Deel je vragen, inspiratie en ervaringen in ons gastenboek! Anderen hebben veel baat bij jouw ervaringen. Zoals je misschien gemerkt hebt is, is het niet altijd makkelijk de kuur vol te houden of zelfs te beginnen. Help en inspireer in dit gastenboek anderen hun gezondheid in eigen hand te nemen!

17.779 reacties

  1. Vandaag is mijn eerste dag. pff ik weet niet wat me te wachten staat… kan iemand tips geven om het vol te houden?

  2. hoi bella,
    ik lees dat je appelen en appelsienen in huis hebt gehaald?mag je die dan wel eten?of zijn die voor na de kuur?

  3. Dag Christel,
    Wie zal het zeggen? Hier op de site staat alleszins niet dat het mag. In het (wat oudere) boek dat ik thuis heb liggen, staat het ook niet. Tip: Raadpleeg een natuurkundig arts.

    Mooi Brenda dat je de opbouwdagen zo braaf gevolgd hebt… Ik zal het ook wel uithouden tot de 10e dag denk ik, maar soms heb ik zo’n zin in een hamburger of kippebout!
    Ik heb alvast appelen en appelsienen in huis gehaald om gewapend te zijn tegen die verleidingen.
    Liefs
    Bella

  4. ik hoor van bepaalde mensen die de kuur al eens gedaan hebben dat je wel een licht bouillon soepje mag drinken. is dat zo?
    of enkel water en thee?

  5. Ik ben klaar!! heb gister dag 3 met opbouwen volbracht en nu ga zo lunchen met een bruine boterham.. Raar om weer te eten. Ik wil iedereen aanraden om echt heel rustig aan te beginnen, zelfs soep voel je zitten.. Maar ik voel me super! 5kilo lichter en je merkt het echt aan huid en haar, heerlijk! Succes allemaal enne niet denken dat je het kan, je KAN het gewoon!

  6. Morgen is het voor mij zover! Ik ga beginnen met de csk… Ik ben benieuwd en ik hoop dat ik het volhoud! Ik ga in ieder geval alles op alles zetten om de tien dagen te halen!

    Groetjes,

    Eleonora

  7. o ja, anoniempje, het is mogelijk om de kuur 8 dagen te doen… Staat geloof ik ook ergens op deze site.
    Mogelijk ben je dan wel nog niet helemaal gezuiverd, maar dat zie je dan wel aan je tong. Het zal alleszins al wel een positieve invloed gehad hebben op je lichaam.

  8. Dag Sam, ik ben het helemaal eens met je: luisteren naar je lichaam.
    Dat doe ik vandaag ook, en de euforie is begonnen…
    Ik voel me zo super happy. Ik kan het niet laten om te gaan dansen als ik een dansplaat op de radio hoor.
    Groetjes en succes met een voor jou betere reinigingskuur!

  9. ..nou gelukkig maar Bella,……….
    Ik ben op dag drie gestopt op aanraden van mijn huisarts! Hij was echt helemaal radicaal tegen de csk. Je legt een hoop stil in je lichaam, en krijgt toch niet voldoende mineralen, vitamines, enz. binnen om alle systemen goed te laten functioneren. Zijn advies: veel water drinken en een anti oxidant nemen wil je, je lichaam reinigen! En natuurlijk gezond eten!
    Mijn hele lijf deed zeer, zeurende pijn in al mijn spieren, er was een magnesium tekort ontstaan, de klachten waren na één dag gewoon eten weer weg, dus voor mij is op deze manier reinigen niet de juiste.
    Wens verder iedereen nog veel succes, en luister naar je lichaam, heb je klachten dan stoppen met de kuur!!

  10. Dag Sam,
    Na die ene vaststelling van lage bloeddruk (ja dat was het wel degelijk), is het daarna terug genormaliseerd. Gelukkig. Die ene avond was na het (licht) sporten… Misschien had dat er iets mee te maken?

    Dag Eefje,
    Goed van je dat je nog om de dag hard sport. Dat lukt mij toch wel niet. Voel me erg slapjes daarna. Soit, ik doe het even rustig aan… kan geen kwaad.
    Mentaal ben ik alleszins erg fit.

    Verder heb ik ook absoluut geen last van nevenwerkingen. Alleen kan ik echt geen eten zien, noch in de reclame op tv, noch van een toevallig broodjes knabbelende voorbijganger. grrrr.

    Succes aan allen die bezig zijn. Hou vol!

    Groetjes

  11. Hoi Mensen,

    Vandaag is dag 6 aangebroken. Ik heb heel veel last van ups en downs ehet ene moment denk ik de hele wereld aan te kunnen he volgende wil ik (eigenlijk) heel snel eten. De kuur is voor mij niet om af te vallen maar puur voor de energieboost. Ben nu 3,5 kilo kwijt en dat is toch een fijne bijkomstigheid. Trainen (atletiek) doe ik nu om de dag ipv elke dag en dat gaat erg goed (en toch ook erg hard). Succes voor iedereen die bezig is of wil gaan beginnen. Verder heb ik geen bijverschijnselen tijdens de CSK. Groetjes Eefje

  12. Hallo allemaal

    Bijna is dag vier voor mij voorbij, nergens last van, geen hoofdpijn, en heb het ook niet echt koud. Heb nu alleen wel ontzettend veel zin om te eten, ga dus denk ik maar weer even een sapje klaarmaken.
    Wens iedereen heel veel succes die ook met de CSK bezig is of van plan is er mee te beginnen.
    Groetjes

  13. Knap van je Dave een jaar niet eten, lekker doorgaan tot je een ons weegt, jammer dat je de achterliggende reden van de csk niet begrijpt, geeft niet hoor, iedereen is uniek!!!

  14. Heej luitjes/maatjes! ik doe nu al een jaar niet eten en aan jullie citroensapkuur! Ik voel me ontzettend gelukkig al vinden anderen dat ik er niet goed uitzie. ik weeg nog maar 37 kilo. Maar ik ben gelukkig dankzij jullie.. MERCI … xxx dave

  15. Goedemorgen Bella, ik denk dat je, je wel zorgen moet maken om je bloeddruk, heb nog nooit zulke waardes gezien, of je moet je bloedsuiker bedoelen?????????????, of heb je een speciaal apparaat in huis??? hi,………

  16. Hoi Anna,
    Ikzelf voel me geestelijk fitter dan anders.
    Ik zou dus durven stellen dat studeren geen enkel probleem mag zijn.

    Die voorbereidingsperiode is geen must, maar ik had op deze site gelezen dat de neveneffecten tijdens de kuur dan minder zijn. En ik moet dat beamen: tot nog toe geen echte hoofdpijn gehad noch andere kwalen.

    Ook ik ben gisteren gaan fitnessen, maar toch heel rustig aan. Kreeg een beetje draaiingen.
    Verder meet ik mijn bloeddruk ook dagelijks, en die is toch wel laag: 10 over 7,5 terwijl ik normaal 12 over 8 heb.
    Iets om me zorgen over te maken?

    Groetjes

  17. Hoi Peter,

    Klopt ja. Hoofdpijn is een normaal verschijnsel bij de kuur. Het is een uiting van afval van je lichaam. Hoe vervuilder je bent als het ware, hoe meer last je van hoofdpijn bijvoorbeeld kan krijgen. Maar dat trekt wel weg hoor!! Je moet het zien als een soort van afkick reactie.

    Succes verder iedereen!

  18. Hoi Anna, volgens mij kun je best studeren, tijdens de kuur, zal voor iedereen anders zijn, ik ben nu op dag twee. weinig ervaring natuurlijk, maar ik voel me toppie vandaag, geen hoofdpijn meer zoals gisteren de eerste dag. Je lichaam zal natuurlijk even moeten omschakelen naar een ander level, en dat merk je wel even. Ik zelf heb geen afbouw dagen gedaan, ben gewoon begonnen, mis alleen de koffie nog wel heeeeeeelllllll erggggggg!! Sterkte ermee!!

  19. hoi allemaal!
    ik wil er aan beginnen maar wist totaal niets over die voorbereidingsfase! wat moet ik hier allemaal in laten of is deze dezelfde als de opbouwfase? en tijdens de kuur mag ik alleen water of thee drinken tussendoor?klopt dit?
    wat zijn jullie ervaringen in verband met mentale cappaciteiten tijdens de kuur? ik moet namelijk veel studeren en weet niet echt een geschikte moment om te beginnen?
    bedankt!

  20. Hoi Mede-lijders,

    Vandaag de achtste dag voor mij en eega. Kook elke dag dapper voor onze twee kindjes, heb er minder last van dan gedacht. Ben nu zes kilo verloren en heb gisteravond zelfs nog gespind, uiteraard niet maximaal maar iets rustiger gezien mijn hartslag. Fit en schoon het voorjaar in! Houd vol allen!

  21. Hoi allemaal,
    Ik had het wel al vermoed dat kauwgom niet direct gezond kan zijn. Vandaag (dag 2) was de onfrisse adem er al, dixit mijn vriend. Morgen dan maar tandenborstel en tongschraper mee naar het werk 🙂

    Vreemd verschijnsel, hé jongens, die hoofdpijn…. Ikzelf had het vooral vorige week, in de voorbereidingsfase naar de kuur. Ik was toen nl. al gestopt met cafeïne, alcohol en vlees, en kreeg barstende migraine als effect. Ik hoop dat dat enkel de voorbode was, en dat het nu niet opnieuw komt. Tot nog toe niet!!!

    Honger heb ik ook niet, maar ik heb weliswaar niet de moed om voor mijn vriend te koken. Die stuur ik uit eten bij zijn vrienden 😉

    Liefs,
    Bella

  22. ……ben vandaag begonnen, met csk, en inderdaad een barstende koppijn, maar dit schijnt er een beetje bij te horen heb ik gehoord,……een bakkie koffie zou wonderen doen denk ik, maar helaas ff niet, ………

  23. Gisteren (maandag) begonnen met de kuur, heel de dag honger gehad. Vandaag minder geknaag in de maag, maar wel barstende koppijn. Is dat normaal?
    Groetjes, Peter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie