelrijke voeding in combinatie met het citroenmengsel. Dat betekent alleen (liefst rauwe) groente en apart fruit, aangevuld met graanproducten (bulgur of zo) en musli. van dit alles hele kleine beetjes eten, als je al 4 dagen hebt gevast gaat dat heel goed, je staat er versteld van hoe weinig een mens kan eten! Vies detail: toen kwam ik na 2 dagen een thijmtakje tegen in mijn ontlasting terwijl ik al een tijd geen thijm heb gegeten…… dus dit reinigt mijn darmen wellicht ook goed. succes aan iedereen en vooral aan gea, zet m op in je eentje.

  2. Hoi Christel
    Huiduitslag staat wel bij het rijtje ontgiftigingsverschijnselen. Zelf krijg ik ineens puistjes, heb ik anders nooit, hopelijk gaan ze wel weer weg.
    Ik las ook ergens in dit gastenboek dat bij iemand de huid er beter uit ging zien en de rimpels weggingen, nou bij mij komen die juist doordat mijn gezicht wat in gaat vallen is mijn huid wat ruimer 🙁
    Groetjes allemaal Gea

  3. hoi Carla ,
    ik zit ook op de 10e dag en ja mijn tong is ook nog steeds wit. ik begrijp het ook niet, misschien is de kuur gewoon niet geschikt voor bepaalde mensen?

    ik heb ook nog een vraagje: heeft er iemand ooit huiduitslag gekregen van de kuur? ik heb namelijk grote waterblazen op men handen gekregen en weet niet of deze nu aan de kuur te wijten zijn of niet.
    groetjes

  4. 1 1/2 maand geleden heb ik de citroensapkuur gevolgd. Dit is prima verlopen maar ik was niet ontslakt. Mijn tong was nog steeds wit na de 10 dagen. Daarom heb ik besloten om de kuur nogmaals te doen. Nu ben ik bijna op het einde en mijn tong is nog steeds wit. Hebben meer mensen dit probleem??

  5. Hoi GEa,

    het spul dat ik van de natuurwinkel gekregen heb heet: Paardebloemwortel. Het lijkten net takjes. Je moet er thee van zetten door het 10minuten mee te laten koken met water. en dan langzaam opdrinken. dit 3x per dag. Het zorgt er voor dat de ontlasting wat zachter wordt. Ze hebben tegen mij gezegt dat je er wel wat hinger van kan krijgen maar dat heb ik totaal niet zo ervaren. Je doet ongeveer 1desertlepeltje op 1 liter water. DE groenee poeder, laxeermiddel blijf je ook gewoon gebruiken. IK heb bij mij wel het iedee dat het wat geholopen heeft.
    NOu ik ben nu met mijn 9e dag bezig en moet zeggen dat ik me nog steeds helemaal goed voel. Heb nog steeds geen honger en daar ben ik blij om. Ik ben ga dus ook niet overhaast beginnen met opbouwen maar heeel rustiog aan doen. Ik ben 5kg afgevallen. ik weeg savonds altijd een kg meer dan sochtends maar dat komt waarschijnlijk doordat ik heeel veel dreink. Hebben jullie dit ook?

    succes!
    groetjes
    Rob

  6. Valt het jullie nou ook op dat nu je niet mag eten je normaal gesproken zo vaak iets in je mond stopt? Telkens als ik aan het koken ben, of brood smeer voor de kinderen valt me op dat je ongemerkt toch heel wat hapjes neemt.
    John is inmiddels gestopt op dag 4 Hij voelde zich zo beroert, slap en ziek, dat hij zonder op te bouwen gewoon weer is gaan eten en heeft nergens last meer van.
    Voel mezelf goed, merk alleen bij zwaardere inspanning (even hard doorfietsen) wel dat ik wat minder kracht heb.
    Groetjes en vooral doorgaan
    Gea

  7. Nou, de eerste dag zit er bijna op. Vandaag kon ik het prima volhouden, heb geen hongergevoel gehad maar wel lekkere trek.
    Heb vandaag ook nog 30 km gefietst. Fietsen of wandelen is echt een aanrader, dan ben je in ieder geval met iets anders bezig dan eten!
    Ik ben benieuwd hoe het morgen zal gaan op mijn werk…

    Groetjes

  8. Rob
    Wat is het voor spul dat je via die natuurvoedingwinkel hebt gekregen. Ik heb namelijk ook het idee dat er afvalstoffen niet wegkunnen, dat had ik tijdens een vorige kuur ook, en merk je al wat van het resultaat van dat spul?
    Groetjes Gea

  9. Vandaag 1ste dag. Heb de kuur een 4-tal jaar geleden al eens gedaan en vond dat het weer eens tijd werd om ze opnieuw te doen.

    Iedereen succes en volhouden.

  10. hoi iedereen!
    ik zit nu momenteel op dag 8 en tel de dage als een razende gek af… het is echt genoeg geweest voor mij. in tegenstelling van wat hieronder beschreven staat, de energie komt pas rond de 6e dag en tevens vanaf dan heb je veel last van ups en downs. de ene moment denk je, ach wat doet het, nog een paar daagjes en de andere moment wil je zo snel mogelijk alles wat je in je handen krijgt naar binnen werken. ik heb ook veel zin in alles wat lekker is,en vooral alles wat je onder de noemer “ongezond” kan plaatsen!! maar ik ben nu zo ver gekomen , ik geef niet op!
    ben vanmorgen op de weegschaal gaan staan( voor het eerst tijdens deze kuur) en ben bijna 5kg afgevallen, ook wel een leuke bijkomstigheid
    groetjes, en nog veel succes iedereen!
    christel

  11. Ik zit nu in de 7e dag van de CSK en moet zeggen dat het erg goed gaat. Heb totaal geen honger en vind het mengsel ook best wel lekker. Ik had gerekend op veel meer bijverschijnselen zoals hoofdpijn maar das tot nu toe uitgebleven. Ik heb wel moeite met naar het toilet gaan. Het het idee dat mijn darmen volafvalstoffenzitten die er niet uitwillen. Daar heb ik nu wat voor gekrgen van de natuurwinkel en daar ben ik sinds gister mee begonn en. Nu de laatste 3dagen afwachten en dan weer gaan opbouwen!

  12. Beste Anoniem
    Mijn Eega vindt het mengsel ook erg smerig en drinkt het met de neus dicht op. Zelf vind ik het wel gaan, maar drink het altijd warm (even opwarmen in de magnetron) koud vind ik het ook niet lekker.

  13. Ik vind die cayennepeper ook erg branderig, doe er ook niet zo heel veel meer in. Zit nu op de 7e dag en morgen is mn laatste dag, daarna de drie opbouwdagen. Had gedacht dat ik me fitter zou voelen nu maar dat is niet zo. Alleen maar meer last van het willen eten. Errug moeilijk! Succes iedereen!

  14. hallo allemaal, ik ben dinsdag begonnen met na 12 uur citroensapmengsel te drinken, woensdag heb ik dit naast 1 maaltijd ook gedaan. Donderdag hele dag CSK en vandaag ook. Ik heb het er nu heel erg moeilijk mee, ik vraag me om het half uur af waarom ik dit doe…. Ik heb deze kuur al 2 keer eerder gedaan, en ook nog een groentesapkuur. De laatste keer dat ik de csk deed heb ik m niet afgemaakt. Voelde me te beroerd en nu voel ik me ook niet echt geweldig. Ik heb van tevoren geen doel gesteld. Ik kijk hoe lang ik het volhoudt en elke dag vasten is er 1, en elke dag is goed voor mijn lijf geweest.
    Sterkte aan iedereen die ook hongert (want zo voel ik het) op dit moment.

  15. Na een maand uitstel ga ik a.s. zondag eindelijk beginnen met de citroensapkuur.
    Zaterdag eerst nog even naar de markt alle citroenen van de groenteboer kopen, want die heb ik nog niet in huis. Mijn doel is om 9 kilo af te vallen en ik hoop dat ik met deze kuur in ieder geval een paar van deze kilo’s eraf kan krijgen.
    Voor iedereen die ook gaat beginnen of bezig is met de kuur…. heel veel succes!!!
    Groetjes Patries

  16. Dag mede lijders
    Sinds eergisteren ben ik aan de kuur begonnen, en heb enkel lichte hoofdpijn. Mijn partner die samen met mijn de csk volgt heeft veel erger hoofdpijn, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat hij kofiedronk en dat heb ik de laatste weken voor de kuur laten staan.

    Even voor Hanneke die de kuur overweegt, zelf heb ik 6 kinderen en kook ik het eten en doe de boodschappen. Deze kuur heb ik al vaker gedaan en ik moet zeggen dat het ook met het gezin goed te doen is. Helemaal niet eten vind ik zelf ook makkelijker dan dieten.
    Enne na de 3de /4de dag krijg je energie voor tien….
    Groetjes Gea

  17. hallo iedereen!!
    we zijn al weer bij dag 6 aan beland… ik hoop maar dat het nu een beetje sneller gaat gaan! het rare is wel dat de kwaaltjes waarover iedereen spreekt die zich dag 2-3 en 4 zouden voordoen pas nu bij mij zijn opgetreden! in heel lichte vorm weliswaar. geen haar op men hoofd dat er aan denkt om de kuur volgende maand te herhalen! dit is echt afzien voor mij, laat het resultaat maa navenant zijn!
    en idd, caroline, heb ik ook gedaan, hier bestaat geen moment voor!!! het blijft steeds even moeilijk.
    ik hoop maar dat ik de opbouwdagen kan volgen want heb zoveel zin in andere dingen!
    wel medelijders, succes nog!
    (ben nieuwsgierig of ik ben afgevallen, morge ga ik naar huis, naar de weegschaal!!)

  18. Hoi allemaal! Ik zit ook op dag 4 en weet precies wat je bedoelt, Christel! Alles lijkt zo ontzettend lekker… Maar goed, doorzetten maar!We kunnen het allemaal!!Nog ff en dan is het alweer dag 5!

  19. hoi allemaal!!!
    goh dag 4 ….het KRUIPT voorbij….heb ontzettend veel zin in eender wat, als het maar eten is! heb al vaak gedacht: waarom doe ik mezelf dit aan? maar dan denk ik weer: christel je eet gewoon niet, denk er zoveel niet aan dan gaat het stukke beter, niet eten is nu eenmaal wat je doet deze week. ik hoop maar dat de zin over gaat…ik wil niet opgeve maar alles lijkt opeens zo lekker!!!
    aan iedereen die nog bezig is….veel succes, laten we aan elkaar denken….
    een positief punt is dat ik nog van geen enkel kwaaltje last heb, behalve van de gele tong dan….
    groetjes!!!
    christel

  20. Hallo!
    Ik overweeg om met de csk te beginnen maar twijfel omdat ik de enige in mijn gezin zal zijn. Dus boodschappen, koken, over snoep zeurende kinderen…dat gaat allemaal door. Daarnaast ook de nodige werkzaamheden en fietstochten met kinders (naar zwemles etc.). Toch lijkt me heerlijk om het lijf eens te zuiveren. Verstandig of niet?

  21. Christel,
    Die zijn voor na de kuur 🙁
    En voor mocht ik toch vroegtijdig besluiten de kuur te stoppen, om zo niet meteen rommel te gaan eten, maar braaf de opbouwdagen te volgen.

    en Sabje,
    tips?
    Ik voel nu een enorme fierheid dat ik het karakter heb dit (nu al) 9 dagen vol te houden, volledig volgens het boekje. En de energie die je ervoor terugkrijgt is magisch. Bovendien heb ik al die 9 dagen nog geen last gehad van enige migraines, en dat is toch mijn chronisch kwaaltje… En bovendien 4,5 kg minder.
    Het DOEL is het enige dat je erdóór zal trekken.

    Ik weet nu al met zekerheid dat ik dit elk jaar wil herhalen.

    Groetjes

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie